"Lipella" ble solgt med kvoter for 17,2 millioner kroner. Foto Svein W. Pettersen

I perioder med lave kvoter, kan det være en fordel å laste opp med flere kvoterettigheter for å sikre drift. Nå har den eldre «Lipella» fått nye eiere og millioner har skiftet hender. Den nye eieren opplyser at sjarken nå utrustes for å settes i fiske.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

For å få kjøpt kvoter er den enkleste løsningen å kjøpe et fartøy med tilhørende kvoter. Om ikke planen er å bruke det ervervede fartøyet, flyttes kvotene over på et annet av kjøperens fartøye, eller en fortsetter å fiske med fartøyet som er kjøpt.

«Lipella» ble bygget ved Sandøy Plastindustri AS i 1981 for Eivind Larsen fra Vannvåg i Karlsøy i Troms med største lengde på 11,40 meter og bredde på 4,44 meter og skrog i plast. Fremdrift sørger en Deutz, ny i 1998 og ytelse på 290 hestekrefter for. I 1995 ble fartøyet bygget om og forlenget til 14,38 meter.

Kjøpt i desember, – klargjøres for fiske

I slutten av november i fjor søkte Hekkingen Sjø AS i Botnhamn på Senja om erverv gjennom skipmegleren VSK Regnskap AS. 18. desember innvilget Fiskeridirektoratet søknad om erverv og 22. desember la «Lipella» til kai i Botnhamn. 13. januar ble «Lipella» så slettet i merkeregisteret, men registrert med nytt fiskerinummer samme dag.

Med i kjøpet er et kvotesett for konvensjonelle fartøy under 28 meter hjemmelslengde for torsk, hyse faktor og sei. I øyeblikket gir disse rettighetene kvote på 44,9 tonn torsk, 67,6 tonn hyse og 78,5 tonn sei.

Medeier i flere fartøy

Hekkingen Sjø AS eies av Hekkingen Holding AS som eies hundre prosent av Senjaværingen Hans Henriksen. Dette selskapet eier 45 prosent i Hekkingen Fiskeriselskap som eier garnbåten «Leif Helge». Største aksjonær er en annen Senjaværing, Oddvar Nes.

«Leif Helge» ble bygget ved Vestværftet A/S i Hvide Sande i Danmark i 1981.  Den har en største lengde på 27,4 meter. Garnbåten ble bygget i 2008.

Hans Henriksen er medeier imer enn en eldre sjark. I tillegg til “Lipella” eier han 49 prosent i «Dønning», bygget i 1982 med lengde 14,99 meter og 45 prosent i «Senjaliv» 14,99 meter bygget i 1988.

Oddvar Nes som er største majoritetseier i «Leif Helge» eier fra før «Trondskjær» 39,7 meter bygget i 2019, «Lise Beate», 38,55 meter bygget i 2014 og «Hamnes» 10,65 meter bygget i 2015. «Trondskjær» og «Lise Beate» er registrert på Oddvar Nes Holding AS, mens «Hamnes» er registrert på Oddvar Nes AS.

Leif Helge" som "Hauge Junior" ett av flere navn garnbåten har hatt. Foto Magnar Lyngstad, Marine Traffic.

Fiskerimagasinet får opplyst av  Hans Henriksen at planen er at “Lipella” skal i fiske. Før den kan gå i fiske må den utrustes.

LES OGSÅ:
Nye Trønderhav: flott kombinert snurper og snurrevadbåt
Danmark bygget flest store norske nybygg i år

Les også:

Facebook