For en månedstid siden overtok rederiet Polarbris AS det kombinerte snurrevad- og teinefartøyet ”Polarbris”. Fartøyet som har en største lengde på 43,50 meter er ett av de mest avanserte kombi-fartøyene i fiskeflåten.
Tekst Terje Engø, pressemelding fra Karstensens Skibsværft
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Det ferdige skipet ble overtatt av rederiet den 21. mars 2024 etter en del forsinkelser. Disse var en følge av Ukraina-krigen og ikke minst forsinkelser fra leverandører.
Rederiet Polarbris AS eies og drives av Reder Kjell-Gunnar Hoddevik samt partnerne Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland. Polarbris AS er en del av Atlantic Seafish AS, som er godt etablert i den norske fiskerinæringen. De opererer også den relativt nye line- og snurrevadbåten «Atlantic». Da fartøyet ble levert i 2019 var det Norges første kombinerte line- og snurrevadbåt.
Etablerte rederiet i 1997
Rederiet har dobbelt kvotesett, og derfor var det nødvendig med et ekstra fartøy. Når fartøyet nå begynner å fiske er det med kvote på 676 tonn torsk og 324 tonn hyse. Det vil i tillegg bli fisket blåkveite og andre arter som ikke er regulert med fartøykvote.
Rederiet Atlantic Seafish AS i Ålesund, ble etablert i 1997 av Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik. Rederiet begynte med drift av en eldre linebåt, “Fernando”. Den første “Polarbris” ble kjøpt i 2000. Etter det har rederiet hatt seks forskjellige fartøy, og mottok sitt første nybygg «Atlantic» fra tyrkiske verftet Tersan i 2020.
Polarbris er et toppmoderne kombinasjonsfartøy, innredet for fiske etter både konsumfisk, reker og snøkrabbe. Det er utstyrt med det nyeste innen fremdrift, utstyr og elektronikk. Verftet opplyser at prosjektet som helhet, har blitt utviklet gjennom et nært og godt samarbeid mellom rederi og verft.
To gjennomgående dekk
Skroget har to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk samt akter- og fordekk. Skroget med akter- og fordekk, skanseklær og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast er utført i aluminium.
Under hoveddekket er skroget delt inn i følgende vanntette rom: forpigg, rom for senkbar thruster/azimuth, dieseltanker, fryserom for fangst med dobbeltbunnstanker under, tankseksjon med tanker for frakt av levende fisk, maskinrom med vingetanker og hovedmotor koblet til reduksjonsgir med propell i dyse, samt akterpigg med brennolje-, smøreolje- og hydraulikktanker.
På hoveddekket er fartøyet delt inn i følgende vanntette rom: forpigg/lagerrom, emballasjerom, frysemaskinrom på babord side, og stort fabrikkdekk.
Mot akter/babord side er det innredningsseksjon og helt akter binge for mottak av fangst. På styrbord side er det eksosrør på og ventilasjonssjakt. På babord side er det trapp ned til maskinrom. Helt akter er det verksted på styrbord side og batterirom på babord side.
Polarbris byr mannskapet på flotte fasiliteter
Innredningen på hoveddekket inkluderer fem lugarer for to personer, toalett/bad, omkledningsrom med vaskerom, samt gang og trapp.
På shelterdekkett er det innredet lagerrom. Akterut for overbygget er det snurrevadsvinsker og stort tråldekk med frie nettromler, trålgalge med eksosrør på styrbord side og ventilasjonssjakt med trapp ned på babord side. Helt akter er det takluke.
Innredningen på shelterdekket inkluderer messe med dagligstue og TV-stue, bysse, proviantrom, tre lugarer for to personer med eget toalett/bad samt sykestue.
På fordekk/akterdekk er det overbygg med tre trålvinsjer forut. Overbygget inneholder elektronikkrom og fire enkle lugarer med eget bad/toalett.
På styrehusdekket er det styrehus med 360° utsikt og høye vinduer i akterkanten.
Batteripakke, dieselgenerator og gir med PTO
Designfilosofien bak hoved-/hjelpemotor-konstellasjonen er som følger: Det er montert et kraftuttak (PTO) på hovedgiret, dette er beregnet for primær drift av skipets strømforsyning via akselgeneratoren (900 kW).
For ytterligere strømforsyning er fartøyet utstyrt med en dieselgenerator på 600 kWe. I tillegg er skipet utstyrt med en batteripakke på 600 kWh, av typen Corvus Orca. Batteripakken er levert og montert av KS Elektro.
Det elektriske anlegget utstyrt med et Power-Management-System (PMS) som administrerer strømforbruk og automatiserer oppstart av, samt styring av batteripakken. Dette sikrer en økonomisk fornuftig drift med optimal utnyttelse av hovedmotoren, samtidig som det oppnås høy driftssikkerhet.
Pris på litt over 200 millioner kroner
«Polarbris» har kostet i overkant av 200 millioner kroner å bygge. Siden kontrakten med verftet ble inngått i august 2021 har danske kroner gått fra cirka 1,40 NOK til 1,60 NOK for 1 DKR. Samtidig er en del av utstyret om bord som for eksempel gir, propellanlegg, azimut og en del annet produsert i Norge, noe som reduserer den negative effekten av en svekket norsk krone.
Se bilder og tekniske data nedenfor annonse
Skipet
HOVEDDIMENSJONER
Lengde totalt 43,50 m
Lengde mellom PP 40,30 m
Bredde 11,50 m
Dybde shelterdekk 6,60 m
Dybde hoveddekk 4,10 m
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gjennomsnitt: 12,5 knop @ 1326 kW.
Klasse: DNV +1A Ice-C E0 TMON.
KAPASITETER:
Drivstoff 260 m³
Ferskvann 35 m³
Smøreolje 4 m³
Fryst last 470 m³
Bruttotonn 878 BT
REDNINGS- OG BRANNSLUKKINGSUTSTYR:
MOB-båt: Viking Norsafe Matrix 450.
MOB-båts davit: MDM DAF-160.
Redningsflåter: 2 Viking, 20 personer.
Brannmeldesystem: Consilium.
Sentral brannslukning: Viking / Aerosol.
Styrhus
ELEKTRONIKK
Elektronisk utstyr (navigasjon, fiskesøk, kommunikasjon) levert av Florvaag og installert av KS Elektro.
Hovedkomponenter:
Skjermbrytersystem: Florvaag FMCS.
Ekkolodd: Simrad SN90, multistråle.
Simrad ES80.
Furuno FSS3 BB.
Strømlogg: Furuno CI68.
Radar, X-band: Furuno 2318 BB.
Radar, S-band: Furuno 2338 BB.
GPS-gyro: Furuno SC70.
GPS: Furuno GP-170.
AIS: Furuno FA-170.
Navtex: Sailor 6391/6004
Autopilot: 2 Simrad AP70 MkII.
Ecdis: 2 Tecdis T-2138A.
Plottere: MaxSea Time Zero.
Olex 3D.
SSB: Sailor 6310.
VHF-utstyr: 2 Sailor 7222 DSC.
Satellittkommunikasjon: StarLink.
Satellittelefon: Iridium LT-3100.
TV/underholdning: KS Elektro.
Satellitt-TV-system: Intelian
ELEKTRISK
Fullstendig installasjon: KS Elektro.
Alarm-/overvåkningssystem: Marine Control Services.
Navigasjonslys: Den Haan.
Søkelys: Luminell/Glamox.
Tanknivåalarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS-system: DEIF PPU.
INNREDNING MM:
Styrhusinnredning: Karstensens Skibsværft.
Styrhusstoler: 2 NorSap 1600 Comfort.
Innredning: Maritime Montering.
Møbler i innredning: Maritime Montering/Ekornes.
Skott: BIP.
Innredningsdører: Momec door.
Ventilasjonsanlegg: LF Ventilation.
A/C -anlegg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Malingleverandør: Sigma PPG.
Mannskapets fasiliteter
Dekk og maskineri
DEKKSMASKINERI:
Elektriske vinsjer, alle levert av Evotec:
3 Trålvinsjer 22,0 tonn
2 Flytende skyte-/snurrevod-vinsjer 24,0 tonn
4 Nettromler 2 x 15,5 tonn
1 Tømmevinsj 5,0 tonn
1 AnkerVinsj
Dekkskraner:
1 Fordekskran, TMP 1300 XL.
1 Losse-/galgekran, SeaQuest PKB 4t@11m.
Hydrauliske driftsstasjoner/kraftaggregater:
2 stk 20 kW elektriske hydrauliske pumpeaggregater.
Trålblokker, Brdr Markussen, BlueLine
Motor/fremdrift
FREMDRIFT OG MASKINERI
Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370 kW @ 900 o/min.
Propellanlegg: Brunvoll Volda CP68, d3900 mm.
Reduksjonsgear: Brunvoll Volda CPACG68/600, 900/105 o/min.
Hjelpemotorer: Nogva Scania DI16, 600 kWe @ 1500/1800 o/min.
Akselgenerator: Cummins HCM 634 k2, 890 kWe.
Styremaskin: Kongsberg Tenfjord SR622.
Ror: KSP-design med flap.
Sidepropell (akter): Brunvoll FU37, 190 kW / 260 HK.
Azimuth: Brunvoll AR63, nedsenkbar thruster, 500 kW \680 HK.
Batteripakke: Corvus Orca E1550V1-AR, 600 kWh.
BrO separator/filter: GreenOil Standard.
BrO transferpumper: Bombas Azcue.
BrO fjernpeiling: KS Elektro.
Pumper kjøl motor: Desmi.
RSW, fabrikk og annet utstyr
FRYSERI / FABRIKK:
Frysemaskineri: Teknotherm, 40t/24H
Platefrysere: 4 DSI V3 32/100B
RSW-anlegg: Teknotherm
Sirkulasjonspumper 2 x 180 kubikkmeter/time
Kondensatorpumper 30 kubikkmeter/time
Vakuum-system: C-Flow:
2 x 87 kW kompressoraggregater.
1 x 4200 liters tank.
Fabrikkutstyr: SteelTech.
H&G-maskiner: Baarder 162 og 166.
Sløyemaskiner: Jutland Mrk 5 / KM Fish Machinery.
Sortering/veiing: Maralec.
SnØkrabbefabrikk: Carsoe.
Vakuumanlegg: C-Flow: