Nybygget «Finnur Fridi» ble overlevert av Karstensens Skibsværft til det færyske rederiet Krossbrekka p/f 22. august. Det pelagiske fiskefartøyet er bygget med design, spesifikasjoner og arrangementer som er et resultat av et omfattende og nært samarbeid mellom rederi og skipsverft.
Tekst: Terje Engø og Pressemelding fra Karstensens Skibsværft
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Skroget til «Finnur Fridi» ble bygget av Karstensens Skipsværft i Gdynia i Polen, og ankom Skagen i september 2023. Det nye fartøyet erstatter skipper Andri Hansens tidligere fartøy med samme navn.
Ifølge Karstensens Skibsværft er alle løsninger optimalisert og skreddersydd for å imøtekomme kravene til eierne, skipper Andri Hansen, hans bror og sjefingeniør Hardi Hansen, samt mannskapet. Den pensjonerte, legendariske færøyske skipperen Arni Hansen har også spilt en viktig rolle i utformingen av det nye fartøyet.
Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, å forbedre fangsthåndtering- og fasiliteter for oppbevaring av fangst, samt å redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med det nyeste innen maskineri og utstyr, opplyser Karstensens Skibsværft.
Stål og aluminium
Skroget er bygget i stål med tre sammenhengende dekk og har både lang baug og båtdekk. Bro, båtdekk, skorstein og master er laget av aluminium. Skrogets utforming har rundbunns konstruksjon med bulbbaug og akterspeil, vertikal bølgebryterbaug og akterspeil.
På 2. dekk er skroget arrangert med forpigg med rom for azimut-thruster, ett lagerrom, 15 RSW-tanker med samlet kapasitet på 2975 kubikkmeter. Foran denne seksjonen ler det rom for vakuumanlegg, og midtskips rom for RSW-anlegg. Aktenfor dette er det et verksted og lager for motor, motor kontrollrom, skifterom og tavlerom. Videre akterover er det tanker for lagring av trål og not, og helt akter hydraulikkrom.
3. dekk er innredet rmed øvre forpigg, generatorrom og rom for reverse osmose ferskvannsanlegg (RO-anlegg). Bak dette rommet er det et fullt innelukket lastedekk med kontrollrom for RSW. Lastedekket inkluderer luker for de 15 RSW-tankene.
Flere vanntette rom
Skroget er delt opp i flere vanntette rom, inkludert forpigg, sonarrom, rom for azimuth-thruster, isolert RSW-tankseksjon med femten tanker, RSW-pumpe og maifoilrom, samt maskinrom for hovedmotor og hjelpemotorer. Akter er det i tillegg tanker for drivstoff og smørolje.
Bak midtskips er det overbygg i full bredde. Overbygget inneholder konferanserom, trimrom, vaskeri og fem mannskapslugarer med eget bad, samt trapper og korridorer.
Lav støy i overbygget
For å skape best mulig design for lavt støynivå er overbygget plassert så langt vekk fra propellen som mulig. I tillegg ble det gjort en rekke konstruktive tiltak for å skape et lavt støynivå. Under prøvene viste støymålinger nivåer godt under alle krav og anbefalinger.
På første dekk er det lagere, rulledempingstanker i skipets fulle bredde. Akter for dette er det notdekk. I overbygget det det fem mannskapslugarer, alle med egne toalett/dusj-fasiliteter, kino, oljeregntøyrom, garderobe, kaffebar, trapper og korridorer.
Om rederiet
Rederiet som ble etablert i 1986, eier i dag fire pelagiske fartøy. «Finnur Fridi som nå er overlevert erstatter et fartøy med samme navn. Dette ble bygget i ved Langsten AS i Tomrefjord i 2003. Det er andre gang rederiet får et flott nybygg levert av Karstensens Skibsværft. Det forrige var «Trondur i Gøtu» som ble levert i 2010.
I tillegg har selskapet fartøyene «Gøtunes» og «Tummas T».
Vardin driver også et pelagisk mottak og foredlingsanlegg på Suderøy på Færøyene. I tillegg er de involvert i en rekke andre virksomheten inklusiv rederiet Faroe Origin som driver seks ferskfisktrålere.
To tråltromler og nedsenket notbinge
Akter overbygget er det et stort tråldekk med to nettromler og nedsenket notbinge på styrbord side. Ved akterspeil er det hydraulisk akterport og hydraulisk opererte styrepinner. På sidene av tråldekket er trål dekk er det lagringsrom og verksted.
Fartøyet er utstyrt med tromler, trål og notvinsjer fra Evotech og SeaQuest.
I overbygget er det messe, dagrom/TV-stue, bysse med proviantrom (og separat kjøle-/fryserom), toalett, trapper og korridorer. På 2. dekk er det seks offiserslugarer, alle med egne toalett/dusj-fasiliteter, instrumentrom, vaskeri og sykerom, trapper og korridorer.
Broen som er på toppen av overbygget har 360° utsikt.
Fremdrift og energiproduksjon
Fartøyet er utstyrt med en hovedmotor som yter 7320 kW, koblet til et reduksjonsgir som driver én propell. På giret er det en akselgenerator (PTO) på 3300 kW.
For å levere ekstra elektrisk kraft er fartøyet utstyrt med 2 hjelpemotorer/generatorer, som hver produserer 940 kWe, samt et havnegeneratoraggregat på 565 kW. Ved fiskeoperasjoner, hvor vinsjsystemet er i bruk, vil akselgeneratorene være i drift, og elektrisk kraft vil bli levert derfra. Når det er behov for full kraft på vinsjene, vil det normalt ikke være samme behov for kraft til fremdriftssystemet. Dermed vil hovedmotoren være strømkilden for både fremdrift og det hydrauliske systemet.
Alle elektriske systemer styres av fartøyets DEIF Power-Management-System. Videre er det montert en samleskinnebryter i hovedtavlen, som gjør at aktre thrustere kan forsynes fra akselgeneratoren, mens forre thrustere og fartøyets forsynes andre behov forsunes fra dieselgenerator.
Det elektriske kraftsystemet er tilpasset varierende frekvens (60-50 Hz), ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS ren strøm statisk forsyning/omformer for 230 V. Dette gjør at hovedmotorens og propellens turtall kan reduseres med 17 prosent, noe som gir en stor energibesparelse.
(SE INFORMASJON OM FARTØYETS UTSTYR NEDENFOR)
Rederiets tredje skip med dører fra MLD
Tråldørprodusenten MLD ApS i Esbjerg i Danmark har levert avanserte pelagiske tråldører til «Finnur Fridi». For tråldørprodusenten er det en fjær i hatten at de nå har deres dører hengende på akterspeilet på tre av Vardins fire pelagisk trålere. Den ene av disse trålerne er ikke rigget slik at den kan benytte dørene.
MLD er en relativt ny tråldørprodusent, etablert i 2015. På under ti år har de bygget seg opp som en av de ledende produsentene av avanserte tråldører.
Færøyene har vært et av de viktigste markedene for MLD. Blant de færøyske fartøyene som har investert i MLD tråldører finner vi store pelagiske trålere som «Borgarin», «Birita», «Arctic Voyager», «Fagraberg», «Christian i Grotinum, «Gøtunes», «Gamli Jupiter», «Nordingur», «Nordborg» og «Jupiter». Over 30 store pelagiske fartøy, inklusiv norske, islandske, grønlandske, samt amerikanske «Ocean Rover» er blant over 30 fartøy med pelagiske dører fra MLD hengende akter.
Finnur Fridi
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Verft: Karstensens Skibsværft A/S
Skrogverft: Karstensens Shipyard, Gdynia, Poland
Rederi: Krossbrekka h/f
– Klasse: DNV +1A Fishing Vessel Stern Trawler EO Ice(1C) RP (2,5) CLEAN DESIGN COMF-V(1)C(2) DK(+).
PRØVETURSFART (GJENNOMSNITT):
– 18,4 knop, diesel-mekanisk, trinn 1.
– 17,1 knop, diesel-mekanisk, trinn 2.
HOVEDDIMENSJONER
– Største lengde: 88,00 m
– Bredde: 16,50 m
– Bredde akter: 17,00 m
– Dybde 1. dekk: 11,55 m
– Dybde 2. dekk: 8,85 m
– Dybde 3. dekk: 6,25 m
– Maksimalt dypgående: 8,30 m
KAPASITETER MM:
– Bruttotonnasje: 4177 GT
– RSW-tanker: 2975 m³
– Drivstofftanker: 520 m³
– Ferskvannstanker: 70 m³
ELEKTRONIKK:
Omfattende utvalg av elektronisk utstyr (navigasjon, fiskeleting og kommunikasjon), alt levert av Furuno, Marport og Simrad. Simrad-utstyr levert av Radioservice og Marport-utstyr av Vikmar, begge på Færøyene.
Hovedenheter:
– Skjermsystem: Furuno Smart Bridge
– Hovedmonitorer: 21 stk 32” Hatteland.
– 17 stk 27”/7 stk 24″: Hatteland.
– LF sonar 1: Furuno FSV-25S, 15-25 kHz.
– LF sonar 2: Simrad ST94, 25 kHz.
– HF sonar: Furuno FSV-75, 180 kHz.
– Ekkolodd 1: Furuno FCV-38.
– Ekkolodd 2: Furuno FCV-1900.
– Ekkolodd 3: Simrad ES38
– 3D sonar: Seapix 140-160 kHz
– Strømindikator: Furuno CI68.
– Nettmonitor: Marport.
– Trålsonar: Simrad FS-70.
– Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 2218-X.
– Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 2238-S.
– Radar 3: Furuno DRS6A-NXT
– Ecdis: Tecdis T-2128.
– Plotter 1: Olex, 3D.
– Plotter 2+3: MaxSea Time Zero.
– GPS: Furuno GP-170
– AIS: Furuno FA-170
– Gyrokompass: 2 x Simrad RGC-80.
– GPS kompass: Furuno SC-130 og Furuno SC-70.
– Autopilot: Simrad AP70-system.
– V-sat kommunikasjon: Sailor 900
– Satellittkommunikasjon: StarLink
– Sat-TV system: Sailor
– GMDSS: Sailor utstyr for A4 navigasjon.
– VHFs: Sailor.
– Autotrawl system: Scantrol (levert av Evotec).
– ME fjernkontroll: Wärtsilä.
ELEKTRISK:
– LED navigasjonslys: Den Haan.
– Lyskastere: 2 x Polarlight LED.
– Tanknivåkontroller: Mobrey alarmer.
– Elektrisk entreprenør: KS Elektro.
– Strømstyring: Deif Delomatic 4 PMS system.
– Hovedtavle: ScanTechnic, Danmark.
– Alarmtavle/IAS: Marine Control Services (MCS).
Tekniske/utstyrsspesifikasjoner er ikke komplette.
Les også:
Mannskapets fasiliteter og sikkerhet
INNREDNING OG MER:
– Styrehus: Karstensens Skibsværft
– Styrehuskonsoller: Karstensens Skibsværft/Norisol.
– Innredning: Maritime Montering
– Møbler: Maritime Montering/Ekornes
– Styrehusstoler: Nor-Sap 1600.
– Ventilasjonsanlegg: LF Ventilation.
– Vinduer: Promap.
– Bysseutstyr: Beha, Norge.
– Maling leverandør: PPG Sigma (fartøyet fullstendig sandblåst og varmgalvanisert)
BRANNSLOKKINGSUTSTYR:
– MOB-båt: Viking Norsafe Mako-655 vannjet.
– MOB-båt davit: Viking Norsafe NRB-30MkII.
– Redningsflåter: 2 x Viking, 25 pers.
– Vanntåkesystem: Survitec.
– Brannvarsling: Tyco
Tekniske/utstyrsspesifikasjoner er ikke komplette.
Maskineri mm
MASKINERI:
– Hovedmotor: Wärtsilä 12V31, 7320 kW @ 750 rpm.
– Propellanlegg: Wärtsilä 4G1190, d5000 mm.
– Reduksjonsgir: Wärtsilä SCV 118/2-P74.
– Akselgenerator: Cummins DSG 114 M1-6W, 3300 kW / 4125 kVA.
– SCR-system: Wärtsilä
– Hjelpemotorer: 2 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
– Havnegenerator: 1 x Caterpillar C18, 565 kWe @ 1800 rpm
– Ror: Kongsberg high lift flap ror.
– Styremaskin: Kongsberg Tenfjord SR 723 – 412 kNm.
– Hekkthruster: 1 x Brunvoll, 1400 kW
– Azimuth thruster: 1 x Brunvoll AR80 LTC2100, 1500 kW
– Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/105A.
– Arbeidsluftkompressor: 2 x Atlas Copco MAS GF11FF
– Drivstoffseparator: Alfa Laval P615 separator
– Filtre hydraulikk: Green Oil filter.
– Smøreoljefilter: Green Oil filter.
– FO overføringspumper: 2 x Desmi.
– Fjernlyd: Marine Control Services / API.
– Pumper, kjøling hovedmotor: Desmi.
– Dekksvask-, brann- og lensepumper: Desmi.
– Hydraulisk kjøling – og andre kjølepumper: Desmi.
– Hovedkjølere: Sondex platekjølere.
– Varmtvannstank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
– Avløpspumper: 2 x Desmi.
– Avløpsvakuumsystem: Jets.
Tekniske/utstyrsspesifikasjoner er ikke komplette.
RSW OG VAKUUMANLEGG
RSW OG FANGSTBEHANDLING:
– RSW-system: 3 x PTG FrioNordica, hver 1300 kW/1.118.000 kCal/h.
– Sirkulasjonspumper: 3 x 960 m³/t
– Kondensatorpumper: 3 x 260 m³/t
– RSW-sirkulasjonssystem med fjernstyrte RSW-ventiler gjennom MCS kontrollsystem.
– Aktuatorer for ventiler: Eltorque.
– Vakuumsystem: C-Flow:
– 4 x 87 kW kompressorenheter.
– 2 x 4200 l tanker.
Tekniske/utstyrsspesifikasjoner er ikke komplette.
DEKKS- OG FISKEUSTYR
DEKKSMASKINERI:
Elektriske vinsjer, levert av Evotec:
– 2 x trålvinsjer 118,0 tonn
– 2 x Nottromler 147,0 tonn
– 1 x Halennde vinsj 69,0 tonn
– 2 x Snurpevinsjer 40,0 tonn
– 1 x Endewire vinsj 20,0 tonn
– 2 x To hjelpevinsjer (snurpe) 15,1 tonn
– 4 x Fortøyningsvinsjer 12,0 tonn
– 1 x Ankerspill
Fiskepumpeutstyr levert av SeaQuest
– 2 x Slangeruller
– 2 x Fiskeslangeruller
– 2 x SeaQuest, 20” hydrauliske fiskepumper med slange/slangetromler
Dekkskraner og notbehandlingsutstyr, levert av SeaQuest
– 1 x Nothaler, 40,0 tonn
– 1 x Notkran, 7,0 tonn x 13,8 m
– 1 x Notkran
– 1 x Notlegger
– 1 x Kran fordekk, 4 tonn x 18,0 m
– 1 x Fiskepumpekran, 3,5 tonn x 13,0 m
Komplett drivsystem for kraner
Levert av HP hydraulikk:
– 2 x 158 kW pumpeenheter
– 1 x 86 kW pumpeenhet
– 3 x 128 kW pumpeenheter
Fiskeutstyr:
Pelagisk trål; Vonin
Snurpenot: Vonin
Fjernstyrte tråldører: MLD
Tekniske/utstyrsspesifikasjoner er ikke komplette.