Det shetlandske rederiet har igjen valgt Karstensens Skibværft når de nå bygger en stor pelagisk tråler. Illustrasjon Karstensens Skibsværft

En ny ordre på en stor pelagisk tråler viser at det ikke er noen ordretørke tørke hosi det danske verftet Karstensens Skibsværft i Skagen. De har fått en ny ordre på et 85 meter langt nybygg med bredde på 18,20 meter. Rederen skifter ut et fartøy ble levert av samme verft i 2018.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Nybygget som er planlagt levert til det shetlandske rederiet Serene Fishing i desember 2027 blir utstyrt med en MAN 12VL32/44 CR hovedmotor med en ytelse på 7320 kW.

Samme motorprodusent skal også levere to hjelpemotorer type 6L21/31 som hver yter 1250 kW. Dette gir den store tråleren en samlet mulig energiproduksjon på 9820 kW, tilsvarende 13 355 hestekrefter. Nybygget blir en stor pelagisk tråler, blir blant de med mest hestekrefter i Nordøst-Atlanteren.

Gir og propeller skal leveres av Brunvoll i Volda. De skal også levere to thrustere hver med ytelse på 1400 kW.

RSW-anlegg blir 3 x 1300 kW levert av PTG Frio Nordica, mens vakuumanlegg skal leveres av svenske Ônnereds Svets.

Andre «Serene» fra Karstensens Skibsværft

Det shetlandske rederiet fikk i august 2018 overlevert nåværende «Serene» fra Karstensens Skibsvært. Når de nå har solgt “Serene» etter litt over seks år og får bygget et nytt nybygg ved samme verft, tyder på at de er svært fornøyde med både kvalitet, service og pris.

“Serene” som skiftes ut var med en største lengde på 82 meters og bredde på 17,20 meter, ikke bare den første pelagiske tråleren verftet leverte til Shetland, men også øygruppens største fiskefartøy den gang.

Tar markedsandeler fra spansk verft

Siden har Karstensens Skibsværft levert “Charisma med lengde på 75 meter og «Altaire» med lengde på 79,95 meter. Med fem meter større lengde og en meter større bredde enn «Altaire», blir rederiets nye «Serene» den største pelagiske tråleren på Shetland.

Siden 2018 har også flere andre shetlandske pelagiske fartøyer blitt skiftet ut.

Det spanske verftet Astilleros Zamakona leverte i 2019 «Adenia» med lengde 69,90 meter, og i fjor leverte de «Antarctic» med lengde på 69,90 meter. Det spanske verftet har hatt shetlandske fiskebåtrederier som kunder tilbake til 1990-tallet.

Det har vært et skifte hvor flere redere har gjort som mange andre redere på de britiske øyer, – de har bestilt nye pelagiske trålere ved Karstensens Skibsværft.

Det danske verftet har i senere år levert flere store pelagiske trålere til de britiske øyer, og sikret seg større markedsandeler enn noe annet verft.

«Serene» er solgt til Færøyene

I tillegg til nevnte fartøy ble den pelagiske tråleren «Research» med lengde på 79,80 meter levert av Aker Langsten (nå Vard Langsten)i 2018, og «Zephyr» med lengde 75,40 meter levert av Larsnes Mek Verksted i 2019.

“Serene” som skiftes ut ble solgt til Færøyene i januar. Ifølge det islandske skipsmeglerselskapet Alasund skal det færøyske rederiet Framherji overta «Serene» i 2026. De skal skifte ut den pelagiske tråleren “Fagraberg» som ble bygget ved West Contractors i 1999, og har vært i Framherji sitt eie siden 2006.

Det er en nesten ny stor pelagisk tråler som nå skiftes ut med en ny og større. Foto Sejberg Skibsbilleder
Karstensens Skibsværft skal levere sitt andre fartøy til det shetlandske rederiet. Illustrasjon Karstensens Skibsværft
Facebook