
Hirtshals har blitt et Nordatlantisk knutepunkt for fisk som skal ut til markeder i hele verden. Store mengder fersk viltfanget fisk, enda større mengder laks, og flere tusen tonn reker fra Nordvest-Atlanteren passerer Hirtshals. Verdien av denne sjømaten er antakelig langt over 20 milliarder norske kroner, viser estimater gjort av Fiskerimagasinet.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Noe av sjømaten som losses i, eller kjører i landet med lastebiler I Hirtshals, blir foredlet i her. Det meste har bare en kort stopp i havnen det blir eksportert ut i verden. Havnens ledelse i flere år har arbeidet med å tiltrekke seg nye foredlingsbedrifter. Selv om de har lyktes, er her plass det flere.


Hirtshals havn har nylig sendt ut en pressemelding hvor de forteller om økningen i mengde fersk fisk som landes i havnen. Etter de siste årene med påvirkning fra koronarestriksjoner, krigstilstander og nedgang i den norske kronen, øker aktiviteten i Hirtshals Havn igjen. De rir på en vekstbølge. En viktig bidragsyter er fisk som landes av danske og utenlandske fartøy, forteller havnen.
I fjor ble det losset fersk fisk fra danske og utenlandske fiskefartøy til en verdi av DKR 496 millioner (NOK 794 millioner). Men dette er bare en brøkdel av fisken som passerer kaikanten i havnebyen.
Alt peker oppover i Hirtshals
Antallet passasjerer, personbiler, lastebiler og gods som krysset kaien i Hirtshals, økte i 2024 sammenlignet med 2023, mens verdien av fisk losset fra fiskebåter viser de beste tallene på fem år.
I godsmengde inngår også titusener tonn laks som ankommer med skip og ferjer fra Norge, Færøyene og Island. I tillegg passerer flere tusen tonn fryste norske reker, krabbe og fisk som losses av fryseskip kaikanten i Hirtshals. Det losses også reker av grønlandske og canadiske trålere, før de fortsetter til Frederikshavn eller Skagen for å få utført vedlikehold og reparasjoner.



Norwegian Gannet dominerer
Slakteskipet «Norwegian Gannet» leverer normalt to, noen sjeldne ganger tre laster i løpet av en uke. Ifølge uoffisielle tall Fiskerimagasinet har fått, vil eierne av skipet om kort tid offentliggjøre kvantum laks de leverte i Danmark i fjor. Det skal i følge våre kilder være 47 000 tonn. Basert på gjennomsnittlig verdi på NOK 83 kroner per kilo i 2024, leverte «Norwegian Gannet» laks til en verdi av NOK 3,9 milliarder (DKR 2,4 milliarder). I tillegg ankommer det daglig lastebiler lastet med norsk laks, i hovedsak med Color Line, men også med Fjord Line.’
106 000 tonn fersk norsk laks
I fjor ble det ifølge Sjømatrådet eksportert 106 000 tonn fersk sløyd laks med hode til Danmark. Kvantum losset av «Norwegian Gannet» tilsvarte i fjor hele 45 prosent av eksporten av fersk hel norsk laks til Danmark. Det betyr ikke at all denne laksen endte opp i Danmark. Danmark konsumerer bare en liten andel av det totale kvantum som Norge registrerer som eksport til Danmark, bare noe av laksen som fraktes med «Norwegian Gannet» blir foredlet i Danmark, og enda mindre konsumert her.
Legges et estimert kvantum laks som kommer med lastebil fra Norge til Danmark til kvantum slakteskipet leverer, betyr det at sannsynligvis ble, nærmere 70 prosent av prosent av fjorårets kvantum norsk laks eksportert til Danmark losset i Hirtshals.
I tillegg kommer laks som eksporteres til Frankrike, Benelux, Spania og Portugal via knutepunktet Hirtshals. Det samme gjelder for en del av laksen som kjøres til flyplasser i Europa for derfra å bli eksportert til ulike markeder utenfor Europa.
Sannsynligvis passerer norsk laks og annen fisk verdt over DKR 15 milliarder (NOK 24 milliarder) kaiene i Hirtshals hvert år.
Færøyene eksporterer også via Hirtshals
Færøyene eksporterte i fjor rundt laks til en verdi av DKR 5,7 milliarder (NOK 9,1 milliarder. Ifølge færøyske Hagstova Førøya ble det eksportert fisk til en total verdi av DKR 10 milliarder (NOK 15,9 milliarder). Av dette ble fisk verdt rett over DKR 1 milliard (NOK 1,7 milliarder) eksportert med Danmark som destinasjon. Det meste ble losset i Hirtshals. Det samme ble svært mye laks og annen fisk som skulle til andre markeder i hovedsak i Europa. Gode ferje- og skipsforbindelser gjorde at en stor andel av denne eksporten gikk via Hirtshals.
På toppen av dette kommer rundt DKR 350 millioner verdt av islandsk fisk. Siden Island på grunn av geografisk beliggenhet har spesialisert seg på fryst og saltet fisk, og i mindre grad fersk fisk til Europa, er det bare en mindre andel som eksporteres via Danmark.
Forvirrende statistikk
Mens islandske Hagstofa Islands oppgir at det i fjor ble eksportert 80 000 tonn fisk til Danmark, oppgir Danmarks Statistik at det ble importert 100 000 tonn.
Sjømatrådet i Norge oppgir at det ble eksportert i underkant av 350 000 tonn fisk og annen sjømat til Danmark. Men Danmarks Statistik oppgir at det ble importert 190 000 tonn fra Norge.
Variasjonen skyldes nok primært at partier med norsk laks og annen fisk skifter destinasjon på vei mot Danmark. Så lenge fisken bare er i transitt til et annet land, registreres den ikke som import i dansk statistikk. Ofte er ikke laksen solgt når en lastebil forlater Norge. Men eksportøren må oppgi en destinasjon. Når laksen selges, gjerne mens den befinner seg midt i Skagerrak, blir ny destinasjon oppgitt ved ankomst Danmark. I Norge blir ikke denne informasjonen endret.
Avviket mellom danske og islandske tall er mer komplisert å finne en forklaring på. Men det er derfor grunn til å si at det i fjor ble importert over 80 000 tonn islandsk sjømat til Danmark.
Det er ikke kjent hvor mye islandsk fisk som skal til andre markeder enn Danmark, som ankommer med ro-ro ferjene og passasjerferjen Norrøna til Smyril Line eller frysebåter. Men ikke usannsynlig dreier det seg om flere ganger kvantum som eksporteres med Danmark som destinasjon.
Store kvantum dypvannsreker
North Atlantic Shipping A/S i Hirtshals er agent for utenlandske reketrålere som losser canadisk og grønlandske reker i Hirtshals før de seiler videre til Frederikshavn eller Skagen for vedlikehold og reparasjoner. Direktør Jens Skjødt Petersen kan fortelle:
– I 2024 losset vi fire utenlandske fabrikk/reketrålere her i Hirtshals. De landet totalt cirka 1665 tonn fryste reker til en verdi på DKR 39,5 millioner (NOK 63 millioner).
Dessuten losset vi i fjor et stort antall frysebåter fra Norge. De fleste hadde lastet i Tromsø for lossing i Hirtshals. Lasten var i hovedsak fryste reker og snøkrabbe, skriver Skjødt Petersen til Fiskerimagasinet.
Verdien av fryste reker, krabbe og annen norsk sjømat som losses i Hirtshals, er sannsynligvis verdt flere hundre millioner norske kroner.











Henning Kjeldsen ble nektet å investere i Norge – nå satser han igjen stort i Danmark



Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling

















