Her på dette bildet heter sjarken fortsatt "Lomstind". Foto Sondre Wilhelmsen, Marine Traffic.

Heggøy Junior AS har kjøpt sjark med kvoter. «Hepsøfjord, ble kjøpt med to kvotesett på torsk, hyse og sei. Sjarken ble opprinnelig bygget som «Lomstind» ved Båt og Motorservice AS i Rørvik for Rødsand Kystfiske AS på Senja i 2012. Pris på nybygget var da litt over fem millioner kroner.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

«Lomstind» gjennomgått flere eierskifter. Fartøyet ble første gang solgt i januar 2020 til Jenny Helene AS, som døpte det om til «Jenny Helene». Deretter, i juli 2022, ble navnet endret til «Hepsøfjord» da Hepsøfjord AS i Steinsdalen overtok eierskapet.

Den 20. februar 2025, skiftet fartøyet navn nok en gang, denne gangen til «Sjøglans», etter at Heggøy Junior AS, med base på Bulandet i Askvoll i Vestland, ble ny eier. Rederiet eies av Even Fisk A/S (51 prosent), Steffen Fisk AS (40 prosent) og Heggøy Eiendom AS (9 prosent).

Kjøpt med to kvotesett

I denne salgsprosessen kjøpte Heggøy Junior sjark med kvote, ikke bare en men to sett med kvoter på torsk, sei og hyse nord for 62 grader, med kvoter for året på 21,44 tonn torsk, 445 tonn sei, og 169 tonn hyse. I tillegg er det en ID-kvote Hepsøfjord selges med rett til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei 9 til 10 meter. Sjarken har også nylig overtatt kvotesettet som lå på samfiske fartøyet «Uncle John» Også dette rettigheter til torsk, hyse og sei 9 til 10 meter. Total salgsverdi for sjark og kvoter ble angitt til 17,5 millioner kroner.

Rederiets andre sjark er en islandsk Cleopatra fra Trefjar HF. Foto Steffen Heggøy
Foto fra salgsprospekt, North Shipping.
Foto fra salgsprospekt, North Shipping.
Foto fra salgsprospekt, North Shipping.

Stor sjark med aluminiumsskrog

Sjarken er utstyrt med en Volvo Penta D7 hovedmotor som yter 266 hestekrefter, koplet sammen med et Helseth propellanlegg via et Heimdal reduksjonsgir.

Båten har også gjennomgått oppgraderinger siden den ble bygget. En av de mest betydningsfulle oppgraderingene omfatter en oppdatert generatorstyring, som inkluderer automatisk start og stopp samt innkobling ved frafall av landstrøm. Dette systemet, levert av Kvistad Elektronikk AS, sikrer at driften av generatoren overvåkes fra et kontrollpanel montert i styrhuset, noe som gir mannskapet kontinuerlig kontroll over generatorens funksjoner.

Den nye eieren, Heggøy Junior AS, forbereder nå sjarken for fiske i Tromsø, hvor fartøyet klargjøres. Rederiet har tidligere i tillegg hurtigsjarken «Heggøy Junior». Den ble bygget i 2020 ved Trefjar Ehf på Island. Denne sjarken har en lengde på 10,98 meter og en bredde på 3,75 meter, og den er utstyrt med en hovedmotor som yter 650 hestekrefter. Også Heggøy Junior ligger i øyeblikket i Tromsø.

LES OGSÅ: Solveig til ti millioner skal fiske i åpen gruppe

Fakta om «Sjøglans»

Lengde: 10,66 meter

Bredde:  4,70 meter

Verft: Båt og Motorservice AS, Rørvik

Hovedmotor: Volvo Penta D7, 266 hk

Gir: Heimdal

Propellanlegg: Helseth

Garngreier: Meydam

Dekkskran: Copma 3 tm

Elektrisk installasjon/anlegg: Elcom, Rørvik

Elektronikk: Navy

Foto fra salgsprospekt, North Shipping.
Foto fra salgsprospekt, North Shipping.
Foto fra salgsprospekt, North Shipping.

LES OGSÅ:

Facebook