Henning Kjeldsen overrasker mange ved igjen å satse på pelagiske fiskerier. Foto Terje Engø

Den kjente danske fiskeren Henning Kjeldsen har i flere år, siden han ble dømt og siden frifunnet i en mye omtalt rettsprosess, holdt seg borte fra pelagiske fiskerier. Men nå er han igjen tilbake i manesjen og har kjøpt den svenskeide danske pelagiske båten «Themis».

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Gjennom flere tiår bygget den danske fiskeren Henning Kjeldsen opp et fiskebåtrederi, spesielt kjent gjennom selskapet «Gitte Henning». Han eide eller hadde eierinteresser i en rekke fiskefartøy. Noen av disse var blant de mest moderne fiskefartøyene i Danmark. Han har fortsatt interesser i andre danske fartøy, men har før kjøpet av «Themis» solgt fartøyer.

Kjeldsen kjøpte seg også opp til å bli Danmarks rikeste fisker, og den største eieren av kvoter. Samtidig som han i visse kretser var lite populær, var han også respektert for a være villig til å større opp om fiskere som hadde bruk for kapital til å skaffe seg nye og bedre fiskefartøy.

Historisk rettsprosess endte med seier

I desember 2021 ble Kjeldsen dømt i Holstebro byrett for å ha skaffet seg ulovlig tilgang til fiskekvoter ved bruk av stråmenn. Dommen innebar en bot på 54 millioner danske kroner og inndragning av 162,5 millioner danske kroner fra hans selskaper, inkludert “Gitte Henning” og syv andre tilknyttede selskaper. Denne saken ble ansett som en av de største i dansk fiskeris historie. I avisene ble Kjeldsen og en rekke andre fiskebåtredere kalt for «kvotekonger».

ARTIKKELEN FORTSETTER

Themis klar for overlevering fra Karstensen Skibværft i 2018. Foto Terje Engø

Ville være medeier i norsk fiskefartøy

I 2022 forsøkte han å bli medeier det norske fiskeriselskapet Hebjar Holding AS sammen med de norske fiskerne Bjørn Kjellby og Arild Ludvigsen. Kjeldsen skulle eie 40 prosent av aksjene i selskapet AB Fisk AS, mens de resterende aksjene skulle eies av Kjellby og Ludvigsen. Fartøyet som de skulle drifte “Astrid”, var allerede kjøpt og registrert i et annet selskap.

Fiskeridirektoratet avslo imidlertid søknaden om eierskap med henvisning til dommen i Danmark- De vurderte at bruk av stråmenn for å tilegne seg fiskekvoter var et alvorlig brudd på grunnleggende regler i norsk fiskerilovgivning.

Myndighetene tapte totalt i landsretten

Kjeldsen anket dommen fra byretten, og i november 2022 ble han frifunnet i landsretten. Landsretten konkluderte med at det ikke var tilstrekkelig hjemmel i lovgivningen til å straffe Kjeldsen for de påståtte overtredelsene.

Anklagemyndigheten valgte deretter å ikke anke saken videre til Høyesterett, noe som gjorde frifinnelsen rettskraftig.

Til tross for frifinnelsen opprettholdt Fiskeridirektoratet og Fiskeridepartementet i Norge avslaget. Kjeldsen var kort sagt ikke politisk spiselig for norske myndigheter.

Etter frifinnelsen har det vært usikkert hvilke planer Kjeldsen hadde for fremtiden. Men nå er det klart at han gjør comeback i fiskerinæringen.

Gjorde kjøpet kjent på Facebook

Søndag ettermiddag annonsert han på Facebook at han har kjøpt den pelagiske tråleren «Themis». Dette markerer hans retur til fiskeriet etter at han for noen år siden solgte unna både kvoter, og et delvis bygget et svært avansert og moderne fartøy ved Zamakona-verftet i Spania. Fartøyet ble senere ferdigstilt som «Isafold», og drives av rederiet Isafold A/S i Hirtshals. Totalt sies det at Kjeldsen skal ha innkassert 2,3 milliarder danske kroner på handelen.

Antakelig kjøpt med kvoter

Det er ikke opplyst om «Themis» er kjøpt med kvoter. Men siden Kjeldsen solgte kvoter i forbindelse med salget av «Gitte Henning» som var under bygging til redere i Hirtshals, er det grunn til å anta at han også har kjøpt kvoterettighetene som har ligget på «Themis» gjennom det danske selskapet. Det trengs et godt kvotegrunnlag for å drifte et skip som «Themis».

Ifølge det svenske nettstedet Svenssons Nyheter – Njord, besto disse kvotene i fjor av følgende rettigheter:

  • NVG-sild: 5,4%
  • Sild Nordsjøen: 15,0% (hvorav 6,7% i Limfjorden)
  • Sild Skagerrak og Kattegat: 12,2%
  • Sild vestlige Østersjøen: 13,1%
  • Sild østlige Østersjøen: 15,0%
  • Makrell: 10,3%
  • Brisling Skagerrak og Kattegat: 9,9%
  • Brisling Nordsjøen: 9,2%
  • Brisling Østersjøen: 15,0%
  • Øyepål: 6,6%

Danske rettigheter oppgis i prosent av totalkvoten. Det er også kvoter som kjøpes og selges mellom fartøy i løpet av kvoteåret, så rettighetene er bare en pekepinn på hva som kan fiskes.

Themis har levert mange fangster i Norge. Foto Paul Misje

Følte seg utsatt for politisk press

Da Kjeldsen trakk seg ut av fiskerinæringen, pekte han på politisk press som en avgjørende faktor, særlig med kritikk rettet mot sosialdemokratiske politikere og medlemmer av Dansk Folkeparti. Nå er han imidlertid tilbake, og den nyinnkjøpte «Themis» vil bli omdøpt til «Gitte Henning», en videreføring av et navn en rekke fartøy har hatt.

Bygget ved Karstensens Skibsværft

«Themis», ble bygget i 2018 ved Karstensen Skibsværft i Skagen for den svenske familien Ryberg med røtter på øya Rörö. Tråleren er 63 meter lang og har en bredde på 12,80 meter. Den har en MAK 6M32C hovedmotor med ytelse på 2999 kW. Den driver en 3800 mm Caterpillar-propeller via et Scana Volda reduksjonsgir. I tillegg har den to 600 kW hjelpemotorer og en 2500 kW akselgenerator.

På hekken henger det tråldører fra Thyborøn Trawldoors.

Fartøyet har en kapasitet på 1480 tonn i RSW-tanker. Themis Fiskeri har brukt fartøyet innen både industri- og konsumfiskeri.

LES OGSÅ

Betalte rundt 300 millioner for 13 år gammelt fiskefartøy

Facebook