
I perioder med lave kvoter, kan det være en fordel å laste opp med flere kvoterettigheter for å sikre drift. Nå har den eldre «Lipella» fått nye eiere og millioner har skiftet hender. Den nye eieren opplyser at sjarken nå utrustes for å settes i fiske.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
For å få kjøpt kvoter er den enkleste løsningen å kjøpe et fartøy med tilhørende kvoter. Om ikke planen er å bruke det ervervede fartøyet, flyttes kvotene over på et annet av kjøperens fartøye, eller en fortsetter å fiske med fartøyet som er kjøpt.
«Lipella» ble bygget ved Sandøy Plastindustri AS i 1981 for Eivind Larsen fra Vannvåg i Karlsøy i Troms med største lengde på 11,40 meter og bredde på 4,44 meter og skrog i plast. Fremdrift sørger en Deutz, ny i 1998 og ytelse på 290 hestekrefter for. I 1995 ble fartøyet bygget om og forlenget til 14,38 meter.
Kjøpt i desember, – klargjøres for fiske
I slutten av november i fjor søkte Hekkingen Sjø AS i Botnhamn på Senja om erverv gjennom skipmegleren VSK Regnskap AS. 18. desember innvilget Fiskeridirektoratet søknad om erverv og 22. desember la «Lipella» til kai i Botnhamn. 13. januar ble «Lipella» så slettet i merkeregisteret, men registrert med nytt fiskerinummer samme dag.
Med i kjøpet er et kvotesett for konvensjonelle fartøy under 28 meter hjemmelslengde for torsk, hyse faktor og sei. I øyeblikket gir disse rettighetene kvote på 44,9 tonn torsk, 67,6 tonn hyse og 78,5 tonn sei.
Medeier i flere fartøy
Hekkingen Sjø AS eies av Hekkingen Holding AS som eies hundre prosent av Senjaværingen Hans Henriksen. Dette selskapet eier 45 prosent i Hekkingen Fiskeriselskap som eier garnbåten «Leif Helge». Største aksjonær er en annen Senjaværing, Oddvar Nes.
«Leif Helge» ble bygget ved Vestværftet A/S i Hvide Sande i Danmark i 1981. Den har en største lengde på 27,4 meter. Garnbåten ble bygget i 2008.
Hans Henriksen er medeier imer enn en eldre sjark. I tillegg til “Lipella” eier han 49 prosent i «Dønning», bygget i 1982 med lengde 14,99 meter og 45 prosent i «Senjaliv» 14,99 meter bygget i 1988.
Oddvar Nes som er største majoritetseier i «Leif Helge» eier fra før «Trondskjær» 39,7 meter bygget i 2019, «Lise Beate», 38,55 meter bygget i 2014 og «Hamnes» 10,65 meter bygget i 2015. «Trondskjær» og «Lise Beate» er registrert på Oddvar Nes Holding AS, mens «Hamnes» er registrert på Oddvar Nes AS.

Fiskerimagasinet får opplyst av Hans Henriksen at planen er at “Lipella” skal i fiske. Før den kan gå i fiske må den utrustes.
LES OGSÅ:
Nye Trønderhav: flott kombinert snurper og snurrevadbåt
Danmark bygget flest store norske nybygg i år
Les også:























Henning Kjeldsen ble nektet å investere i Norge – nå satser han igjen stort i Danmark



Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling





