Ni fartøy leverte det aller meste av 21 593 tonn norsk industrifisk til oppmaling i Danmark. Det aller meste av norsk industriråstoff ble levert i Thyborøn. Norsk industrifisk blir i praksis bare levert i Thyborøn og Skagen etter at Skagen SS la ned fabrikken i Hanstholm i 2021.
.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Når kolmulefisket vest av Irland foregår på våren er det ikke bare pris som er viktig for fartøyene som skal losse raskt og tilbake til fiskefeltene. Når det er mange fartøy som skal selge sine fangster, er fordel om også de to gjenværende danske fiskemelfabrikkene byr på fangster.
Den største forskjellen mellom FF Skagen og TripleNine i Thyborøn er nesten er åtte til ti timers forskjell i seilingstid for båter som kommer med kolmulefeltene vest av Irland.
Noen øre i forskjell betyr mye på store laster
På større laster, gjerne over 2000 tonn, betyr ikke dieselutgiftene isolert sett veldig mye. Men 2,5 øre i forskjell utgjør hele 50 000 kroner for en last på 2000 tonn. I 2024 ble det omsatt 452 517 tonn kolmule til 3,48 kroner på Sildesalgslagets auksjon.
Bare 21 593 tonn ble i 2024 levert i Danmark. Året før, i 2023 var kvantum 28 773 tonn, eller tilsvarende 3 – 4 laster med kolmule.
Av samlet kvantum norsk industrifisk ble 11 635 tonn levert i Thyborøn. FF Skagen som er den største fabrikken i Danmark tok vedfabrikken i Skagen i mot i underkant 10 000 tonn industrifisk fra norske fartøy i fjor.
Mens det i Thyborøn losses nesten utelukkende kolmule, losses det i Skagen i større grad også andre arter industrifisk. Men kvantum er ikke høyt nok til at de klarer å utkonkurrere Thyborn i samlet kvantum industrifisk.
Kolmule på topp
I 2020 leverte norske fartøy 78 000 tonn industrifisk i Danmark. Siden har det vært en kraftig nedadgående trend. Årsakene er flere. Hva som blir levert i Danmark påvirkes av størrelsen på kvotene for kolmule, lodde, tobis og ikke minst hvor mye sild som leveres til oppmaling.
I 2024 ble det losset 505 000 tonn industrifisk i Danmark. Til sammenligning ble det levert 727 000 tonn i 2020.
Danske fartøy sto for 266 000 tonn i 2024. Det vil si at nesten halvparten av industrifisken ble levert av utenlandske fartøy. Svenske, britiske og færøyske fartøy leverte henholdsvis 61 000, 49 000 og 43 000 tonn, mens norske fartøy kom på en fjerdeplass med 22 000 tonn.
I Thyborøn var det svenske fartøy som leverte mest industrifisk med et kvantum 14 000 tonn, i hovedsak fordelt på brisling og tobis.
Les også:
Over 300 000 tonn råstoff fra utenlandske fiskebåter