Det svenskeide rederiet Themis Fiskeri A/S i Skagen har kontrahert en ny tråler ved Karstensen Skibsværft i Skagen. Illustrasjon Karstensen Skibsværft

Det svenskeide rederiet Themis Fiskeri A/S har bestilt en stor pelagisk tråler fra Karstensen Skibsværft i Skagen. Dette er en oppfølging av en tidligere kontrakt, da rederiet for ti år siden bestilte sitt første nybygg ved verftet. Den danske rederen Henning Kjeldsen, kjøpte dette fartøyet i februar.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Den nye tråleren, kalt «Themis», vil ha en maksimal lengde på 75,30 meter og en bredde på 17 meter. Skroget skal bygges ved Karstensen sitt skrogverft i Polen, og det forventes å ankomme Skagen i november 2027. Der skal fartøyet utstyres og klargjøres for overlevering, som er planlagt til juli 2028.

Motorleverandør ikke avklart

Det er foreløpig ikke bestemt hvem som skal levere hovedmotoren, men den vil ha en ytelse mellom 5200 og 5400 kW. Det er heller ikke avgjort hvem som skal levere dekksutstyret, men rederiet ønsker en elektrisk, ikke hydraulisk, løsning.

"Themis" på bildet heter nå "Gitte Henning". Nå har rederiet bestilt et nytt og større nybygg ved Karstensen Skibsbyggeri. Foto Paul Misje
Nye "Themis" blir hele 73,3 meter lang. Illustrasjon Karstensen Skibsbyggeri.

Det er kjent at Brunvoll skal levere to thrustere med en kraft på 1400 kW hver, og PTG Frio Nordica skal levere et RSW-anlegg med kapasitet på 3 x 1100 kW.

Kontrakten med Themis, er den 498 bygningen ved Karstensen Skibsværft.

Nye Themis blir 12 meter lengre

Forrige «Themis» som nå heter «Gitte Henning», ble bygget ved Karstensen Skibsværft i Skagen i 2018. Fartøyet er 63 meter langt med en bredde på 12,80 meter. Tråleren er utstyrt med en MAK 6M32C hovedmotor med en ytelse på 2999 kW, som driver en 3800 mm Caterpillar-propeller via et Scana Volda-reduksjonsgir. I tillegg har den to hjelpemotorer på 600 kW hver og en akselgenerator på 2500 kW. På hekken henger det tråldører fra Thyborøn Trawldoors.

Fartøyet har en kapasitet på 1480 tonn i RSW-tanker. Det er et stort fartøy, men nye «Themis» vil være over 12 meter lengre, bredere og med over 2000 kW mer motorkraft. Eieren, Henning Kjeldsen, har i senere år stort sett fisket med den største eller nest største pelagiske tråleren i Danmark. Det er ikke umulig at han vil ende opp med å eie det nye fartøyet til slutt.

Fisker med tidligere norsk fartøy

I april kjøpte Themis A/S den norske tråleren «Andrea L». Dette fartøyet, en kombinert snurper og tråler med en lengde på 69,9 meter, ble bygget som «Torbas» ved Stadyard i 2014. I januar 2017 ble det solgt til Færøyene og fikk navnet «Høgaberg». I mars 2023 ble det igjen norsk, med navnet «Andrea L», før det i april i år ble registrert som dansk.

 

Themis Fiskeri A/S overtok i april "Andrea L". Foto Geir Vinnes

Kontrahering på tross av kvotekutt

For Karstensen Skibsværft, som foreløpig ikke har kommentert kontrakten offentlig, må dette være en stor glede. Til tross for dramatisk fall i kvotene for makrell og kolmule i 2026, ser det ut til at både pris og kvalitet på nybyggene fra Karstensen frister til nye bestillinger.

LES OGSÅ:
Knester -flott pelagisk fartøy levert av Karstensen
BÅTOMTALE  «Finnur Fridi» overlevert av Karstensens Skibsværft

Les også:

Facebook