Her sjøsettes reketråleren Rosenvoll ved Vestkajen Maskinverksted. Nå skal slippen få kapasitet som gjør at de kan ta opp fartøy med opptil 11 meters bredde.. Foto Terje Engø

Vestkajen Maskinværksted over tar mange av tilbudene til Hirtshals Yard. Mange fiskebåtredere i sør fikk nok kaffen i halsen da det for halvannen uke siden ble kjent at verftet legges ned. Dette er et verft benyttet av utallige norske norske fiskebåtredere.

– Det er ikke slik at all virksomhet knyttet til Hirtshals Yard forsvinner, forklarer daglig leder ved Morten Mikkelsen ved Vestkajen Maskinværksted.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Fiskerimagasinet har møtt Mikkelsen og daglig leder ved Hirtshals Shipyard, Anders Hecht-Pedersen. Nå skal Mikkelsen føre videre Vestkajen Maskinværksted, mens Hecht-Pedersen har ansvar for å avvikle Hirtshals Yard.

– Vi vet ikke nøyaktig når selskapet Hirtshals Yard legges ned. Vi forsøker først å få solgt flytedokken. En del av aktivitetene og verkstedene blir overført til Vestkajen Maskinværksted som begge er selskaper i konsernet Hornsnes Invest, forteller Hecht-Pedersen.

Lenge forsøkt å finne nye eiere

På mange lokale virksomheter kom det neppe som en helt stor overraskelse at Hirtshals Yard ble besluttet nedlagt. Det har lenge vært kjent at eierne har forsøkt å både skaffe ney eiere med kapital til å få på plass en ny og større dokk.En dokk stor nok til å konkurrere om nye store fiskefartøy. Nå går store bunntrålere i hovedsak til Orskov Yard i Frederikshavn og Karstensens Værft. En del større pelagiske fartøy benytter seg av også flytedokken i Thyborøn.

Færre fiskefartøy

Ved Hirtshals Yard har det i de siste årene blitt færre fiskefartøy, og litt flere mindre tankbåter blant kundene. Blant annet har de hatt arbeid på mange av Hordafôr sine ensilasjefartøy, de har bygget om eldre offshorefartøyer til avlusing og til bunkersfartøy. Men disse oppdragene har tydeligvis ikke vært nok til å skaffe de inntekter som trengs for fremtiden.

Vestkajen Maskinverksted er som navnet tilsier spesialisert på motorer. Men de kan mye mer enn det, og det er få oppgaver de ikke kan løse. Foto Vestkajen Maskinværksted

– Vi vil overta en del av de ansatte ved Hirtshals Yard, både administrativt ansatte og fagarbeidere. En del av verkstedsfasilitetene ved verftet vil også bli videreført oss. Blant annet gjelder det plastverkstedet.

Kaien ved verftet vil vi også brukes videre, hvilket betyr at vi kan ta inn relativt store fartøy, sier Mikkelsen.

Han legger til at de har kunder som rederiet Soltind på Karmøy som har flere større fartøy som frakter ensilasje og annen flytende last. De har også en del arbeid på slaktebåten «Norwegian Gannet» og ferjene til Fjordline, som de satser på å videreføre. Disse vil i stor grad få de samme tjenester som før.

Skal få større bredde på slippen

– Vi planlegger å bygge ut slippfasilitetene ved Vestkajen Maskinværksted, sier Mikkelsen. Han forteller at de satser på å få på plass vogn som kan ta fartøy 12-13 meters bredde og opp til 800 tonn mot 11 meter og 600 tonn nå. Det vil gi mulighet for å ta opp flere slepebåter. Skal det som i alle år kunne ytes god service til fiskefartøy, trengs det også andre oppdrag som sikrer jevn tilgang av arbeid.

To norske på slippen

Vestkajen Maskinværksted er som navnet tilsier, et verksted med stort fokus på motorer. Det er mange norske, danske og fartøy fra andre land som har fått skiftet eller reparert sine motorer ved verftet. De forhandler og har service på blant annet Caterpillar og Cummins sine motorer, og de forhandler CJC filtre.

Daglig leder ved Vestkajen Maskinværsted, Morten Mikkelsen, får ansvar for å føre videre en del av tilbudet til Hirtshals. Yard. Men da som en det av Vestkajen Maskinværksted. Foto Terje Engø

Svak norsk krone mot danske kroner og flere konkurser blant norske fiskebåtredere har gjort det vanskeligere å konkurrere om oppdragene blant norske redere. Men når dette skrives ligger den 38,7 meter lange tråleren «Piraja» på slippen for å få utført arbeid på skroget. Det samme gjør «Aganthyr», en 10,05 meter lang reketråler. Den har krysset Skagerrak for blant annet å få skiftet motor.

Bygger og reparerer hydraulikk

Verkstedet bygger også hydrauliske tromler og vinsjer. – Vi har ingen brosjyre på disse. Det skyldes at vi tilpasser både kapasitetene til tromler og vinsjer til det behovet kundene har. I tillegg foretar vi akseltrekk, vedlikehold på motorer, utstyr og skrog, og vi reparerer det meste. I Hirtshals har vi nært samarbeid med andre bedrifter som utfører overflatebehandling, reparasjon og installasjon av elektrisk utstyr og elektronikk, forteller Mikkelsen.

Gikk med overskudd i fjor

Hirtshals Yard hadde i fjor et driftsresultat på 8,2 millioner danske kroner, tilsvarende rundt 13 millioner kroner. Dette var tydeligvis ikke nok til å få eierne som er selskapet Hornsnes Invest, et selskap eid av de større fiskebåtredere i Hirtshals. I følge Hecht-Pedersen ville en ny flytedokk koste cirka 200 millioner danske kroner (Cirka 320 millioner kroner).

Eierne av Hirtshals Yard og Vestkajen Maskinværksted hadde i fjor flere milliarder danske kroner i avkastning på pelagisk fiske og andre næringsaktiviteter. Da de to ganger refinansierte Hirtshals Yard, først etter at flytedokken kantret i 2018 og deretter ved opprettelsen av nytt selskap etter at et krav fra forsikringsselskap, knyttet til kantringen, gjorde at det ble meldt oppbud.

Har ikke tro på å investere i dokk

Det var aldri planen til eierne bak Hornsnes Invest å drive et verft. De ønsket å sikre virksomheten og få inn nye eiere. Men det siste har ikke lyktes.

Uten at det er nevnt spesifikt, så er verftets flytedokk for liten for de pelagiske fartøyene til eierne av Horntvedt Invest og neppe noe incentiv for å fortsette. De har tydeligvis ikke tro på at en investering på flere hundre millioner kroner vil forrente seg.

– Det som nå skjer er at dokken enten blir solgt, eller om nødvendig hugget. Så legges Hirtshals Yard ned, sier Hecht-Pedersen, som opplyser at de har forsøkt å finne kjøpere i Danmark, Norge og Baltikum.

Ender flytedokken i Baltikum?

– Noen få dager etter intervjuet med Fiskerimagasinet, har en gruppe med potensielle kjøpere fra Latvia og Litauen vært på besøk. Hva resultatet av besøket ble er ikke kjent. Fordelen kjøpere fra Baltikum har, er at det koster en hel del mindre å skifte ut stål i dokken der, enn i Danmark. Etter at dokken kantret har den blitt oppgradert, fått skiftet noe stål og fått fornyet alt elektrisk.

Aktiviteter overtas i november

– Nå gjenstår en omfattende oppgave med å fortelle mange redere som lurer på hva som vil skje når Hirthals Yard, at det fortsatt er mye som vil fortsette som før, og at Vestkajen Maskinværksted overtar en hel del av arbeidet som Hirtshals Yard har utført.

Planen er at mye av aktivitetene som i dag utføres ved verftet skal overføres til Vestkajen i løpet av november. For Hirtshals som servicehavn for fiskefartøyer og andre skip er tapet av flytedokken ingen god utvikling.

Tøft for noen underleverandører

For noen bedrifter som Duusgaard , som har hatt ansvaret for mye av overflatebehandlingen på skip i flytedokken, kan det nok bli en tøff jobb å opprettholde aktivitet. For en del underleverandører til verftet kan det kanskje bli viktig å markedsføre deres tjenester sammen med andre aktører, slik at de sammen kan tilby mer omfattende tjenester til fiskeflåten enn hva de kan som alene.

Hirtshals har opplevd kriser før, og har altid kommet seg gjennom disse på en god måte.

LES OGSÅ:

Facebook