Bunntråleren «Nordan» losset mest hvitfisk til konsum i Danmark i fjor. «Nordan» er også den sørnorske konsumtråleren som fisket tredje mest fisk. Tjue konsumtrålere og garn- og snurrevadbåter leverte fisk i Danmark. Det samme gjorde seks mindre sjarker som fisket med juksa. Men stadig mer av fartøyenes fangst eksporteres med kjølebil.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Når dette skrives, er ikke Sjømatrådets eksportstatistikk for 2024 klar. Men siden det i desember normalt er relativt liten eksport av fersk fisk til Danmark, gir tallene for november et godt inntrykk av hvor mye som ble eksportert i fjor.
I 2023 ble det totalt ved utgangen av november eksportert 31 992 tonn fersk torsk, hvorav 19 066 tonn ble eksportert til Danmark. I fjor falt eksporten til 21 176 tonn fersk torsk, hvorav 12 884 tonn ble eksportert til Danmark. Svært mye av denne eksporten er fisk som ble sendt med kjølebil for å bli omsatt ved danske fiskeauksjoner.
Nesten all lysing til Danmark
Av en samlet eksport på 1226 tonn fersk lysing ved utgangen av november 2024, ble hele 1112 tonn eksportert til Danmark. I disse tallene inngår 182 lysing som norske fartøy losset i Danmark. Mest av alt illustrerer dette at det i senere år har blitt etablert gode rutiner for å sende fersk fisk fra Norge til danske auksjoner.
Mer fiske i nord – mindre i sør
Lave kvoter på torsk i Skagerrak og Nordsjøen har flyttet mye fiskeriaktivitet nordover. For båter som for eksempel fisker utenfor Vestlandet og nordover er det mer lønnsomt å sende fisk med kjølebil til Danmark enn å seile til Danmark for å levere. Det koster ikke bare mye drivstoff, men også tid om fangstene skal seiles til Danmark.
Det har også blitt mer vanlig å sende fangst til Danmark med kjølebil fra nordnorske havner. Selv om dette er kostbart, er det også kostbart for eventuelle norske kjøpere/foredlere å gjøre det samme.
Danske fiskeeksportører har i motsetning til det store flertall av norske eksportører, spesialisert seg på å selge fersk fisk til det europeiske markedet. Også norske eksportører har høye kostnader når fisk sendes fersk til Europa. Når fiskerne selger fisk i Danmark er prisene generelt bedre, og det er normalt lønnsomt kostnaden ved å sende fisken over Skagerrak.
«Nordan» troner på toppen
Det fartøyet som har levert mest hvitfisk i Danmark i fjor, er tråleren «Nordan» som leverte 1002 tonn. Dette kvantum ble i første rekke levert i Hanstholm, men også noe i Hirtshals.
Av 182 tonn lysing losset i Danmark, har «Nordan» levert 81 tonn. Tråleren har spesialisert seg på å fiske i Skagerrak og har stort sett kort vei inn til dansk havn.
Snurrevadbåten «Caprice» fisket 57 tonn lysing, men bare rett over ett tonn ble losset i Danmark. Det meste av fangsten til «Caprice» ble sendt med lastebil til Danmark. De fisker for det meste utenfor kysten av Vestlandet.
Av en eksport på 15 520 tonn fersk sei ble eksportert til Danmark i fjor. Bare en liten del ble levert direkte. Det meste ble sendt med lastebil. Noe gikk direkte til danske foredlingsbedrifter, men svært mye til auksjon for salg.
Eksporten faller – prisene øker
Norsk eksport av fersk fisk falt i 2024 på grunn av lavere kvoter. Denne utviklingen er det forventet at vil fortsette i år på grunn av ytterligere fall blant annet i torskekvotene. Siden svært mye av den ferske fisken som selges via danske auksjoner blir re-eksportert til det europeiske ferskfiskmarkedet, er det grunn til å forvente at prisene vil øke fremover.
Noen leverer i Storbritannia
De fleste fartøy som har levert en stor andel av sin fangst direkte i dansk havn har i hovedsak bare fisket i Skagerrak. Andre båter som «Havfjord» og «Rebekka L» har levert store kvantum i Storbritannia. «Rebekka L» har levert hele 744 tonn i Storbritannia, mot 42 tonn i Danmark. «Havfjord» har levert 508 tonn i Storbritannia, mot 146 tonn i Danmark.
Samtidig er det noen fartøyer som «Bris» som har levert det meste av sin fangst i Danmark. I fjor leverte de 472 tonn av en total fangst på 557 tonn. «Rønø», den minste tråleren i oversikten, leverte hele 74 av 79 tonn i Danmark.