Zenith har et flott styrehus, - med to gode skipperstoler. Foto Macduff Shipyard/www.mag.hookandnet.com

Den skotske rederen fått seg ny krepsetråler. Zenit er den andre av tre i rekken av trålere verftet leverer. Trålerne skal i første rekke fiske sjøkreps i Nordsjøen.

Tekst Kim Hansen, Hook & Net

Epost: editor@hookandnet.com

Med største lengde på 22,75 meter og bredde på 7,60 meter, er nye Zenith et søsterskip til tidligere leverte Celestial Dawn BF-109. Og ved Macduff Shipyards verft i Buckie, bygges nå den tredje, Forever Faithfu

De tre trålerne har alle samme skrogform og generelt store likheter i rigging, men samtidig bygget etter eiernes preferanser. Serien av trålere er alle for eiere i Nordøst-Skottland.

Krepsetråler med nytt design

Designet som skiller seg fra tidligere nybygg designet av MacDuff Ship Design, har blant annet en unik baug og bulb som ikke er helt nedsenket, men som smalner inn mot baugen på oversiden, er allerede testet ut i ett år med fartøyet Celestial Dawn.

Zenith har en lengde på 22,75 meter. Det er den andre tråleren med dette design, og en tredje er under bygging. Foto Macduff/mag.hookandnet.com
Zenith er rigget for dobbel trål. Foto Macduff Shipyard/mag.hook andnet.com

En annen forskjell fra tidligere design er fartøyets bredde som er på hele 7,60 meter. Det reduserer behovet for ballast, samtidig som mannskapets fasiliteter blir bedre, samt at fabrikken får mer plass.

Caterpillar med Nogva gir

Ifølge verftet gjør den økte skrogeffektiviteten eieren i stand til å redusere drivstofforbruket og utslippene – noe som også var en nøkkelfaktor i valg av fremdriftspakke.

Zenith har et Nogva gir koblet til en CP-propell med 2300 millimeter diameter montert i dyse. Reduksjonsgiret har to kraftuttak for hydraulikk. Hovedmotor er en Caterpillar C18 yter 600 hestekrefter. Elektrisk kraft ombord leveres av to 98 kWe Mitsubishi generatorsett.

IMO Tier III-sertifisert

Zeniths C18-hovedmotor er en av de første IMO Tier III-sertifiserte motorene som monteres av verftet. Et SCR- og urea/AdBlue-system, levert av Xeamos, er montert i maskinrommet.

Krepsetråleren har lugarkapasitet for et mannskap på åtte. I lasterommet som har kjøling er det plass til 600 kasser og i tilstøtende rom er det installert ismaskin.

Verftet har levert en pakke med dekksmaskineri skreddersydd til Zeniths krav, med en trippelvinsj med en Hägglunds CA210-motor, to delte nett-tromler komplett med to Hägglunds kompakte CA100-motorer per trommel, samt annet hydraulisk utstyr.

Fabrikken er designet for å håndtere sjøkreps. Foto Macduff Shipyard/www.mag.hookandnet.com

VIKTIG: Artikkelen er oppdatert 11:17. 21.09.2023. I første utgave var tråleren definert som reketråler. I verftets presseinformasjon opplyst at den skulle tråle etter “prawn”. I Skottland brukes dette som navn på sjøkreps, som normalt betyr reker på engelsk.

LES  OGSÅ:

Sille Marie er Sørlandets dronning

LES MER OM TRÅLEREN HER: