Garnbåten «Palermo» er designet og bygget ved Vestværftet i Hvide Sande. Værftet er kjent for både kvalitet og driftssikre båter. Samtidig med Palermo ble «Nesejenta» bygget for sørlandsrederen August Fjeldskår. Han har siden bygget flere nybygg ved verftet. «Nesejenta» er nå 17 år og vil fiske i mange år fremover.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

«Nesejenta» fikk sist nye eiere da den i desember 2022 ble kjøpt av Hekkingen Fiskeriselskap i Botnhamn på Senja. Et godt vedlikeholdt fartøy bygget ved Vestværftet er normalt et godt kjøp. Det gjelder sannsynligvis også for garnbåten «Palermo».

Garnbåten ligger for salg hos den danske skipsmegleren West-Ships i Hanstholm med prisantydning på 10 millioner danske kroner (cirka 16 millioner norske kroner).

Populært verft i hele Nordsjøområdet

Vestværftet er et svært populært verft blant kystfiskere i Danmark, Grønland, Norge, de britiske øyer og flere andre steder. Verftet bygger skrog i Baltikum som de utstyrer, eller leverer til andre verft for å bli utstyrt.

Av 175 nybygg levert siden verftet ble etablert i 1995, er femten levert til norske redere. I tillegg kommer det en del fartøy designet av Vestværftet og utstyrt ved andre danske verft som Thyborøn Skibs og Motor, Karstensens Skibsværft og Kynde og Toft. Skrog er også utstyrt ved blant annet Mooney Boats i Killybegs i Irland.

Rundt 25 Vestværftet-fartøy i Norge

Import av brukte «Vestværftet-fartøy til Norge har gjort at antallet fartøy av designet og/eller utstyrt av Vestværftet nok gjør at det nok er rundt 25 «Vestværftet-båter» i Norge. Det er også flere fartøy som skal leveres av Vestværftet til norske redere fremover.

«Palermo» er mye fiskekapasitet for prisen som forlenges. Danske kvoter er også lave, i likhet med i mange norske fiskerier. Det kan derfor kanskje lønne seg å sjekke hvor villig eieren er villig til å gå ned i pris.

Nedenfor finner du tekniske detaljer og bilder av fartøyet.

Kort om Palermo

IMO: 9547271

Kallesignal: OYIV

Type fartøy: Akterbygget garnbåt

Rigget for: Garn

Hjemmehavn: Thorsminde, Danmark

Dimensjoner meter: 17,24 x 5,80 x 2,85

BT: 102

Byggested: Vestværftet, Hvide Sande, Danmark

Byggeår: 2008

Byggemateriale: Stål

Bygge nr: 273

Ukens brukte…

Fiskerimagasinet introduserte for en uke siden en ny fast spalte. I “Ukens brukte” presenterte vi “Argo Junior”. Presentasjonen fikk i løpet av noen dager over 2300 visninger fordelt på rett over 2000 unike brukere. Kanskje finnes det en kjøper blant de som leser.

Planen var å presentere en båt ukentlig. Men vi har allerede “bestilling” på flere båter som vil bli presentert, – og vi kommer derfor til presentere båter for salg oftere enn en gang i uken.

Vi vil presentere båter som ligger til salgs hos norske og danske skipsmeglere.

epost: terje@fiskerimagasinet.no

Ta kontakt vedrørende informasjon om du har et fartøy vi skal presentere. 

Kapasiteter

Diesel liter 9500
Smøreolje liter 800
Ferskvann liter 1500
Kjølt lastrom 60m3

Motor og fangstbehandling

Fremdriftsmaskineri:
Scania DI13071M 500HK
ZF W 350, renovert 2018

Hjelpemotor: Mitsubishi 2 stk
Baugthruster Hundested 50 Hk

Dekksutstyr: Garnhaler og garngreier

Ismaskin i fabrikk

Marel fabrikk for sjøpakking

Elektronikk/elektrisk

Strømstyring 24 V – 220 V
Sender GMDS – Internet – Internet tlf – parabol
Mottaker GMDS
VHF radio 3 stk, den ene med DSC
Ekkolodd Furuno
Radaranlegg 2 x Furuno (det ene nytt 2019)
Navigation: Strømlogg, Sodena plotter, Penta plotter, DGPS,
Autopilot Simrad AP50, satellitt kompass

Diverse:

Alt på fartøyet er gjennomgått fra 2018 til 2020.

I denne forbindelse er det installert ny hovedmotor og to aggregater/hjelpemotor i 2020.

Prisantydning: DKR 10 500 000,-

Les også:

Facebook