«Skulebas» fremheves som modell for fremtidens skolefartøy. Den britiske fiskerijournalisten Andy Read, tilknyttet den ledende fiskeavisen Fishery News mener det er behov for nyskapende løsninger for å snu utviklingen, og mener et fartøy som «Skulebas» kan løse rekrutterings og omdømmeproblemer.
.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
.
Det er en rekrutteringskrise i britisk fiskeriflåte. Problemet øker, og løsningen asia, ofte med vilkår har skapt skandaleoverskrifter i britiske medier.
Ifølge Andy Read bør Storbritannia se mot Norge, og spesielt den norske suksessmodellen med det flytende opplæringsfartøyet «Skulebas», for å sette i gang et nytt og innovativt rekrutterings- og opplæringsprogram.
Rekrutteringsutfordringen er akutt
Rekruttering har vært en utfordring for britiske fiskefartøyer i årevis, og i dag er virkeligheten en kombinert utfordring med negative medieoppslag, manglende interesse blant ungdom, og en oppfatning om at fiskerinæringen er en tung, usikker og lite moderne industri.
Mange unge er påvirket av negativ retorikk – og rekrutteringen har flatet ut eller gått i feil retning. Samtidig er det et økende behov for kompetanse og arbeidskraft i en industri som i mange år har vært preget av behov for innovasjon og bærekraftige løsninger.
Nye perspektiver – norsk suksess modell
Ifølge Andy Reads bør Storbritannia inspisere hente og inspirasjon fra den norske modellen med moderne opplæringsfartøyer, som «Skulebas». Dette er ikke et ukjent design, men en innovativ måte å rekruttere, utdanne og inspirere unge fiskere på. «Skulebas» er en flytende skole, som i samarbeid med norske fiskeribedrifter og marine designere, tilbyr omfattende opplæring, kombinert med praktisk arbeid og utdanning om bærekraft, teknologi og ulike fiskemetoder.
«Skulebas» er designet av Solstrand Trading AS og bygget ved Hvide Sande Shipyard i Danmark på oppdrag fra Vestland Fylkeskommune. Det er utstyrt med avansert teknologi for å fremme læring og bærekraftig fiske. Dette prosjektet har ifølge Read vist at en slik plattform kan bidra aktivt til å rekruttere, rehabilitere, og motivere unge til en karriere i fiskerinæringen.
Se mot Norge
Andy Read mener at Storbritannia må se mot Norge, og spesielt mot norske skipsdesignere, for å utvikle egne løsninger. Han fremhever Hvide Sande Shipyard i Danmark som et av de ledende verftene, som har stor erfaring med å bygge skreddersydde fartøy for ulike behov, og peker på Solstrand Trading som en viktig samarbeidspartner med ekspertise innen maritime konsepter og design.
En britisk versjon av et slikt fartøy, for eksempel et fartøy med lengde rundt 24 meter modell, vil kunne tilpasses britiske forhold og behov. Det vil også kunne fungere som en sentral plattform for utdanning, rekruttering og omdømmearbeid, kort sagt en kraftfull investering i fiskerinæringens fremtid.
En investering for fremtiden
Andy Read mener at en slik plattform vil kunne skape et bedre omdømme og bidra til å snu et negativt bilde av fiskerinæringen. Forestillingen om en flytende skole som besøker britiske havner, som rekrutterer unge, rehabiliterer straffede og motiverer elever, vil bli vanskelige å ignorere for media og lokalsamfunn.
Det vil også sende en tydelig beskjed om at en karriere innen fiskeri er en fremtidsrettet, teknologi- og miljøvennlig karriere, som kan gi gode arbeidsmuligheter og stolthet.
En slik investering vil ikke bare hjelpe på rekrutteringskrisen, men også styrke Storbritannias internasjonale posisjon som en ledende aktør innen bærekraftig fiske og maritime løsninger.
Hva skal til for å realisere planen?
Arbeidet med å modne en slik plan er allerede i gang, og Andy Read oppfordrer nå britiske interesseorganisasjoner, myndigheter og næringsaktører til å samarbeide om dette. Han mener det er nødvendig med en felles innsats for å utvikle en grundig forretningsplan, finne finansiering og lage et skreddersydd fartøydesign.
Han nevner at det finnes betydelige midler tilgjengelig, som det britiske Fiskemiljø- og kystvekstfondet, som kan brukes til å finansiere en slik satsing. Det viktigste er å starte nå, og å ha tro på at dette kan bidra til å skape en ny, positiv utvikling for britisk fiskerinæring.
Slik kan et nytt fartøy realiseres
Fishing into the Future (FITF), er en ideell organisasjon etablert av fiskere for fiskere. Organisasjonen har tilbudt å organisere en videre diskusjon om veien fremover. Ikke som et FITF-prosjekt, men som hjelp til å legge til rette for diskusjoner.
Planen er å arranger møter online og diskutere ideer. Er diskusjonene suksessfulle, vil neste sted være å søke FaSS om finansiere videre utvikling av ideen.
En søknad til FaSS vil legge til rette for å utvikle en detaljert forretningsplan for driften av et britisk skolefartøy, finne et brukbart design og identifisere muligheter for finansiering.
I forbindelse med at britiske myndigheter ga EU tilgang til fiske i britisk sektor i 12 år, ble fondet Fishing and Coastal Growth Fund etablert med 360 millioner pund (cirka 490 millioner norske kroner) i kapital. Dette fondet mener Andy Read at bør være en soleklar kandidat for finansiering.
LES OGSÅ:
Flott garnbåt fra populært verft
Nye Trønderhav: flott kombinert snurper og snurrevadbåt
Har du noe å bidra med?
Andy Read ønsker innspill til prosjektet. Norske og danske miljøer har erfaringer fra design og bygging, samt drift, av «Skulebas». I artikkelen skriver Read: Hvis du er interessert i konseptet med et skolefartøy, eller har egne ideer om hvordan dette kan gjennomføres, ta gjerne kontakt! Du kan nå meg på WhatsApp på: +44 77 4141 3966 eller e-post på: laxeyar@gmail.com
Les også:















Aker Qrill Company investerer i spesialfartøy utstyrt med droner


Thyboron Trawldoor lanserer tråldører med automatisk bunnklaring





KYSTFISKE I NORD: Fiskeriministeren er bekymret for landindustrien


















Et grønnere DanFish International tilbyr besøkende gratis buss- og tog





