Skroget til nye «Hargun» er nå under slep til Skagen, hvor Karstensens Skibsværft skal utstyre skroget. Det 83 meter lange skroget ble tatt i slep fra Karstensens Skibsværft sitt polske skrogverft i går, og befinner seg nå ved Bornholm.

Tekst Terje Engø

Alle foto: Karstensens Skibsværft

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Når slepet i helgen ankommer  Skagen, vil «Hargun» bli en av fem norske nybygg ved verftet.

LES: Norske nybygg på rekke og rad i Skagen

Rederiet Hargun Havfiske AS som holder til i Lepsøy sør for Bergen har kvoter på NVG-sild, Nordsjøsild, makrell og kolmule.

To hovedmotorer fra Bergen Engines

«Hargunn» får dieselmekanisk fremdrift med to motorer av Bergen Engines, hver på 3600 kW.

Motor er koblet til et Brunvoll ACG TS 1400 reduksjonsgir med to PTO/PTI koblet til propell med diameter på 4500 millimeter i dyse. Brunvoll har også utstyrt skrivet med thrustere akter og i baug, begge av type FU74 LTC 2000 med ytelse hver på 1400 kW.

Brunvoll har også utstyrt skrivet med thrustere akter og i baug, begge av type FU74 LTC 2000 med ytelse hver på 1400 kW.

Til skipet som i likhet med de fire andre norske nybyggene som nå utstyres i Skagen, er nye «Hargun» designet av Karstensens Skibsværft. Til «Hargun» som skal skiftes ut, har rederiet valgt en komplett dekkspakke fra Karmøy Winch. Dette er utstyr rederiet har god erfaring med

Prisen på nybygget er tidligere oppgitt av rederiet til 400 millioner i kontraktsverdi, men forventet å bli noe høyere ved levering på grunn av svingninger i valutakursene. Planen var opprinnelig at det nye fartøyet skulle bli overlevert i mars i år. Men det ser nå ut til at rederiet nok får belage seg på å fiske med det eldre fartøyet frem mot vinteren.

LES OGSÅ:
Facebook