Rederiet Sæbjørn AS har bestilt et nybygg ved Karstensens Skibsværft A/S i Skagen om bygging av en kombinert snurper/tråler på 69,99 meter. Overlevering er planlagt til september 2027.
Kilde: Pressemelding fra Karstensens Skibsværft A/S
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Rederiet Sæbjørn AS ble etablert i 1957 av Knut Sævik og har siden den gang hatt base i Vartdal i Møre og Romsdal. «Sæbjørn» er np det eneste havgående fiskefartøyet som har Vartdal som hjemmehavn. Rederiet er nå eid av andre og tredje generasjon av Sævik-familien.
Nåværende «Sæbjørn» ble bygget ved Eidsvik Skipsbyggeri i 1996, som en del av en større fornyelse av den norske ringnotflåten. Etter nesten 30 år i tjeneste, har rederiet funnet tiden moden for å skifte ut dette fartøyet med et nybygg.
Rederiet driver med kombinert trål- og notfiskeri. Det fiskes kolmule med pelagisk trål vest for Irland i tillegg til i hovedsak sild og makrell i norsk farvann.
Dette er ifølge verftet, første gang rederiet samarbeider med Karstensens Skibsværft. Begge parter har hatt en god og konstruktiv prosess før kontraktsinngåelsen og ser frem til å jobbe sammen på dette spennende prosjektet. Karstensens Skibsværft setter pris på tilliten som Sæbjørn AS har vis ved å kontrahere deres nye skip i Skagen. Verftet er kjent for sine dyktige og lojale medarbeidere som legger stor vekt på å levere et kvalitetsprodukt og opprettholde god dialog med kundene.
Design og tekniske spesifikasjoner
Nybygningskonseptet blir vurdert av rederiet som både økonomisk og teknisk attraktivt. Rederiet har hatt full innflytelse i designfasen, slik at prosjektet vil bli skreddersydd etter deres spesifikke ønsker og krav. Den nye «Sæbjørn» vil bli et søsterskip til «Leinebjørn», noe som gir god synergi og erfaringsutveksling mellom rederiene og verftet.
Design, innredning og arrangementer er utviklet i tett samarbeid mellom rederiet og verftet, med spesiell vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. I likhet med andre pelagiske fartøy som verftet bygger for redere på Island, Færøyene, Skottland og Norge, er også nye «Sæbjørn» designet av Karstensens Skibsværft. Skroget skal bygges ved Karstensen Shipyard Poland.
Motor fra Bergen Engines
En rekke leverandører blir valgt ut basert på kriterier som bærekraft, energioptimalisering, innovasjon, kvalitet og driftssikkerhet. Det komplette skipsdesignet, inkludert fremdriftsanlegget, er nøye vurdert og beregnet ut fra rederiets driftsprofil.
I tråd med ønsket om å utføre et bærekraftig fiskeri med minimal NOX/CO2-utslipp per kilo fanget fisk, samt optimalisere drivstoffkostnadene, er det valgt en hovedmotor på 3600 kW sammen med en stor, saktegående propell med diameter på 4500 mm. Hovedmotoren leveres av Bergen Engines, mens gir og propellanlegg leveres av Brunvoll.
Fakta om nye “Sæbjørn”
Hoveddimensjoner:
– Største lengde: 69,99 m
– Bredde moulded: 14,80 m
– Største bredde: 15,50 m
– Dybde shelterdekk: 8,30 m
– Lastekapasitet, RSW-tanker: 1955 m³
Øvrig teknisk data:
– Hovedmotor: Bergen Engines 3600 kW
– Gir og propellanlegg: Brunvoll Volda
– Hjelpemaskineri: Scania, 3 x 600 kW
– Sidepropellere: 2 x Brunvoll, 950 kW