Med effektive og avanserte tråldører fra Thyborøn Trawldoor er Havfisk straks klar for fiske. Foto Karstensens Skibsværft

Mens dette skrives seiler nye «Havfisk» vest av Sotra utenfor Bergen, på vei hjem til Sunnmøre. Det nye flotte nybygget kastet loss fra Karstensens Skibsværft i Skagen lørdag ettermiddag.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Nye «Havfisk» havfisk har en største lengde på 75,10 meter og en bredde på 16,10 meter. Fartøyet som skal fiske med snurpenot og pelagisk trål er på 2900 bruttotonn og kan laste 2425 kubikkmeter i RSW-tanker.

Fremdrift sørger en Wärtsilä 8V31 med ytelse på 5200 kW for. I tillegg er det tre Nogva Scania hjelpemotorer, hver med ytelse på 600 kWe.

Fartøyet som eies av Veibust Fiskeriselskap AS i Ålesund, er utstyrt med vinsjer, tromler, kraner og fiskepumpe fra Karmøy Winch. Uten tvil en solid prestisjekontrakt for Karmøyselskapet.

Akter henger det tråldører fra Thyborøn Trawldoor, type 42. Disse kontrolleres ved hjelp av WI-Fi fra styrhuset.

Alt hydraulisk utstyr er levert av Karmøy Winch. Foto Karstensens Skibsværft
Hovedmotor er en Wärtsilä 8V31 med ytelse på 5200 kW. Foto Karstensens Skibsværft
Fra dette flotte kontrollrommet styres fartøyets motorer. Foto Karstensens Skibsværft

«Havfisk» er ett av  en rekke fartøy som i senere tid har investert i de avanserte og effektive dørene fra den danske produsenten.

To 1500 kW RSW-anlegg er levert av FrioNordica. Disse skal sørge for kjøling av RSW-tanker med samlet kapasitet på 2425 kubikkmeter.

Fartøyets vakuumsystem består av to tanker og fire 90 kW kompressorer.

Rederiet har to andre pelagiske fartøy

Rederiet Veibust Fiskeriselskap ble etablert i 1993. I 2000 fikk de sitt første nybygg, og «Havfisk» er rederiets fjerde nybygg. For øyeblikket har rederiet to andre fartøy,

«Havskjer» ble levert av Karstensens Skibsværft i 2021 Dette er et fartøy med lengde på 80 meter og bredde på 16 meter. Fartøyet har mange likheter med «Havfisk» med hensyn til leverandører.

Også for “Havskfisk”, som for forrige nybygg “Havskjer” levert av Karstensens Skibsværft, er det motor fra Wärtsilä, hydraulisk dekksutstyr fra Karmøy Winch, RSW-anlegg fra FrioNordica og thrustere levert av Brunvoll, for å nevne noe. De er tydeligvis fornøyde med disse leverandørene og har derfor valgt dem igjen.

Rederiets tredje fartøy er «Havstål». Dette ble bygget som «Serene» og importert fra Shetland i 2017. Det ble bygget i 2009 ved Weston Yards i Ølen. Lengden er 71,6 meter og bredden 15,6 meter.

Les også:

Facebook
Facebook