Etter flere måneders hard arbeid og store investeringer i "Vestfjord" kommet i fiske. Foto Sejbjerg Skibsfoto

Utstyrt med lysingtrål har ex.»Klondyke», nå «Vestfjord», begynt å tråle langs Norskerenna i Skagerrak. Frem til 5. september ble det tre turer. Skipets nye eier. Oskar Halldorsson har brukt både mye tid og penger på å sette den eldre tråleren i tipp topp stand.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

              .

Vestfjord Kystfiske AS, overtok formeldt fartøyet i juli. Men i forkant var det innhentet anbud fra tre forskjellige verksteder på arbeidene som skulle gjøres. Når anbudene var mottatt, ble valgt gjort og kursen satt mot Vestkajen Maskinværksted i Hirtshals.

Tidlig april satte tråleren «Klondyke» kurs mot Hirtshals. Der skulle den gjennomgå en omfattende oppgradering, samt fornye sertifikater. Før «Klondyke» seilte til Danmark hadde trålerens nye eier, Oskar Haldorsson fra Grimstad, innhentet anbud fra tre ulike verksteder.

Arbeidet tok sin tid

Å modernisere et eldre fartøy tar tid. Det fikk Oskar merke. Først i slutten av august kom trål om bord, og «Vestfjord» som tråleren nå hadde fått som nytt navn, kunne begynne å fiske. Men det er ofte problemer som først oppdages når et eldre fartøy begynner fiske etter ombygging. Det gjelder ofte nye fartøy også, – det dukker stort sett alltid opp noe som må endres eller repareres.

Vi hadde tre turer frem til 5. september. Den første turen var bare trøbbel og baluba, og vi avbrøt og gikk til Egersund med bare 925 kilo i rommet. Den andre turen var også preget av problemer. Men det ble over 5,5 tonn, noe som var greit uten fungerende sensorer, Den trede ga 2,5 tonn. Langt fra det vi forventer å fiske.

Fakta om «Vestfjord»

Registreringsmerke: AG-13-G

Radiokallesignal: LCCZ

Eier: Vestfjord Kystfiske A/S (Oskar Halldorsson 100%)

Ex.: «Lindesnes» (DK), «Nicoline» (DK), «Andrea Klitbo» (DK), «Vestavind» (NO), «Hunter» (NO), «Klondyke» (NO).

Bygget: 1984, Strandby Skibsværft, Danmark

Lengde: 26,20 meter

Bredde: 7,00 meter

Brutto tonnasje: 229 tonn

Netto tonnasje: 91 tonn

Motor: Cummins KTA38, 990 Hk

Gir: Mekanord

Propell: Hundested 2300 mm i dyse

Lasterom totalt: 215 m3

  • Kjølt: 50 m3
  • Isolert 165 m3

Rettigheter: Avgrenset Nordsjøtrål og KystreketrålSør over 11 m og over.

Det har gått har mye tid til å få orden på sensorene, og derved få bedre kontroll på hvordan trålen oppfører seg.

Tidligere denne uka var de noen timer ved kai hos Cosmos Trawl i Hirtshals for å skifte en del av midtvaieren. Den var ødelagt i forbindelse med feil på vaierstyringen på en vinsj. Fredag kunne en fornøyd skipper fortelle: – Vi gjorde to gode hal i går på henholdsvis 1,6 og 2,9 tonn. Og det blir nok en god fangst vi kan levere i Hanstholm på mandag eller tirsdag.

Nå i begynnelsen fisker tråleren med dobbel kolmuletrål produsert av Egersund Hanstholm. Senere er planen at det også skal fiskes med rødspettetrål.

Erfaren fiskeskipper

Halldorsson har arbeidet om bord på mange forskjellige fiskefartøy. Før han bestemte seg for å få sin egen tråler, var han skipper på «Caprice». Dette er en reketråler som er rigget om til snurrevad ved Thyborøn Skibs og Motor. Den fisker i hovedsak fra Møre og sørover i Nordsjøen.

Også «Caprice» selger mye av sine fangster i Danmark. Noe losses i Hanstholm, noe i Norge. En del av fangstene sendes med lastebil til Hanstholm Fiskeauktion. Det gjelder å selge fisk der den er best betalt. Det er også slik det skal skapes lønnsom drift av «Vestfjord».

På slipp ved Vestkajen Maskinværsted. Foto Oskar Halldorsson
Med lengde på 25 meter der "Vestfjord" den desidert største fiskebåten i Grimstad. Foto Sejbjerg Skibsbilleder
Tykkelsesmålinger i skipsskroget avslørte tæring som gjorde at noe stål måtte skiftes. Foto Oskar Halldorsson

– Det er også viktig å pakke fisken korrekt i kasser og levere det danskene kaller blank fisk. Derfor pakker vi fisken sløyd med hode, vasket og korrekt sortert på størrelse, forklarer Halldorsson.

Oppgraderingen tok fire måneder

I løpet av de fire månedene i Hirtshals, hvor «Klondyke» ble gjort om til «Vestfjord» gjennomgikk den nøye vedlikehold og mye av utstyret ble oppgradert.

– Fornyelsen av fartssertifikatet innbar en hel del komplekse oppgaver. Akselen og rorstamme ble demontert for måling, og de fikk deretter nye lager og tetninger.

Tykkelsesmålinger av skroget avslørte groptæring et par steder og en skade under vannlinjen. Dette måtte repareres ved å skifte ut stål

– Propellbladene sendte vi til VMS Gruppen i Skagen for total overhaling. Og i lasterommet ble det laget en ny lensebrønn. Den gamle brønnen var i veldig dårlig forfatning.

Ved Vestkajen Maskinværksted ble alle hydrauliske stempler enten overhalet eller skiftet ut. Ventiler ble sjekket og oppgradert, og så godt som alle hydraulikkslanger ble skiftet, forteller Halldorsson, og legger til:

Sikkerhet har vært en prioritet i oppgraderingen, og alt sikkerhetsutstyr ble gjennomgått av Studsgaard fra Frederikshavn. Nye brannslukningsanlegg ble installert, og hele sikkerhetssystemet ombord er nå oppdatert til 100 prosent funksjonalitet, inkludert oppgradering av flåter og annet sikkerhetsutstyr.

Kjøleanlegget og ismaskinen fikk et omfattende servicebesøk fra Svedan Marine Industriservice i Hirtshals. Ismaskinen ble sendt til Buus for fabrikkrenovering og kom tilbake i topp stand. Begge kjølekompressorene er totaloverhalt, og optimale løsninger er valgt for å tette lekkasjer og sikre at anlegget fungerer perfekt.

Seamech oppgraderte elektronikk og elektrisk

Ett moderne fiskefartøy er fullt av elektronisk og elektrisk utstyr. Seamech A/S, en av Danmarks ledende bedrifter innen elektronikk og elektrisk utstyr om bord i fiskefartøy, har foretatt en svært omfattende oppgradering av «Vestfjord».

Det mest iøynefallende er kanskje at alle halogenlys er bytter ut med mer moderne og atskillig mer energieffektive LED-lys. Men Seamech har utført arbeid i alle deler av fartøyet.

Blant annet er det foretatt en komplett meggertest. Det vil si at alt av elektriske ledninger og kabler er testet på 400 VAC, 230 VAC og 24VAC for å sjekke at all elektrisk isolasjon fungerer.

Dekkskranene er ombygget til fjernstyring. Det er foretatt reparasjoner på brannslukningsanlegget slik at det overholder krav, og det er montert en ny brannalarmsentral.

Det er laget ny komplett el-installasjon for drift av ismaskiner, Skipets SeaController omstyring har fått service, og Seamech har utført en lang rekke minde oppgaver knyttet til HVM Varme, ett Simrad ES60 ekkolodd, pumper, vinsjer, alarmer, generator og en rekke andre deler av skipet.

– Seamech A/S er et godt eksempel på det omfattende servicetilbud og kompetanse som finnes i mange danske havner. Det er sjelden lenge å vente, og det er sjelden behov for lange reiser for å få en servicemann til å komme, sier Oskar Halldorssen i en kommentar.

Propellen ble overhalt ved VMS Gruppen i Skagen. Foto Oskar Halldorsson

God støtte fra BHJ Coating

Utvendig og innvendig har fartøyet fått en grundig rustbehandling og maling med produkter levert av BHJ Coating i Hirtshals. Selve arbeidet ble utført av oss, men med faglig støtte fra Bo Jensen som er daglig leder ved BHJ Coating A/S. Arbeidet har omfattet alt fra galgeben til tanker, og har resultert i en god og slitesterk maling, sier Oskarsson.

BHJ Coating har malt utallige norske fartøy, ikke bare fiskefartøy, men mange ulike typer fartøy.

– Selv om det har vært en omfattende oppgradering, gjenstår det fortsatt finjusteringer. Ved samkjøringen av en del oppgraderinger, har enkelte komponenter vist seg å være mindre samarbeidsvillige.

Vestkajen Maskinverksted har påtatt seg ansvaret for å løse disse utfordringene og leverer oss kontinuerlig støtte i denne prosessen, sier Halldorsson som forteller at de med et mannskap på fem, skal fiske blandingsfisk i Nordsjøen, inkludert sei, hyse, lysing, breiflabb og flatfisk.

Involverte mange lokale bedrifter

Det har vært en lang prosess og hardt arbeid å komme i fiske. Men takket være god hjelp fra mange danske bedrifter, og også god støtte fra Svenn Abrahmasen i Sjøfartsdirektoratet i form av veiledning i forbindelse med sertifisering, har vi så godt som kommet i mål.

I forkant har vi også hatt mye hjelp med kjøpsprosess og papirarbeid med søknad om erverv og flytting av rettigheter fra skipsmeglerselskapet Nova Shipping AS i Bergen.

Mannskap på fem

– Vi skal operere med et mannskap på fem, på sikt få på plass skift- og turnusordninger. En av mannskapet er lærling.

– I tillegg til fisket, har jeg planer om å starte en YouTube-kanal for å vise livet ombord. Kanalen vil gi et åpent innblikk i utfordringene og gledene ved å fiske, samt vise hvordan mannskapet løser problemer i det daglige arbeidet, forteller Halldorsson.

"Vestfjord" var første tur over til Grimstad i august, og ble møtt av skipperens kone, barn og en venninne av barna. Foto privat.

Røtter på Island

– Jeg må vel også fremheve at arbeidet har gitt meg mindre tid med familien, som likevel har gitt meg støtte og forståelse, sier Halldorsson. – Samtidig har jeg hatt god hjelp av min far Halldor Gudmundsson. Og skulle noen lure, – så er ikke navnet «Vestfjord» et sted rundt Grimstad aller på Sørlandet. Det er stedet, Vestfjordene på Island, hvor min far og jeg er født, på nordvestkysten av Island, og på islandsk kjent som Vestfjörður , forteller Halldorsson.

Facebook