
Nybygget “Høgaberg” ble overlevert til Anfinn Olsen & familie i Fremherji p/f, Fuglafjørður på Færøyene den 20. januar 2025. Skroget til “Høgaberg” ble bygget av Karstensen Shipyard Poland i Gdańsk og ankom Skagen i april 2024.
Den nye “Høgaberg” erstatter skipperne Høgni Hansen og Jógvan Olsens tidligere fartøy med samme navn. I tillegg til det nye fartøyet driver eierne også en annen pelagisk fiskebåt, Fagraberg, samt en frysetråler og to linebåter.
Tekst: Karstensen Skibsværft/Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangementer er ifølge verftet et resultat av et omfattende og tett samarbeid mellom eierne og verftet, hvor alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å møte eiernes og mannskapets spesifikke krav.
Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, forbedre håndtering og lagring av fangst, samt redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med den nyeste innen maskin- og utstyrsteknologi.
Beskrivelse av skipet
Skroget er bygget i stål med tre gjennomgående dekk, samt et langt akter- og båtdekk. Styrhus, båtdekk, skorstein og master er bygget i aluminium.
Skrogformen har rund bunnkonstruksjon med bulb baug og hekk-skjegg, vertikalt bølgegjennomtrengende stevn og hekk med akterspeil.
Under 3. dekk er skroget inndelt i følgende vanntette rom:
- Forpigg
- Sonarrom
- Azimut-thrusterrom
- Isolert RSW-tankseksjon med 15 tanker og sentralt RSW-pumpe- og manifoldrom
- Maskinrom med to hovedmotorer koblet til én reduksjonsgirboks med én kanalrør-propeller
- Akterpigg med drivstoff- og smøreoljetanker
På 2. dekk er skroget arrangert med:
- Forpigg
- Azimut-thrusterrom
- Lagerrom (1)
- RSW-lasterom/kanalseksjon med sentrale korridorer
- Fremre del med vakuumtankrom
- Midtskips RSW-maskinrom
- Akter for lasterommet: SB motorverksted og motorlager, PS/CL maskinkontrollrom med omkledningsrom for ingeniører og tavlerom
- Akterut: sentrale trål-/nettlagertanker og PS tråloppbevaring
- Akterut: hydraulikkrom med styremaskin
På 3. dekk er arrangementet:
- Øvre forpigg
- Generatorrom og rom for vannrenseanlegg (RO-anlegg)
- Lasteområde med lukket senterdekkhus med RSW-kontrollrom
- Lasteområdet har luker for de 15 RSW-tankene
- To vannseparatorer i aluminium med rustfrie lastelinjer til hver RSW-tank
- Akterut midtskips er det en full bredde overbygning med mannskapsfasiliteter som inkluderer:
- RSW-kontrollrom
- Trimrom / velværeområde
- Vaskeri
- To mannskapslugarer med egne bad
- Trapper og korridorer
På 1. dekk er arrangementet:
- Forpigglagre (5) og lagre (6)
- Rulledempningstanker i full bredde
- Snurpenotdekk med to snurpevinsjer
- Overbygg som beskytter vannseparatorene
Akterut midtskips på 1. dekk er det et overbygg med følgende fasiliteter:
- Fem mannskapslugarer og et hospital, alle med egne bad
- Rom for oljehyre
- Omkledningsrom
- Kaffebar
- Trapper og korridorer

Akterover for overbygget er det et stort tråldekk med to nettromler og binge til snurepnot nedfelt i dekket på styrbord side. Helt akter er det hydraulisk hekkport og hydraulisk opererte styrepinner. På sidene av tråldekket er det trållager og verksteder.
På bakken-/båtdekk er det installert to ankerspill med fortøyningstromler sammen med annet fortøyningsutstyr i et dedikert dekkshus.
Akter for overbygget er det to trålvinsjer, samt et fiske-pumpedekk helt akter med fiskepumpestasjon på PS. På overbygget er det også MOB-dekk med davit.
Integrert i akterskipskonstruksjonen og båtdekk 01 er også trålgalge.
Artikkel om Høgaberg fortsetter nedenfor
HOVEDDIMENSJONER
Totallengde 87,80 m
Bredde formet 16,60 m
Bredde akter 17,00 m
Dybde 1. dekk m
Dybde 2. dekk 8,85 m
Dybde 3. dekk 6,25 m
Konstruksjonsdybgang 8,30 m
Spantavstand 600 mm
Tonnasje 4303 GT
RSW-tanker 3470 m³
Brennolje 480 m³
Ferskvann 40 m³
Forpigg 75 m³
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvefart / gjennomsnitt: 18,9 knop, dieselelektrisk
Skrog: Bygget av Karstensen Shipyard Poland, Gdansk, Polen.
Klasse: DNV +1A Fishing Vessel E0 TMON, skrog: Ice-C.
PTG Frionordica leverte RSW-systemet
PTG Frionordica AS har lenge hatt et tett samarbeid med Karstensen Skibsværft, og leverer nå RSW-systemene til den nye Høgaberg.
– Karstensen Skibsværft er en svært viktig kunde for oss, og vi er stolte av å være leverandør til både verftet og rederiet. Høgaberg blir en fantastisk båt, og vi ser frem til samarbeidet. At rederiet valgte våre RSW-systemer, ser vi som en tillitserklæring for vår kvalitet og brukervennlighet, sier salgssjef Morten Stenkjær i PTG Frionordica AS.
RSW-anlegget er designet og produsert i Norge, med egenutviklede komponenter som fordamper, kondensator, oljeseparator, kjølere og styresystem.
Leveransen omfatter blant annet:
• 3 x 1300 kW RSW-enheter
• Variabel frekvensstyring for kompressor- og pumpeenheter
• Elektriske kontrollpaneler
• Ammoniakkalarmsystem
Dette sikrer optimal driftseffektivitet for Høgabergs kjølesystem.
Styrhus




ELEKTRONIKK:
Omfattende utvalg av elektronisk utstyr (navigasjon, fiskesøking og kommunikasjon), alt levert av Furuno, Marport og Simrad.
Simrad-utstyr er levert av Radioservice, og Marport-utstyr av Vikmar, begge på Færøyene.
.
Hovedkomponenter:
- Display-system: Furuno Smart Bridge
- Hovedskjermer
- 4 stk 55” North Invent
- 14 stk 32” North Invent
- 20 stk 27” North Invent
Sonarer og ekkolodd:
- LF-søker 1: Furuno FSV-25S, 15-25 kHz
- LF-søker 2: Simrad ST94, 25 kHz
- HF-søker: Furuno FSV-75, 180 kHz
- Ekkolodd 1: Furuno FCV-38
- Ekkolodd 2: Furuno FCV-1900
- Ekkolodd 3: Simrad ES38
- Box scanner: Simrad SN90
- Strømmåler: Furuno CI68
- Notmonitor: Marport
- Trålsonar: Simrad FS-70
Radarer:
- Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 3220-X
- Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 2238-S
- Radar 3: Furuno DRS-4D-NXT
Navigasjon:
- ECDIS: Tecdis T-2128
- Plotter 2+3: MaxSea Time Zero
- GPS: Furuno GP-170
- AIS: Furuno FA-170
- Gyrokompass: 2 x Simrad RGC-80
- GPS-kompass: Furuno SC-130, Furuno SC-70
- Autopilot: Simrad AP70-system
- VDR: Furuno VR-7000 VDR
Kommunikasjon:
- Satellittkommunikasjon: StarLink
- Sat-TV-system: Sailor
- GMDSS: Sailor-utstyr for A4-navigasjon
- VHFs: Sailor
Automatisering og styring:
- Autotrål-system: Scantrol (levert av Evotec)
- Fjernkontroll hovedmotor: Kongsberg
- Intercom: Vingtor Stentofon
Messe, overbygg fasiliteter
Innredning i overbygg:
- Messe
- Oppholdsrom/TV-stue
- Bysse med proviantrom (og separate kjøle-/fryserom)
- Toalett
- Trapper og korridorer
På båtdekk 02 er det montert et dekkshus med innredning.
Innredningen omfatter:
- 7 offiserslugarer, alle med egne bad
- Instrumentrom
- Vaskeri
- Hospital
- Trapper og korridorer
Broen er plassert på toppen av overbygget og gir 360° utsikt. Skorstein plassert med dekk på PS.
INNREDNING OG UTSTYR:
- Bro: Skipsverft
- Bro-konsoller: Skipsverft / Norisol
- Innredning: Maritime Montering, Norge
- Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norge
- Brostoler: Nor-Sap 1600
- Ventilasjonsanlegg: LF Ventilation
- Vinduer: Promap
- Vindusviskere: Wynn
- Bysseutstyr: Beha, Norge
- Maling: PPG Sigma – fartøyet er fullstendig sandblåst og varmgalvanisert








Motor, maskineri, elektrisk mm
Designprinsipp for hovedmotor-/hjelpemotoroppsett:
Fartøyet er utstyrt med to hovedmotorer på hver med ytelse på 3600 kW. Disse er koblet til ett reduksjonsgir, som driver én propell. To akselgeneratorer på 2300 kW er koblet til hver hovedmotor.
For å levere ekstra elektrisk kraft er fartøyet utstyrt med to hjelpemotorer/generator-sett som produserer henholdsvis 940 kWe og 565 kWe.
En Corvus Orca-batteripakke med en kapasitet på 1100 kWh sikrer grønn energiforsyning.
Under hale-/setteoperasjoner ved fiske, når vinsjsystemet er i bruk, vil akselgeneratorene være aktive og levere elektrisk kraft. Når det er behov for full effekt til vinsjene, vil det normalt ikke være samme effektbehov for fremdriftssystemet. Hovedmotorene vil dermed fungere som kraftkilde for både fremdrift og dekksutstyr.
Alle elektriske kraftsystemer styres av fartøyets DEIF Power-Management-System. I tillegg er det installert en koplingsbryter i hovedtavlen, som gjør det mulig å forsyne aktre thrustere fra akselgeneratoren og forut-thruster samt fartøyets øvrige forbruk fra dieselgeneratorene.
Det elektriske kraftsystemet er tilpasset variabel frekvens (60-50 Hz) ved bruk av frekvensomformere for 400/440 V, samt en UPS clean power statisk forsyning/omformer for 230 V. Dette muliggjør en reduksjon av hovedmotorens og propellens turtall med opptil 17 prosent.
LIVREDDNING – BRANNBEKJEMPELSE:
- MOB-båt: Viking Norsafe Mako-655 vannjet
- MOB-båt davit: Viking Norsafe NRB-30MkII
- Redningsflåter: 2 x Viking, 25 personer
- Vanntåkessystem: Survitec
- Brannvarsling: Tyco
ELEKTRISK:
- LED-navigasjonslys: Den Haan
- Lyskastere: 2 x Polarlight LED
- Tanknivåkontroll: Mobrey alarmer
- Elektrisk entreprenør: KS Elektro
- Effektstyring: DEIF Delomatic 4 PMS-system
- Hovedtavle: ScanTechnic, Danmark
- Fartøyet er utstyrt med frekvensomformer for flytende frekvenser mellom 50 og 60 Hz
- Alarm- og IAS-panel: Marine Control Services (MCS)

MOTORER OG MASKINERI
Hovedmotor: 2 x Bergen Diesel B33:45L6P, 3600 kW @ 750 o/min
Propellanlegg: Kongsberg KaMeWa CPP111A1, d4500 mm
Reduksjonsgir: Flender GVL-1400
Akselgenerator: 2 x Cummins AvK, 2300 kW / 2900 kVA
SCR-system: GESAB / Bergen Diesel
Hjelpemotorer:
- 1 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 o/min
- 1 x Caterpillar C18, 565 kWe @ 1800 o/min
Batterisystem: Corvus Orca, 1100 kWh
Frekvensomformere: Danfoss
Styremaskin: Kongsberg Tenfjord SR 723 – 412 kNm
Akterthrustere: 2 x Kongsberg, 950 kW / 1292 HP
Baugthruster: 1 x Kongsberg, 1300 kW / 1768 HP
Startluftkompressorer: 2 x Sperre HL2/105A
Arbeidsluftkompressorer: 2 x Atlas Copco MAS GF11FF
Drivstoffrensing: Alfa Laval P615 separator, Green Oil filter
Smøreoljefilter: Green Oil filter
Drivstoffpumper: 2 x Desmi
Pumper:
- Kjøling hovedmotor: Desmi
- Dekkvask-, brann- og lensepumper: Desmi
- Kjøling hydraulikk og andre kjølepumper: Desmi
Hovedkjølere: GEA bokskjølere
Varmtvannstank: OSO, 200 l / 2 x 15 kW
Kloakkpumper: 2 x Desmi
Kloakk vakuumsystem: Jets







RSW-tanker/RSW-system
RSW-system: 3 x PTG FrioNordica, hver på 1300 kW/1.118.000 kCal/h.
- Sirkulasjonspumper: 3 x 960 m³/h
- Kondensatorpumper: 3 x 260 m³/h
- RSW-sirkulasjonssystem med fjernstyrte RSW-ventiler via MCS-kontrollsystem.
- Ventilaktuatorer: Eltorque
- Vakuumsystem: C-Flow:
- 4 x 87 kW kompressorenheter
- 2 x 4200 l tanker





Dekks- og fiskeutstyr
Elektriske vinsjer: – alle levert av Evotec hovedsystem, elektriske:
- 2 x trålvinsjer, 118,0 t
- 2 x nettromler, 147,0 t
- 1 x hale-endevinsj, 69,0 t
- 2 x snurpevinsjer, 40,0 t
- 1 x ende-wire vinsj, 20,0 t
- 2 x hjelpevinsjer for snurpebruk, 15,1 t
- 4 x fortøyningsvinsjer, 12,0 t
- 2 x ankervinsjer
- 1 x ekkoloddvinsj
Fiskepumping: – alle levert av SeaQuest, elektriske:
- 3 x kabeltromler
- 2 x fiskepumpe slangeruller
- 3 x SeaQuest elektriske fiskepumper, 20”
Snurpenothåndtering: – alle levert av SeaQuest:
- 1 x nothaler, 40,0 t
- 1 x notkran, 7,0 t x 13,8 m
- 1 x notkran
- 1 x fløytstabler
- 1 x bunnstabler, teleskopisk
Dekkskraner: – alle levert av SeaQuest, hydrauliske:
- 1 x forkantkran, 4,0 t x 18,0 m
- 1 x fiskepumpekran, 3,5 t x 13,0 m
HP-hydraulikk: Komplett drivsystem for kraner:
- 2 x 158 kW pumpesystem
- Komplett elektrisk drivsystem for fiskepumper
Trålblokker: Brdr. Markussen, Blue Line
Ankere & kjettinger: AC-14, levert av Max Fodgaard









Les også:


Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling
































Flere reketrålere under femten meter med svært gode fangster
