Trønderbas er nå solgt og har fått navnet Radek. Foto Paul Misje

Oma Kyst AS overtok 5. mai snurperen/tråleren «Trønderbas» og ga den samtidig navnet «Radek». Fartøyet som er rederiets 9. fartøy med navnet «Radek» ligger nå ved Westcon. Der må rederen Arild Sekkingstad bygge om RSW tankene slik at lasteromsvolumet reduseres med nesten 73 prosent for å få lov til å fiske med fartøyet.

.

Av Terje  Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Ved ligger også nybygget som skal erstatte nå solgte «Trønderbas». Westcon nærmer det seg overlevering av nye «Trønderbas» til rederiet i Rørvik. Hovedmotoren på nybygget ble startet for første gang 2. mai. Det betyr at det raskt nærmer seg overlevering.

Ex.«Trønderbas» har vært eid av Trønderbas AS i Rørvik i Trøndelag siden det ble overtatt fra verftet i november 1999. Det er et godt vedlikeholdt fartøy og med en lengde på 68 meter, atskillig større enn ex.«Radek» med lengde på 44,85 meter.

Ex.Radek bygges om i Tromsø

Ex.«Radek» ble for noen uker siden solgt til Fruholmen Seafood AS i Tromsø og gitt navnet «Nesholmen». Fartøyet erstatter fartøyet ex.«Nesholmen» som nå heter «Nesholmen 2».

«Nesholmen» bygges nå om til helt andre fiskerier enn hva fartøyet har blitt brukt til tidligere. «Nesholmen» har tillatelsene Avgrenset Nordsjøtrål, Kystreketrål Sør 11 meter og over, Reketråltillatelse over 65 fot og Snøkrabbetillatelse. Det betyr at fartøyet må bygges om. For øyeblikket ligger «Nesholmen» ved Tromsø Mekaniske Verksted som vel også er valgt til å utføre ombygging av fartøyet.

Fruholmen Seafood har tidligere forsøkt å selge fartøyet som nå er skiftet ut. «Nesholmen 2» ble bygget ved Moen Slip i Kolvereid i 1989. Fiskerimagasinet kan ikke se at det er lagt ut for salg igjen.

Fartøyet hadde navnet Radek fra november 2023 til april i år. Før det var navnet Sjøglans. Nå er nytt navn Nesholmen. Her er fartøyet mens det het Sjøglans. Foto Paul Misje

Stor ombygging av RSW-tankene

Ex.«Radek» er et kystnotfartøy, hvilket innebærer at det ikke kan ha mer enn 500 kubikkmeter lasteromsvolum. Nå har rederiet kjøpt et fartøy som kan laste 1840 kubikkmeter i RSW-tanker, nesten fire ganger så mye.

I godkjenningen av kjøpet skriver Fiskeridirektoratet: «Deltakeradgangene som påhviler “Radek” i dag kan ikke tildeles fartøy med et lasteromsvolum på over 500m³. Som utgangspunkt vil det derfor ikke kunne gis ervervstillatelse for “Trønderbas” til utskifting av fartøyet “Radek”. Det er imidlertid opplyst i søknaden at Oma Kyst AS planlegger å bygge om “Trønderbas” slik at fartøyets lasteromsvolum kommer under 500 m2.»

Skal ikke være lett reverserbart

Rederiet har rettigheter og kvoter på NVG-sild, Nordsjøsild, makrell og sei. Men de kan ikke bruke fartøyet i fiske før det er ombygd. Ombyggingen vil innebære at hele 1341 kubikkmeter lasterom av totalt 1840 kubikkmeter må blendes av. Regelverket er strengt med hensyn til hvordan blendingen skal skje. I vedtaket om ervervstillatelse skriver direktoratet:

«Lasterom og tanker som er innredet eller utrustet slik at de lovlig kan benyttes til føring av fangst skal regnes med i lasteromsvolumet selv om de ved avblending eller på andre lett reverserbare måter er gjort ubrukelige for føring av fangst.»

Fakta om Radek (ex.Trønderbas)

Type: Kombinert snurper/tråler

Bygget: 1999 ved West Contractors AS, Ølensvåg

Tonnasje: BT 2213 / NT 663

Største lengde: 68,25 meter

Bredde:14,00 meter

Klasse: Det Norske Veritas + 1A1 Fishing Vessel Ice C.

Innredning: For 14 personer i 12 lugarer, alle med dusj/WC.

RSW-tanker: 1840 CBM.

RSW-anlegg: 2 x 1020 kW, Øyangen/Hovden, ammoniakk

Vakuumpumpe: 2 x 2500 MMC (oppgradert til ‘’Live-fish’’ av Cflow).

Hovedmotor: Wärtsilä 12V32, 5520 kW/7500 hk

Akselgenerator: 2000 kW Leroy Somer

Gir: 2 trinn Valmet M1CV-840

Hjelpemotorer: 3 x 590 kW Caterpillar 3412TC

Sidepropeller: 2 x Brunvoll FU -63-LTC-1550, hver 800 hk

Propell: Wichmann PR 108/41

Styremaskin: Ulstein Tenfjord SR-662

Fart: 15/19 knop

Facebook