
Norske fartøy har landet 48 592 tonn pelagisk fisk i Danmark i første kvartal. Dette er det høyeste kvantum på flere år. På topp ligger fabrikken TripleNine Thyborøn med hele 28.400 tonn. Deretter følger FF Skagen med 20.200 tonn.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Sammenlignet med i fjor det er en mindre tilbakegang for Triplenin Thyborøn i kvantum og tilsvarende økning for Skagen. Kvantum i første kvartal i fjor og i år er nesten likt.
Artikkel fortsetter nedenfor
Stengning av fabrikk ga TripleNine en fordel
Norske fartøy har ikke levert industrifisk i Hanstholm havn siden 2021, det siste året FF Skagen-eide Hanstholm Fiskemelfabrikk tok imot fisk. Dette året fordelte landingene i første kvartal seg på TripleNine Thyborøn på topp med 17 600 tonn, Hanstholm 12 600 tonn og Skagen 11 200 tonn.
Det vil si at FF Skagen og Hanstholm Fiskemelfabrikk hadde en andel på 57 prosent. Det er tydelig at FF Skagen har tapt en stor andel av norske leveringer til TripleNine som følge av nedleggelsen av fabrikken i Hanstholm.

Som illustrasjonen til venstre viser, har ikke nedstengningen av FF Skagen eide Hanstholm Fiskemel medført en stor økning i levering av norsk industrifisk i Skagen.
Det kan synes som om det er TripleNine Thyborøn som har tjent på nedstengningen.
Dette er tall basert på første kvartal i perioden 2020 til og med i år.
Siden det nesten utelukkende er kolmule som er levert som industrifisk i Danmark i første kvartal, kan en eller to laster endre andelene til de to fabrikkenemye. I år har FF Skagen tatt innpå TripleNine cirka ti prosentpoeng. Men TripleNine har likevel den klart største andelen av leveranser fra norske fartøy.
Illustrasjon: Fiskerimagasinet. Kilde: Fiskeristyrelsen
Hadde markedsandel på over 70 prosent
Året før, i 2020 ble det i første kvartal losset 34 000 tonn norsk industrifisk. 29 prosent ble losset i Thyborøn, mens FF Skagen tok imot 13 prosent og Hanstholm Fiskemelfabrikk tok imot hele 58 prosent. Det vil si at FF Skagen ved deres to fabrikker tok imot hele 72 prosent av all norsk industrifisk i første kvartal 2020.
Planen var at ved nedstengningen av Hanstholm Fiskemelfabrikk, skulle industrifisk som ble levert i Hanstholm fraktes til FF Skagen med lastebil. Det har nesten nesten ikke blitt levert industrifisk som har blitt fraktet til Skagen. Basert på statistikk for første kvartal har i stedet en rekke fartøy istedenfor valgt å levere i Thyborøn. Som eksempel kan det nevnes at det bare er levert 525 tonn industrifisk i Hanstholm i første kvartal i år.
Thyborøn har kortest vei til kolmulefeltene
Thyborøn har en fordel over Skagen under fisket etter kolmule vest av de britiske øyer. Det er rundt femti nautiske mil kortere å seile til Thyborøn enn Hanstholm. Det sparer litt drivstoff og rundt fire-fem timer i tid hver vei.
I år er det losset 11 635 tonn norsk kolmule i Thyborøn, mot 7 949 tonn i Skagen. I Skagen er det i tillegg losset 256 tonn brisling, samt noen få kilo øyepål og hestmakrell. Totalt sett er Thyborøn den soleklare vinneren i kampen om industrifisk fra norske fartøy.
TripleNine Thyborøn ser derimot ikke ut til å være like konkurransedyktig i konkurransen om dansk fisket kolmule. Det er losset 63 000 tonn ved FF Skagen og 11 400 tonn ved TripleNine.

Radek må redusere lasteromsvolumet med 73 prosent
Trønderbas er nå solgt og har fått navnet Radek. Foto Paul Misje Oma Kyst AS overtok 5. mai snurperen/tråleren «Trønderbas» og ga den samtidig navnet

Vinner frem i kampen mot offshore vindturbiner
Nederlandske fiskere har vunnet frem og fått redusert utbyggingsplaner som kunne ramme fiskeriene. Foto Wagening University I et overraskende resultat av en lang drøftingsprosess, har

Breiflabb: Skal vurdere økning til 800 garn
Havforskningsinstituttet skal svare på om de ser det som forsvarlig å øke antall garn fra 500 til 800 i sør. Foto Terje Engø Fiskeridirektoratet har

Så er denne flotte pelagiske jegeren nesten hjemme
Med effektive og avanserte tråldører fra Thyborøn Trawldoor er Havfisk straks klar for fiske. Foto Karstensens Skibsværft Mens dette skrives seiler nye «Havfisk» vest av

70 millioner for 26 år gammelt pelagisk fartøy
Hargun er solgt til Tromsørederi for rett under 70 millioner kroner. Foto Paul Misje Bare uker etter at de solgte sitt daværende fartøy til Peru

Berg-og-dalbane-temperatur gir manetboom og mindre polartorsk
Siden 2005 har utbredelsen av maneter økt i Barentshavet – og oppblomstringene av maneter har blitt hyppigere. Polartorsken sliter når havisen minker. Foto: Erling Svensen/Thomas

Teinebåten Marit Therese har suksess i fisket etter lange
Sjarken er bygget ved Tobias Plastindustri. Foto Marit Therese Det er i årets første måneder fisket cirka 5300 tonn lange. Det aller meste er fisket

12 av 20 har valgt Thyborøn Trawldoor
“Vea” fikk nye fullt kontrollerbare tråldører Type Bluestream 42 i januar. Foto Thyborøn Trawldoor. Thyborøn Trawldoor er førstevalget når større trålere fisker industrifisk. Det finnes