Det var dramatisk da tråleren «Vestfjord» begynte å ta inn vann og etter hvert fikk kraftig slagside i tre-fire meter høye bølger i Skagerrak lørdag kveld. Nå er båten i sikkerhet i Farsund. I morgen reiser spesialister fra Vestkajen Maskingværksted i Hirtshals til Farsund. Håpet er å få start på motoren slik at tråleren kan seile til Hirtshals for reparasjon.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Det var dramatikk da tråleren Vestfjorden tok inn vann i Skagerrak. Båten fikk et hull i skutesiden og store mengder rant inn i fabrikken. Kraftig slagside til styrbord gjorde at vannet inne i fabrikken sto opptil skuldrene på mannskapet som forsøkt å gjøre noe med det, forteller reder og skipper Oscar Halldorsson til Fiskerimagasinet.
Løsningen var å åpne opp for at vann kunne renne inn i motorrommet. Det gjorde at Oscar og mannskapet fikk rettet opp slagside, Med kraftig slagside og ustabile økende vannmasser i fabrikken, og bølgehøyde på 3,5 til over 4 meter, var situasjonen svært alvorlig.
To av mannskapet evakuert av helikopter
Da redningshelikopter fikk levert lensepumper fikk de etter hvert stabilisert vannmengden. Slepebåten «FFS Arion» kom til og planen var å slepe «Vestfjord» til Hirtshals. Men det ble bestemt at det var sikrere at den 45 meter lange slepebåten tok «Vestfjord» den mye kortere veien inn til Farsund. To av mannskapet på fire ble for sikkerhetsskyld evakuert med redningshelikopter.
Fra Hirtshals til Farsund for å starte motoren
Søndag rundt klokken 14:00 fikk de to som ble stående ombord endelig mulighet til å komme i land. – Nå blir det å finne hotell, og så skal vi få oss en eller to store burgere. Vi er slitne og kalde, sa Oscar.
I morgen skal hullet i skutesiden etter planen tettes og vannet i fabrikk og maskinrom lenses
– Våre folk ankommer Farsund i morgen ettermiddag. Så får vi se om det lar seg gjøre å starte motoren, sier daglig leder Morten Mikkelsen til Fiskerimagasinet.
.
Skiftet motor ved Vestkajen i 2011
Motorekspertene fra Vestkajen Maskinværksted kjenner motoren godt. Den ble installert i 2011 da tråleren som da hadde navnet «Hunter», og tilhørte Sørlandsrederen Carl Aamodt, havarerte ved kai. Den gang fikk tråleren en stor jernbolt i et spjell da den lå ved kai på Flekkerøy. Bolten gjorde at de i løpet av natta lekket inn store mengder vann i motorrommet og innredning hvor det blant annet var messe og lugarer. En stor renoveringsjobb ble utført av Vestkajen Maskinværksted.
Den gang holdt ikke forsikringsoppgjøret til å få dekket den totale kostnaden på renovering av båten. Men daværende eier av verkstedet, Tony Jensen, ga Aamodt kreditt som gjorde at han kunne komme i fiske og så betale ned gjelden.
Oskar er optimist tross mye motgang
Rederen er tross det dramatiske hendelsene det siste døgnet optimist. – Jeg satser på en rapid comeback, sier Oskar. Han har nylig fått renovert tråleren. Sparepenger, banklån og svært mye tid er brukt på å sette fartøyet i drift. Men det har vært mye motgang. Arbeidet med å gjøre tråleren klar og få alle godkjenninger og sertifikater tok mye lenger tid enn ventet.
Deretter fulgte problemer med sensorene på trålene. Siden fikk de problemer med at bremser sluttet å virke på en vinsj. Bremsebånd måtte skiftes, og det ble funnet store feil på hydraulikksylinderne som måtte byttes ut med renoverte sylindere. Og før det måtte de i havn på grunn av en større hydrauliklekkasje på en av tromlene.
Stor stampeplate i baugen
For å begrense rullingen til båten ble det også nylig satt på en stor stampeplate på baugen.
Reparasjoner er foretatt i Hanstholm, blant annet av Mikes Hydraulikk ApS som Oskar har som sin foretrukne spesialist på hydraulikk. Men renoveringen som foregikk i Hanstholm hadde en rekke bedrifter ansvaret for.
Fiskerimagasinet har publisert en større artikkel som du kan lese
HER
Fakta om «Vestfjord»
Registreringsmerke: AG-13-G
Radiokallesignal: LCCZ
Eier: Vestfjord Kystfiske A/S (Oskar Halldorsson 100%)
Ex.: «Lindesnes» (DK), «Nicoline» (DK), «Andrea Klitbo» (DK), «Vestavind» (NO), «Hunter» (NO), «Valder», «Klondyke» (NO).
Bygget: 1984, Strandby Skibsværft, Danmark
Lengde: 26,20 meter
Bredde: 7,00 meter
Brutto tonnasje: 229 tonn
Netto tonnasje: 91 tonn
Motor: Cummins KTA38, 990 Hk
Gir: Mekanord
Propell: Hundested 2300 mm i dyse
Lasterom totalt: 215 m3
- Kjølt: 50 m3
- Isolert 165 m3
Rettigheter: Avgrenset Nordsjøtrål og KystreketrålSør over 11 m og over.

Fish and chips: Kvalitet betaler seg i Storbritannia

DNA-verktøy avslører omfattende juks med sjømat

Fiskeriene skaper store verdier

Billige teiner og uvitenhet gir dyre bøter

Har styrket vilkårene for den minste fiskeflåten

FHF vil koble fiskernes kunnskap til ny datateknologi

Vurderer forbud mot oppdrett av blekksprut

Ny Themis kontrahert ved Karstensen Skibsvæft

Ingen nåde å få i Fiskeridirektoratet for gammel fisker

11 år gammel Selfa Arctic solgt for bra pris

Reketrålerne i Barentshavet klarer ikke å levere nok

Skagerrakkysten rammes stadig hardere

Aker Qrill Company investerer i spesialfartøy utstyrt med droner

Mange trosser kronekursen og går til Danmark

Thyboron Trawldoor lanserer tråldører med automatisk bunnklaring

Thyborøn Havn – ønsker flere norske båter og mer norsk fisk

KOMMENTAR: Hvem skal bringe sjømatnæringa videre?

Marport lanserer nye avanserte sensorer

Møt et samlet Hirtshals på DanFish International

KYSTFISKE I NORD: Fiskeriministeren er bekymret for landindustrien

KYSTFISKE I NORD: Doblet omsetningen tross lave kvoter

Frøystad åpner døren for svenske og danske fiskere

Mot krise for bunntrålere i sør

Knester -flott pelagisk fartøy levert av Karstensen

Makrellstørje – linebåt på topp

Nesten titusen hummer satt ut ved Hirtshals Havn

Jakten på sjøkrepsen – vi var med Ægir

Tidligere “Kågtind” brenner

Bli kjent med danske havner på DanFish

Vikenfisk – krepsejeger på plass i Skagerrak

Havforskarane spionerar på tobisen med segldroner

Stem for å bevare Innovasjons Norge

En tråler har fisket 35 tonn sjøkreps

Populær produsent av skipsmotorer kastet ut av Oljefondet

Se hvilke teinebåter som fisker mest kreps


