
Det ligger nå i fire norske nybygg på rad og rekke ved utstyringskaien til Karstensens Skibsværft i Skagen. De fire nybyggene representerer verdier på rundt 1,5 milliarder norske kroner. Tre av de store pelagiske fartøyene skal leveres til rederier i Møre og Romsdal, mens ett skal leveres til Austevoll i Vestland fylke.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Det er sannsynligvis første gang det ligger fire store norske nybygg på rad og rekke i Skagen. De fire fartøyene «Havfisk», «Rogne», «Knester» og «Herøyhav» blir levert i løpet av 2025.
De fire fartøyene er:
«Havfisk»
Den kombinerte pelagiske tråleren og snurperen «Havfisk» skal leveres til rederiet Veibust AS i Ålesund. Fartøyet har en største lengde på 75,10 meter, og er utstyrt med RSW-tanker på 2425 kubikkmeter.
Hovedmotor er en Wärtsilä 8V31 som yter 5200 kW.
Som de fleste norske skip som for tiden bygges ved Karstensens Skibsværft er også «Havfisk» utstyrt med vinsjer, tromler og annet hydraulisk utstyr Karmøy Winch.
Nybygget erstatter ex.»Havfisk» som ble solgt til Færøyene i oktober 2021. Navnet er nå «Birita».




Dette er det andre fartøyet Herøyhav AS i Ålesund får bygget ved Karstensens Skibsværft A/S. Det første ble levert i 2013, men ble i september i fjor solgt til nye eiere i Chile og har nå navnet «Centinela 1».
«Rogne»
Fartøyet har en største lengde på 83 meter og en lastekapasitet i RSW på 2700 kubikkmeter.
Nybygget er utstyrt med en fremdriftsløsning med to motorer fra Bergen Engines, typebetegnelse B33:45L6P, som hver har en ytelse hver på 3600 kW. Fartøyet får en stor propell med diameter på 4,5 meter.
Når skipet seiler frem og tilbake til fiskefeltene vil det det bare bruke en av motorene.
På dekk får nye «Rogne» tromler, vinsjer og annet hydraulisk utstyr produsert av Karmøy Winch.
Dette er den andre «Rogne» rederiet Rogne AS i Fosnavåg bestiller ved verftet. Den forrige ble levert i 2013. Fartøyet som erstattes med nybygget ble solgt i november i fjor og heter nå «Havdrøn».
«Knester»
Fartøyet som har en lengde på 75,20 meter og en lastekapasitet i RSW på 2425 kubikkmeter, er bestilt av rederiet Knester AS i Austevoll. Hovedmotor er levert av Bergen Engines. Den har typebetegnelsen og yter 5300 kW.
Dekksutrustning kommer fra Karmøy Winch.
Fartøyet som har en pris estimert til 360 – 370 millioner kroner er forventet overlevert til rederiet i løpet av våren eller forsommeren.
Nybygget erstatter et fartøy bygget i 2007. Det ble solgt i april 2022 og bærer nå navnet «Steinevik».
To skotske trålere
Det er også to skotske nybygg som klargjøres, «Ocean Way» og «Vigilant», begge med største lengde på 36 meter. Disse fartøyene nærmer seg raskt levering.
Fiskerimagasinets båtomtaler blir lest
Med seks nybygg under som utstyres samtidig ved Karstensens Skipværft blir det mange overleveringer fremover. Fiskerimagasinet kommer med omfattende omtaler av nybyggene, og vi tilbyr selvfølgelig alle leverandører en mulighet til å gratulere rederi og verft i de enkelte båtomtalene.
I motsetning til alle våre konkurrenter er vi uten betalingsmur. Det betyr at våre båtomtaler har svært mange lesere, – og disse ser gratulasjonsannonsene. Samtidig er våre priser svært konkurransedyktige.
For informasjon, send oss en epost til annonser@fiskerimagasinet.no
Tråleren «Bris» som hører hjemme i Kristiansand på slipp for å få utført vedlikehold og reparasjoner.
Flere norske nybygg kontrahert ved verftet
Ved Karstensen sitt skrogverft i Polen ble nye «Hargun» (83 meter) sjøsatt for tre uker siden. Andre norske nybygg under bygging er «Sæbjørn» (69,99 meter), «Østerbris» (86 meter). Interessant er at tre av disse er utstyrt med hovedmotorer fra Bergen Enginees. Det betyr at hele fem nybygg som blir levert i år og fremover vil være utstyrt med motorer fra Bergen Enginees.
Tre av nybyggene som ligger ved utstyrskaien får hydraulisk dekksutstyr fra Karmøy Winch. Det samme gjør flere av nybyggene som enda ikke er ankommet Skagen.
Les også:











Henning Kjeldsen ble nektet å investere i Norge – nå satser han igjen stort i Danmark



Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling




















