"Munin" var først til å levere snøkrabbe i årets sesong. Foto Frode Adolfsen

Kappfisket etter snøkrabbe er i gang. De første fartøyene satte teiner straks fisket ble åpnet. Allerede 10. januar kom den første båten til Hammerfest lastet med 65 tonn fryste glaserte kloseksjoner.  Og bare fem dager senere kom båt nummer to.

Av Tor Hansen

Det første fartøyet som leverte snøkrabbe var «Munin». Allerede 8. januar hadde fartøyet fisket og produsert nok til å sette kursen sørover. «Munin» er 63 meter lang og bygget i 1989. Fartøyet ble ombygget i 2022 og deltok for første gang i snøkrabbefisket i fjor. Eier er rederiet Ocean Venture i Bergen.

Fryste glaserte kloseksjoner

Totalt 162,5 tonn rund vekt, fordelt med 91 532 kilo på «Northeastern» og 71 139 kilo på «Munin» fisket de to snøkrabbebåtene på første tur. Omregnet til pakket fryst og glasert snøkrabbe, leverte «Northeastern» 38,1 tonn med A-kvalitet og 18,7 tonn med seksjoner med brukne klør, gjerne kalt for B-kvalitet.

«Northeastern» ligger når dette skrives i Båtsfjord etter ankomst i går. Fartøyet har en lengde på 57,65 meter, og er en av veteranene i snøkrabbefisket. Det er bygget i 1970 og ombygget i 1985. Eier er rederiet Opilio AS i Austevoll utenfor Bergen.

«Munin» som avsluttet første tur med siste fangst allerede 10. januar, leverte søndag fangsten som før foredling hadde en rundt vekt på 71,1 tonn i Hammerfest. I produktvekt ble dette 31,1 tonn A-kvalitet og 10,1 tonn B-kvalitet.

«Munin» som er bygget i 1989 var et seismikkskip frem til det ble bygget om til krabbebåt i 2022. Det har en lengde på 65 meter og eies av Bergensrederiet Ocean Venture AS. «Munin» satte kursen tilbake til Barentshavet søndag kveld.

To nybygg skal vise sin effektivitet

De aller fleste, om ikke alle, fartøyer som i år kommer til å delta i fisket etter snøkrabbe er nå på plass i Barentshavet.

Blant fartøyene som nå følges med spenning er de nye fartøyene «Stødig» og «Frøyanes». Begge er bygget for å kunne fiske effektivt med teiner i områder hvor det i perioder kan være is.

 

Spørsmålet blir om erfaringene enkelte fartøy har, gjør at de fisker mer effektivt enn de nybyggene. Det vil vi se de kommende ukene. Fangstene som «Munin» og «Northeastern» har levert, tyder på at forholdene nå i starten av sesongen har vært gode.

Noen ser ut til å gi opp snøkrabbefisket

Andre fartøyer kommer nok ikke til å delta, eller ser ut til å være sene med å komme i gang. For eksempel Austevollbåten «Enterprise» som ble kjent for å ha pådratt seg store skader i isen i 2022. Den fisket i iskanten uten å ha isklasse og skadene medførte vanninntrengning. Resultatet ble et langt verkstedsopphold i Hirtshals. Så langt at fartøyet også kom sent i gang i fjorårets sesong.

I fjor fikk «Enterprise» omtale i media, da rederiet bare kunne betale mannskapet en lott på 4,25 kroner per dag. Nå har fartøyet ligget i Båtsfjord siden august, og det ser ut til at den ikke kommer i fiske. Båten har i senere tid kvittet seg med en del kvotererettigheter, sannsynligvis for å få på plass noe kapital.

LES OGSÅ

Taskekrabbe ble gull for disse båtene

Snøkrabbe: Større kvote, færre teiner og lukning i 2025

Facebook