
Fiskerimagasinet har valgt å presentere garnbåten «Argo Junior» som den første i vår faste presentasjon av brukte fartøy til salgs. Kanskje dette er ditt nye fartøy om du ikke velger å bygge nytt?
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Hvorfor «Argo Junior»? Det er flere hundre fiskebåter til salgs. Men «Argo Junior» fremstår som en velholdt og godt utstyrt båt.
Den har et shelterdekk som gjør mannskapet godt beskyttet mot vær og vind. Og det er god og stor bysse og messe/lounge i ett. Den er også godt utstyrt med fiskeutstyr og elektronikk.
Da båten ble levert av Arctic Boat Rødskjær AS i 1999, var det med navnet på nybygget var «Lyngøybuen».
Båten hadde samme navn og eier i 12 år før den ble solgt og fikk navnet «Remøybuen». Navnet «Argo Junior» fikk den i 2018 da den ble kjøpt av nåværende eier.
«Argo Junior» er i fiske
Det er ofte en viss betryggelse å fiske å kjøpe en båt med sertifikater i orden og som er i aktivt fiske. «Argo Junior» ligger ikke fortøyd og venter på å bli kjøpt. Den er i aktivt fiske.
I år, frem til siste levering 16. mars, har garnbåten fisket 57,9 tonn. De viktigste artene er; 26,2 tonn torsk, 26 tonn sei og 1,1 tonn kveite for å nevne noe.
Eieren, Asle Jørgensen fra Selje, driver båten som enkeltmannsforetak. Bare det viser på at eieren er trygg på driften av båten rent økonomisk.
Kort om Argo Junior
Kallesignal/Fiskerimerke: LK6829 / SF-10-S
Rigget for: Garn
Hjemmehavn: Selje/Måløy
Dimensjon meter: 14,95 x 5,33 x 2,05
Byggested: Arctic Boat Rødskjær AS
Byggeår: 1999
Byggemateriale: Plast
Bygge nr: 067
Fartsområde: Bankfiske I m. utløp: 30.11.2026



Ukens brukte…
Fiskerimagasinet introduserer nå en ny fast spalte. I “Ukens brukte” vil vi presentere en båt som er til salgs. Kanskje treffer vi en fisker som får interesse for nettopp dette fartøyet.
Vi vil presentere båter som ligger til salgs hos norske og danske skipsmeglere.
Vi oppfordrer de som har en båt, stor eller liten, til salgs, å ta kontakt.
epost: terje@fiskerimagasinet.no
for mer informasjon og instrukser om materialet vi trenger. Vår plan er foreløpig å presentere en båt hver fredag.
Her gjelder prinsippet om først til mølla.







Motor og fremdrift
Fremdriftsmaskineri:
Nogva Scania D12 450HK (34 100 t- Pr. 03.01.2025
Nogva HC258 Gear 2stk PTO
Hjelpemotor:
Nanni QLS 32
sleipner Side propeller fremme og bak
Dekksutstyr:
Netop Garnhaler
Netop Garngreier
Smådal Travers for greie oppheng
Lindgrenpitman trommel / line system
Sløye/skyllekar 4stk
Led lys
Elektronikk:
Olex
Sailorsmate
Seiwa 3 Explorer
Simrad AP 70 Autopilot
DS brovakt
Kamera (3stk utvendig + 1stk maskin)
Sailor VHF
Furuno 1150 Ekkolodd
Furuno Radar
Koden GPS
Luminell Bauglys
DAB Radio / TV
Kapasiteter
Lasterom: 45.60 m3 (8 Alukar + 7 plastkar) 41,30 tonn
Diesel: 6 m3
Ferskvann: 2 m3



Les også:























Henning Kjeldsen ble nektet å investere i Norge – nå satser han igjen stort i Danmark



Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling





