Ekteparet brevik foran sjarkene sine: "Storøy" og "Havperla". Foto Eskild Johansen FHF

Sjarkfiskere er blant de mest utsatte yrkesgruppene i Norge. Nå viser erfaringene fra ektepar som fisker sammen at samfiske kan gi økt trygghet på havet – men også at regelverket ofte står i veien for effektivt samarbeid.

.

Pressemelding fra Fiskeri- og Havbruksnæringens forskningsfinansiering

Epost: Terje@fiskerimagasinet.no

– Vi er heldige som har hverandre. Da kan vi passe på hverandre, sier Gun-Karoline Breivik.

Sammen med ektemannen Tor Harry Breivik fisker hun torsk og kongekrabbe på Finnmarkskysten. De har hver sin sjark, men samarbeider ofte – både for å utnytte kvotene best mulig og for å øke sikkerheten.

Tall fra Redningsselskapet viser at av 17 druknede personer i Finnmark mellom 2019 – 2023 og at drukningsulykker fra yrkesfartøy er den vanligste ulykkesformen.  

Alenefiskere mest utsatt

Tall fra SINTEF viser at fartøyforlis og fall over bord er de vanligste årsakene til dødsfall i fiskeflåten. Særlig alenefiskere i sjarkflåten har høy risiko. I perioden 2000–2022 omkom 149 norske yrkesfiskere, og det ble registrert 3815 personulykker – de fleste i trålerflåten.

  • Så sent som i februar i år ble en fisker funnet omkommet i havet 11 kilometer fra egen sjark i Laksefjorden i Lebesby kommune i Finnmark – ikke langt fra der ekteparet Breivik fisker til daglig. Han hadde falt i havet mens sjarken fortsatt var i fart og var alene om bord (ifinnmark.no).
  • Samme måned mistet en 70 år gammel mann livet i stredet mellom Hitra og Frøya etter å ha falt over bord fra sjarken sin. (Kyst og fjord)

De mange ulykkene som rammer norsk fiskeri gjennom fiskerisesongene, er ofte et samtaleemne for ekteparet.

– Det er klart jeg bekymrer meg for at noe skal skje henne. Selv om barna våre begynner å bli store – den yngste er 12 – er det viktig at ingen av oss kommer til skade, sier Tor Harry Breivik.

Han har selv opplevd nestenulykker, blant annet da foten nesten ble fanget i tauverk på vei over rekka.

Forskning gir ny innsikt

Prosjektet «Alvorlige ulykker i fiskeflåten – årsaker og tiltak», finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF), har analysert årsakene til de mest alvorlige ulykkene i næringen og foreslått konkrete tiltak.

– Nullvisjonen er historisk viktig. Den peker på mange områder som må prioriteres for å få ned ulykkestallene, sier Trine Thorvaldsen, seniorforsker i SINTEF.

– Forskningen har gitt oss en dypere forståelse av risikofaktorene og de bakenforliggende årsakene til ulykkene. Vi har utviklet årsakskart som kan brukes både i opplæring og risikovurdering, supplerer Ingunn Marie Holmen, prosjektleder i SINTEF.

Gun-Karoline Breivik har fiskebåten "Havperla". Foto privat

Hovedfunn fra prosjektet

  • Fartøyforlis og fall over bord er de vanligste dødsårsakene blant yrkesfiskere. Sjarkfiskere og alenefiskere er særlig utsatt.
  • Flesteparten av personulykkene registrert hos Sjøfartsdirektoratet har skjedd i trålerflåten.
  • Ulykkeshendelsene som peker seg ut i statistikken er forlis, fall over bord, fall om bord, slag- og klemulykker og drukning i havn.
  • Tiltak for å redusere risikoen bør handle om arbeidspraksis, arbeidsplass, arbeidsbekledning og personlig verneutstyr, opplæring og kompetanse samt rammebetingelser og regulering.

Forskernes forslag til tiltak

SINTEF og FHF trekker frem flere grep som kan redde liv:

  • Mer samfiske og redusert alenearbeid
  • Bedre personlig verneutstyr, som personalarm og sporingsenhet som kan aktiveres ved fall over bord, samt flytedrakter
  • Teknologiforbedringer, som nødstopp på motor og sikrere dekkdesign
  • Styrket opplæring, særlig for ungdom og nye fiskere
  • Regelverksendringer som gjør det enklere å fiske sammen og utnytte kvotene trygt

Regler skaper frustrasjon

Gun-Karoline og Tor Harry opplever selv at regelverket står i veien for tryggere og mer effektiv drift.

– Vi skulle gjerne kunne fiske begge kvotene i én operasjon og merket om teinene til havs, men det må skje på kaia. Det koster oss verdifulle døgn i sesongen, sier Gun-Karoline Breivik.

Begge er tydelige på at sikkerheten alltid kommer først. De bruker personalarm/sporingsenhet, kniv i beredskap, flytedrakter og sklisikkert fottøy. Likevel ser de at det er behov for at både næringen og myndighetene legger bedre til rette.

– Om vi bedre kan sikre at fiskere i sjarker kan fiske sammen, vil det øke sikkerheten. En utfordring er reguleringene som gjør det vanskelig å samarbeide effektivt, sier Rita Naustvik, fagsjef i FHF. Hun mener flere av tiltakene som SINTEF har kommet frem til bør løftes frem til fiskeri- og havministeren som forslag til enkle tiltak som kan få ned antall ulykker i sjarkflåten.

Les tiltaksrapporten HER

Les også:

Facebook