
«Nanna K» er overlevert av Selfa Arctic AS til en sørlending som har gjort finnmarking av seg. Dette er en sjark med designet Selfa MAX, et design som Selfa introduserte i 2013. Skrogdesignet har fått svært godt omdømme på grunn av svært gode sjøegenskaper, lavt drivstofforbruk og svært god kapasitet i lasterom og plass til fiskeutstyr.
.
Av pressemelding fra Selfa Arctic AS og Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Den nye sjarken som ble overlevert i helgen har en lengde på 10,99 meter og bredde på 4,30 meter.
Det er Andre Fersnes i Havøysund som har kjøpt nybygget. Andre som opprinnelig er fra Arendal, har slått seg ned i Havøysund og er nå i en alder på tretti år blant de yngste fiskerne som har satset på egen ny sjark i Finnmark.
Fra maskinsjef til sjarkreder
Han har tidligere arbeidet som maskinsjef på en stor kystfiskebåt, og har i fem år kombinert denne jobben med å drive sin egen sjark bygget ved E. Viksund Båtbyggeri. Den hadde en lengde på 10,50 meter og var ny i bygget i 1999. Ved årskiftet ble den solgt til og 11. januar skiftet den navn fra «Nanna Kristine» til «Thea Emilie». Den nye eieren er Rakel Sofie Ring fra Hammerfest.
Vakuumstøpt sandwichlaminat
Skrog, skott, overbygg og akterdekk er vakuumstøpt sandwichlaminat. Denne teknologien gir en stiv og varm konstruksjon, og gir båten/konstruksjonen veldig lang levetid, opplyser daglig leder Erik Ianssen hos Selfa Arctic AS.
Det er montert port i styrbord rekke for å gi enklere adkomst til fartøyet. I skroget er det ogsåmontert inn «Selfa Kontroll», et ballastanlegg som optimaliserer trim på fartøyet.
«Nanna K» har fokus på godt innemiljø
Innredning til «Nanna K» er levert av Alt i Eik AS og Lindesnes Båt- og Treindustri AS. «Selfa Dørkvarmeanlegg» gir tørt og godt innemiljø både i styrhus og lugar. En Kabola brenner sørger for varme i maskinrom og lugar/styrhus når fartøyet ikke er koblet til landstrøm.
For fiske er «Nanna K» utstyret med en Lorentzen LHG 1.200 kilo garnhaler, linekveiler S50-1200, børster og spyling, stampeskjerm og dobbel linesetter. Lorentzen Hydraulikk har også levert en ankervinsj 500 kilo kraft, og en 500 bomvinsj med sving, mens Smådal Mek Verksted AS har levert en Net-Op garngreier.
Skipsutstyr AS har levert alle eksterne lyskilder, deriblant SL380 lyskaster, LFL3x180W mastelys, LBL3 x 180W bauglys og LFL2 – 90W dragerlys, alt av Skipsutstyr AS sitt merke Polarlys.
Spesiallagede konteinere
Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby med. Det er helt tette sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og styrhus/lugar.
Overflatene er glatte og hygieniske, noe som sikrer topp kvalitet på fisken. Det er også laget 16 skreddersydde aluminium containere som fyller det 24 kubikkmeter store lasterommet optimalt.
Fremdrift og hydraulikk
Nogva Motorfabrikk AS har levert en 9,3 liter Scania DI 09 med ytelse på 350 hestekrefter, mens girboksen er av type ZF 400 IV levert av KGK. Fartøyets hydraulikkanlegg er levert av Sleipner Motor AS, som også har levert 250 mm hydraulisk sidepropeller både forut og akter. Strøm sørger et Nogva marine aggregat med ytelse på 7,5 kW ved 1.500 o/min for når fartøyet ikke er koblet til landstrøm.
Florø Brannvernservice AS har levert FirePro slokkkeanlegg og brannvarslingsanlegg
Godt utstyrt med elektronikk
Elektronikk er levert av Sortland Skipselektronikk AS og installasjon er foretatt av verft og leverandør. Elektronikken omfatter Furuno NXT radar, TimeZero PGB, AIS, Værvarsel og Barentswatch, Furuno ekkolodd, IMO GPS kompass, 2 stk Furuno VHF, Furuno brovaktalarm, Simrad AP70 autopilot, Olex kartmaskin og Furuno strømlogg
«Nanna K» har godkjenning for bankfiske 2
Fartøyet er godkjent som fiskefartøy under 15 meter – bankfiske 2. NSK har stått for godkjenning og utstedelse av fartøyinstruks. Test og godkjenning av kran er utført av NSK.
Fartøyet har fartøykvote, og skal fiske med garn og line etter torsk, sei, hyse og blåkveite. I tillegg skal det fiskes med teiner etter kongekrabbe.
Neste nybygg har elektriske snurrevadvinsjer
Neste fartøy fra verftet er en hybrid Selfa MAX som skal rigges med elektriske snurrevadvinsjer på 5 tonn. Båten blir 12,99 meter lang, og 4,80 meter bred. Selfa relanserer også nå oppgraderte Selfa Speedsjark og Selfa Økosjark, som var verftets storselgere i mange år.





