
Markus Lervik fra Båtsfjord godtok ikke uten videre et vedtak om inndragning på over 100 000 kroner. Nå har Fiskeridirektoratets klagesaksenhet omgjort et tidligere vedtak om administrativ inndragning.
.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
–
Saken, som involverer fartøyene «Jærbuen» TF-8-BD og «Jærbuen» TF-15-BD, viser at noen ganger har fiskeren den riktige fortolkningen av lovverket, som han som i denne saken sto opp imot både Råfisklaget og Fiskeridirektorat.
Råfisklaget vedtok inndragningen
Saken begynte da Norges Råfisklag vedtok å inndra 288,7 kg kongekrabbe til en verdi av 105.381,62 kroner fra fartøyet «Jærbuen» TF-8-BD. Vedtaket skyldtes at fartøyet angivelig hadde overskredet sin tillatte bifangstkvote for av kongekrabbe. I 2024 hadde «Jærbuen» TF-8-BD en kvote på 740 kg kongekrabbe, men ble kvotebelastet med totalt 1789 kg, hvorav 649 kg ble fisket av samarbeidsfartøyet «Jærbuen» TF-15-BD.
Fartøyet «Jærbuen» TF-8-BD, (fartøy nr. 1), som har største lengde på 10,29 meter, har adgang til å delta i fiske etter kongekrabbe i kvoteregulert område.
Fartøyet hadde i 2024 kvotefaktor 1 og i henhold til forskrift om regulering av fangst av kongekrabbe i kvoteregulert område øst for 26 grader øst som ga en fartøykvote på 740 kilo kongekrabbe. Fartøyet har også adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N, og var i perioden 30. juni til 4. august påmeldt samfiske med fartøyet «Jærbuen» TF-15-BD, (fartøy nr. 2 har samme navn som fartøy nummer 1, men et annet fiskerimerke). Fartøy nr. 2, «Jærbuen» TF-15-BD, har største lengde 10,66 meter og har adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N.
I 2024 ble Jærbuen TF-8-BD totalt kvotebelastet 1789 kg kongekrabbe som bifangst. Av dette ble 649 kg kongekrabbe fisket av fartøy nr. 2 gjennom samfiske. På grunn av fiske utover maksimalt tillatt kvantum av bifangst, vedtok Norges Råfisklag en administrativ inndragning av 288,7 kg til en verdi av105.381,62 kroner.
Skal forhindre uberettiget vinning
Det er Havressursloven som legger grunnlaget for slike inndragninger, ved å fastsette at all fangst høstet eller levert i strid med loven, tilfaller salgslaget eller staten. I dette tilfellet ville den inndratte fangstverdien ha tilfalt Norges Råfisklag. Formålet er å forhindre uberettiget vinning ved ulovlig fangst, og prinsippet er at ressursene tilhører fellesskapet, forklarer Fiskeridirektoratets klagesaksenhet i vedtaket.
Markus Lervik, som driver fiskefartøyene gjennom selskapet Bassten Fisk AS, klaget på vedtaket, med påstand om at bifangsten fra fartøy nr. 2 ikke skulle kvotebelastes fartøy nr. 1. Han viste til en tidligere uttalelse fra Fiskeridirektoratet som støttet dette synet. Klagen ble til slutt sendt til Fiskeridirektoratets Klagesaksenhet.
Klagesaksenheten vurdering
I vedtaket skriver Fiskeridirektorats klagesaksenhet: – Denne saken handler om to fartøy som samarbeider om kvoteutnyttelsen gjennom samfiske.
Det ene fartøyet har, i tillegg til deltakeradgang torsk, hyse og sei som er hva samfiskeegentlig handler om, en ordinær kongekrabbekvote. Begge fartøy får kongekrabbe som bifangst. Spørsmålet saken reiser er om uttaket av kongekrabbe som bifangst overstiger tillatt mengde bifangst.
Bifangstregelen, har to forskjellige bestemmelser knyttet til dette alt avhengig av om fartøyet har krabbekvote eller ikke. Fartøy nr.1 «Jærbuen» TF-8-BD har kongekrabbekvote og har dermed adgang til å høste inntil 1,5 tonn kongekrabbe som bifangst. Det fremgår av samme paragraf at den ordinære kvoten inngår i de 1,5 t. Fartøy nr. 2 «Jærbuen» TF-15-BD har ikke kongekrabbekvote og har dermed anledning til å ha inntil 2 prosent av de enkelte fangster og ved landing som bifangst kongekrabbe.

Fiskeridirektoratet har i en klagesak 21/120 datert 8.1.2021 slått fast at i samfiske er det opp til aktørene å bestemme hvilket fartøy også bifangstandelen skal føres på.
Klagesaksenheten valgte derfor å omgjøre det opprinnelige vedtaket, og dermed skulle fangstverdien på 288,7 kg ikke inndras, og Råfisklaget måtte tilbakebetale det inndratte beløpet.
Viktig å være oppdatert
Denne saken viser tydelig hvor viktig det er for fiskere å forsøke å holde seg oppdatert på lover og regler. Saken viser at fiskere bør klage på avgjørelser som virker feilaktige. For Lervik betydde det en besparelse på 110 000 kroner.