Slik ser nye "Antares" ut på GA-tegningene fra Karstensens Skibsværft

Bare et døgn etter at Karstensens Skibsværft annonserte at de skal bygge ny en stor pelagisk tråler for shetlandsk reder, har de kunngjort at de har inngått ytterligere en kontrakt. Også denne kontrakten er på en stor pelagisk tråler, og igjen er det en shetlandsk reder som bestiller. Fartøyet får navnet “Antares”.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Nybygget som får en lengde på 78,50 meter og bredde på 17,00 meter.

Hovedmotor i nybygget blir en Wärtsilä 12V32 som yter 6960 kW, Wärtsilä skal også levere gir og propell.

Hjelpemotorer blir to Caterpillar 3512 med ytelse her på 1500 kW.

PTG Frio Nordica leverer RSW-anlegg

Wincher og kraner, og sannsynligvis også fiskepumper, skal leveres av irske Sea Quest. Norske leverandører er representert med to thrustere med kraft på henholdsvis 1400 og 1470 Kw, mens PTG Frio Nordica skal levere to RSW-anlegg med effekt hvert på 1500 Kw. Svenske Önnered Svets skal levere skipets vakuumanlegg.

Forrige “Antares” ble bygget ved SIMEK

Dette er bare hva som til nå er kjent om leverandører til tråleren som etter planen skal leveres i mars 2028. Skroget som bygget ved Karstensen sitt polske skrogverft er ventet til Skagen i juni 2027.

Nybygget er til utskifting av rederiets “Antares” som ble bygget ved av SIMEK i Flekkefjord i 2016, og som har en lengde på 75,40 meter og bredde på 15 meter. Dette fartøyet er utstyrt med en Wärtsilä hovedmotor type 12V32 som yter 6600 kW. Fartøyet har en lastekapasitet på 2425 kubikkmeter i RSW-tanker.

"Antares" som ble bygget ved SIMEK i Flekkefjord i 2016 er nå lagt ut med en pris på cirka 340 millioner kroner. Foto fra prospekt Atlantic Shipping

Dekksutstyret på fartøyet som skiftes ut er levert av Karmøy Winch, mens fiskepumpen er levert av Sea Quest. Skipets to thrustere er som på det bestilte nybygget levert av Brunvoll. De har en ytelse på henholdsvis 1300 og 960 kW.

Solid pris på både nye brukte fiskefartøy

«Antares» er nå lagt ut for salg hos Atlantic Shipping i København. Prisen er oppgitt til 225 millioner danske kroner (cirka 340 millioner norske kroner). Mer enn noe annet illustrerer prisen på det åtte år gamle skipet at prisene har på både nybygg og godt vedlikeholdte brukte skip har økt kraftig de siste årene.

Karstensens Skibsværft har ikke opplyst noe om prisen på de to nybyggene som de denne uken har kunngjort at de skal bygge, men samlet kontraktsverdi ligger nok ikke langt fra en milliard norske kroner.

 
LES OGSÅ:
Kontraherte over 80 meter lang stor pelagisk tråler
Høgaberg – Færøyenes nye flotte pelagiske fiskefartøy
Les også:
Facebook