Thyborøn Havn har de siste årene befestet sin posisjon som en ledende dansk fiskerihavn. Med sin unike beliggenhet på Jyllands vestkyst, beskyttet inne i Limfjorden, tilbyr havnen optimale forhold, og et spennende nettverk av maritime servicebedrifter. Nå kan du møte bedriftene på DanFish og la dem fortelle om en havn hvor det er en rivende utvikling.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet
En av de viktigste aktørene på havnen er fiskemelfabrikken TripleNine A/S, som i år ser ut til å få et av sine beste år noensinne i Thyborøn. Basert på verdien av fisk landet til fabrikken i første halvår, ligger 2025 an til å bli det tredje beste året på tolv år. Dette er et tydelig signal om at stadig flere fartøy – ikke minst norske og andre utenlandske – velger Thyborøn å levere industrifisk i Thyborøn.
I første halvår lå losset kvantum industrifisk litt under første halvår i fjor. I juli passerte kvantumet fjorårets. Ved Når dette skrives 20. september, er det i år var det losset 131 452 tonn industrifisk, mot 97 401 tonn i hele fjor.
Norsk råstoff opp nesten 50 prosent
19 895 tonn er losset av norske fartøy, mot 11 635 tonn i hele fjor. Totalt har utenlandske fartøyer fra 12 nasjoner i år levert industrifisk i Thyborøn i år. Blant de utenlandske er det norske fartøy som har levert mest, fulgt av færøyske med 19 551 tonn, svenske 8 596 tonn og grønlandske 2134 tonn. Danske fartøy har med et kvantum på 81274 tonn en andel på 61 prosent. I fjor var kvantum levert av danske fartøy 62 265 tonn, tilsvarende 63 prosent.
Med nesten 40 prosent utenlandsk råstoff, er Thyborøn tydeligvis en populær havn. Det skyldes nok også at TripleNine har investert betydelig i et moderne mottaksanlegg. Dette gjør det mulig å losse fisk direkte fra fartøy til fabrikk. Havnen har samtidig gjort innseilingen dypere og tryggere for store fiskefartøy, for ikke å glemme at det er mulig å komme til båtene som losser med lastebiler, samt at det også er installert landstrøm.
Unik beliggenhet og sikker havn
Thyborøn Havn har en strategisk fordel som naturlig havn, godt beskyttet inne i Limfjorden. Dette gir en sikker havn for fiskeflåten, selv under krevende værforhold i Nordsjøen. Den østvendte innseilingen gjør at fartøy kan anløpe havnen trygt året rundt, noe som er spesielt viktig for fiskefartøy som ofte opererer under tøffe forhold. Enkel og direkte innseiling til TripleNine A/S gjør logistikken sømløs og effektiv og sikrer rask og skånsom behandling av fangsten, samtidig som liggetiden blir minimert.
Optimal infrastruktur for fiskeri
Havnens infrastruktur er kontinuerlig oppgradert for å møte kravene fra en moderne fiskeflåte. De siste årene er det investert i nye kaiområder, økt vanndybde, nye og effektive losseanlegg, samt hurtig vannforsyning og enkel tilgang til maritim service og bunkring. Alt er oppdatert for å sikre rask og effektiv håndtering av både pelagisk og konsumfisk. Over 1,7 kilometer kai er i dag dedikert til fiskefartøyer, noe som gir god kapasitet og fleksibilitet for både store og små båter.
Isfabrikken er oppgradert
Selv om større fiskefartøyer ofte har egne ismaskiner om bord, er isfabrikken på Thyborøn Havn svært viktig for mindre fiskefartøy. Den nylig oppgraderte isfabrikken sørger for at også små og mellomstore fartøy har tilgang til is av høy kvalitet, noe som er helt essensielt for å opprettholde god kvalitet på fangsten – spesielt for konsumfisk som skal videre til ferskvaremarkedet.
Etter den siste oppgraderingen er kapasiteten og tilgjengeligheten forbedret, slik at mindre fartøy raskt og enkelt kan fylle opp is før avgang eller etter lossing. Det gir økt fleksibilitet og gjør det mulig for flere fartøy å operere effektivt fra Thyborøn, uavhengig av størrelse og utstyrsnivå. Isfabrikken er et viktig ledd i havnens strategi om å være en komplett fiskerihavn, tilpasset hele bredden av fiskefartøyer.
Førsteklasses service og maritim kompetanse
Over hundre virksomheter står til rådighet på havnen for å yte førsteklasses service til fiskeflåten. To store skipsverft driver sammen Vestkystens største flytedokk, med kapasitet til å håndtere selv de største pelagiske fartøyene. I tillegg finnes et moderne 4-spors beddingsanlegg som gir fleksible løsninger for vedlikehold og reparasjoner. Dette gjør at både danske og norske fartøy kan få utført alt fra rutinemessig service til større ombygginger uten å måtte forlate havnen.
Effektiv logistikk og ubrutt kjølekjede
Thyborøn Havn har lagt stor vekt på å sikre en ubrutt kjølekjede fra båt til kjøper rundt om i Europa. Direkte lossing til kjølehaller fra konsumkai og direkte lasting av lastbiler fra kjølehaller gjør at fisken holder topp kvalitet hele veien til markedet. Dette er spesielt viktig for konsumfisk, hvor ferskhet og kvalitet er avgjørende for prisen.
.
Les også:
Thyborøn sikret seg mest norsk industrifisk
Dansk fokus på bærekraftig fiskeri på DanFish 2025
Auksjon i motvind
Thyborøn Fiskeauktion er en del av Danske Fiskeauksjoner A/S som i tilegg til Thyborøn driver auksjonene i Hvide Sande og Thorsminde. Auksjonene er heldigitalisert, hvilket betyr at kjøperne byr på fangstene via internett. For tiden sliter auksjonen med fallende leveranser av fisk.
.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Ifølge auksjonens nettside er det omsatt 5063 tonn fisk på auksjonen frem til og med august. Ifølge Fødevarestyrelsen, har utenlandske fartøy losset 1936 tonn konsumfisk i denne perioden, mot i fjor 3 240 tonn. I 2022 var kvantum til og med august 4062 tonn.
Det er heller ikke lystige tall for dansk konsumfisk losset i Thyborøn. Frem til og med august ble det i 2023 losset 4 757 tonn, i fjor 3 888 tonn og i år 3 158 tonn. Det er ingen lystig utvikling.
Auksjonen har til nå i år bare hatt en landing av norsk fisk. Dette var fisk sørlandsbåten «Nesejenta» hadde med seg i forbindelse med et verkstedsopphold. Sees det bort fra fisk losset av danske fartøy i Norge og sent i transitt med lastebil, er det heller ikke levert norsk fisk med lastebil i år, forklarer Lodahl.
– For noen år siden gjorde vi forsøk med å hente fisk i fra Nord-Norge. Det var veldig vanskelig å få de nordnorske mottakene til å endre på sine rutiner. Vi mener det er bedre å selge hel fisk (sløyd med hode) til markedet i EU. Så inntil videre har vi gitt opp dette forsøket, sier Lodahl. Han bekrefter at de er veldig interessert i at norske båter som fisker i Nordsjøen skal levere fisk. Selv mindre fangster kan være godt betalt av de 300 køperne som benytter auksjonen.
Administrerende direktør Michael Lodahl ved Danske Fiskeauksjoner A/S som driver driver tre auksjoner, deriblant auksjonen i Thyborøn, forklarer tallene slik:
– Jeg mener at CO2 avgiften på utenlandske fiskefartøyer er en viktig årsak i år. I 2026 vil nok kvotene medføre at det landes mindre av utenlandske fartøy.




































