Fiskerimagasinet har valgt å presentere garnbåten «Argo Junior» som den første i vår faste presentasjon av brukte fartøy til salgs. Kanskje dette er ditt nye fartøy om du ikke velger å bygge nytt?

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Hvorfor «Argo Junior»? Det er flere hundre fiskebåter til salgs. Men «Argo Junior» fremstår som en velholdt og godt utstyrt båt.

Den har et shelterdekk som gjør mannskapet godt beskyttet mot vær og vind. Og det er god og stor bysse og messe/lounge i ett. Den er også godt utstyrt med fiskeutstyr og elektronikk.

Da båten ble levert av Arctic Boat Rødskjær AS i 1999, var det med navnet på nybygget var «Lyngøybuen».

Båten hadde samme navn og eier i 12 år før den ble solgt og fikk navnet «Remøybuen». Navnet «Argo Junior» fikk den i 2018 da den ble kjøpt av nåværende eier.

 «Argo Junior» er i fiske

Det er ofte en viss betryggelse å fiske å kjøpe en båt med sertifikater i orden og som er i aktivt fiske. «Argo Junior» ligger ikke fortøyd og venter på å bli kjøpt. Den er i aktivt fiske.

I år, frem til siste levering 16. mars, har garnbåten fisket 57,9 tonn. De viktigste artene er; 26,2 tonn torsk, 26 tonn sei og 1,1 tonn kveite for å nevne noe.

Eieren, Asle Jørgensen fra Selje, driver båten som enkeltmannsforetak. Bare det viser på at eieren er trygg på driften av båten rent økonomisk.

Kort om Argo Junior

Kallesignal/Fiskerimerke: LK6829 / SF-10-S

Rigget for: Garn

Hjemmehavn: Selje/Måløy

Dimensjon meter: 14,95 x 5,33 x 2,05

Byggested: Arctic Boat Rødskjær AS

Byggeår: 1999

Byggemateriale: Plast

Bygge nr: 067

Fartsområde: Bankfiske I m. utløp: 30.11.2026

Ukens brukte…

Fiskerimagasinet introduserer nå en ny fast spalte. I “Ukens brukte” vil vi presentere en båt som er til salgs. Kanskje treffer vi en fisker som får interesse for nettopp dette fartøyet.

Vi vil presentere båter som ligger til salgs hos norske og danske skipsmeglere.

Vi oppfordrer de som har en båt, stor eller liten, til salgs, å ta kontakt.

epost: terje@fiskerimagasinet.no

for mer informasjon og instrukser om materialet vi trenger. Vår plan er foreløpig å presentere en båt hver fredag.

Her gjelder prinsippet om først til mølla.

Motor og fremdrift

Fremdriftsmaskineri:
Nogva Scania D12 450HK (34 100 t- Pr. 03.01.2025
Nogva HC258 Gear 2stk PTO

Hjelpemotor:
Nanni QLS 32
sleipner Side propeller fremme og bak

 

Dekksutstyr:

Netop Garnhaler
Netop Garngreier
Smådal Travers for greie oppheng
Lindgrenpitman trommel / line system
Sløye/skyllekar 4stk
Led lys

Elektronikk:

Olex
Sailorsmate
Seiwa 3 Explorer
Simrad AP 70 Autopilot
DS brovakt
Kamera (3stk utvendig + 1stk maskin)
Sailor VHF
Furuno 1150 Ekkolodd
Furuno Radar
Koden GPS
Luminell Bauglys
DAB Radio / TV

Kapasiteter

Lasterom: 45.60 m3 (8 Alukar + 7 plastkar) 41,30 tonn
Diesel: 6 m3
Ferskvann: 2 m3

Diverse:

Hovedklassing ble utført tidlig i 2024

Prisantydning:
NOK 11 500 000,- Ex. Mva

Les også:

Facebook