
Bare uker etter at de solgte sitt daværende fartøy til Peru har rederiet kjøpt et eldre pelagisk fartøy for nesten 70 millioner kroner. Samtidig har Tromsørederiet solgt sitt nåværende fartøy til Peru.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Fiskeridirektoratet har innvilget søknad om utskifting av «Grimsholm» som ble bygget ved West Contractors i 1998, med det atskillig større fartøyet «Hargun». Dette fartøyet er en kombinert pelagisk tråler og ringnotbåt som øker rederiets fangstkapasitet kraftig.
«Hargun» er utstyrt med en MaK 8M 32 hovedmotor som yter 3840/5200 kW/hk v/600 o/min. Den er koblet til et Scana Volda vripropellanlegg type ACG 95/850 med propelldiameter på 3800 millimeter. Den har et turtall på 139 o/min via Scana Volda reduksjonsgear. Det er i tillegg to Brunvoll sidepropellere som yter 800 hestekrefter.

Hjelpemaskineriet består av en Cummins aggregat type KTA38G4 med en ytelse på 1350 hk v/1800 o/min koblet til en Newage Stamford generator. Havneaggregatet består av en Volvo Penta TAMD 163A med ytelse på 562 hk.
Grimsholm solgt til Peru
«Hargun» erstatter «Grimsholm», som er solgt til eier i Peru. «Grimsholm» har vært i rederiets eie siden 2016. Fartøyet som ble importert fra Sverige het før dette «Majala Junior» og «Harmoni». Etter salget har ex.«Grimsholm» som har en lengde på 49,90 meter og bredde 10.98 meter, først vært en tur innom Los Marine AS, før ankomst West Contractors i Ølen 14. mars. Der klargjøres fartøyet før det seiler videre til Peru.
Generasjonsskifte i rederiet
Grimsholm-rederiet ble i forbindelse med et generasjonsskifte solgt høsten 2023 til Nye Grimsholm Holding AS, etablert av to av de tidligere eierne. Nå har de to eierne, hvor Knut Martin Karlsen er størst med 50,1 prosent og søsteren Ingvild Elise Karlsen med resterende eierandel, solgt. De investerer nå i det brukte fartøyet «Hargun». Dette selges i forbindelse med at eierne har et nybygg under utrustning ved Karstensens Skibsværft i Skagen.
«Hargun» gikk etter avsluttet kolmulefiske til Båtbygg AS i Vestvågøy hvor fartøyet blir klargjort for eierskifte.
Ifølge søknad om erverv er «Hargun» kjøpt for 68,5 millioner kroner. I prisen inngår ringnottillatelse.Finansering har rederiet fått fra Sparebanken Nord Norge, mens det der Atlantic Shipping i København som har meglet salget.
Les også:



































Henning Kjeldsen ble nektet å investere i Norge – nå satser han igjen stort i Danmark
