Nord-Fugløy er en svært avansert not- og snurrevadbåt. Foto Larsnes Mek. Verksted

Larsnes Mek. Verksted overleverte i dag en not- og snurrevadbåt. Båten som har navnet Nord-Fugløy eies av Camaro Fiskeriselskap AS i Nord-Lenangen i Troms. Fartøyet som nå skal foreta litt testing skal nordover nesten umiddelbart for å få begynt å torskekvoten.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Nord-Fugløy som er designet av Skipskompetanse er et avansert fartøy utrustet med snurrevad og not. Det har kombinerte fiske-tanker for føring av både levende fisk, nedkjøling ved ising i kar, nedkjøling i RSW, samt lagring i fryserom. Fartøyet ansees ifølge verftet å imøtekomme fremtidens krav og forventninger til minimalt miljøavtrykk.

Not- og snurrevadbåt med minimalt miljøavtrykk

For å få god driftsøkonomi og minimalt miljøavtrykk i alle relevante driftsmodus er fartøyet arrangert med stor propell, to-trinns gir, variabel turtallsgenerator, ‘take me home-løsning og batteripakke på ca 1,0 MW.

Nord-Fugløy har en største lengde på 50,7 meter og bredde på 12 meter. Den har lasterom/tanker som kan brukes til fryseromskapasitet på 300 m3, levende fisk 400 m3 eller 499 m3 RSW. Da kontrakten ble inngått mellom rederiet og verftet

Rederiet håper dette sammen med sterkt fokus på råstoff kvalitet kan gi utslag i markeds preferanser hos selskapets kunder. 

Hovedmotor er en Yanmar 6EY26

Fiskerimagasinet kommer tilbake med mer om not- og snurrevadbåten.

     .

LES OGSÅ:

Myklebust Verft fekk kontrakt på pelagisk trålar