«MSC Shannon III» som dumpet konteineren som havnet i trålen til Karmøybåten «Rønø» eies av verdens største konteinerskip-rederi «Mediterranean Shipping Company – «MSC». Dette er et italiensk familierederi som nå har hovedkontor i Sveits. Rederiet som har investert millioner i å skape seg en miljøprofil, svarer ikke på henvendelser.
Av Terje Engø
terje@fiskerimagasinet.no
Frem til 2002 var danske Mærsk det største rederiet innen frakt av konteinere. Men med 740 skip mot Mærsk har MSC nå en global markedsandel på 18,2 prosent mot Mærsk 15,8 prosent.
Brukte millioner på PR
MSC har også 23 store cruiseskip, og er ett av de største cruiserederiene i verden.
På forsommeren 2023 var undertegnede journalist invitert som gjest i forbindelse med jomfruturen til cruiseskipet «MSC Euribia».
Et stort antall journalister ble i flere dager fortalt og forklart om alt rederiet hadde gjort og gjorde av investeringer for å gjøre «MSC Euribia» til et svært miljøvennlig skip.
På jomfruturen seilte skipet på klimanøytral biodiesel. Det var ifølge rederiet første gang et cruiseskip gjennomførte en slik seilas.
Journalister og andre gjester ble vist og forklart hvordan alt avfall om bord ble tatt vare på, blant annet med tanke på resirkulering av plast, glass og papp.
Det ble også forklart at alt vann, inklusiv kloakk, ble fullstendig renset før vann det ble sluppet ut som praktisk talt rent vann. I skipet var det stort sett brukt LED-lys, og skipets motorer skulle når Wärtsilä var klar, modifiseres ytterligere for å redusere et allerede lite utslipp av NOx.
Ikke like imponert nå
Som journalist var jeg imponert. At ting kan falle over bord fra et konteinerskip er kanskje ikke uventet. Men etter å ha sendt en epost til flere adressater i MSC og spurt om de kjente til tapet av konteineren, eller hadde system for å registrere slike tap, – samt om de var villig til dekke de økonomiske tap små fiskefartøyer påføres av gjenstander påviselig dumpet eller mistet dra deres skip, ble det stille.
Da «MSC Euribia» foretok jomfruturen ble millioner av kroner brukt på en PR-kampanje. I stor grad var målgruppen for kampanjen ulike norske myndigheter. De ville sikre fremtidig adgang til vakre norske fjorder.
Fiskerimagasinet venter på svar
At en reder med en liten 21 meter tråler blir påført et tap på noen titusen kroner i form av tapt fangst, tid til omfattende bøting av trålen og drivstoff som brukes mens båten ligger og reparerer, ser ikke til å være viktig for rederiet. Det rimer dårlig med den sosiale profilen (social responsibility) som rederiet promoterer seg selv med.
Hvis MCS svarer på henvendelsen vil Fiskerimagasinet.no umiddelbart publisere svaret.
Dette er “MSC Shannon III”
«MSC Shannon III» har en største lengde på 237 meter og bredde på 32 meter. Det ble bygget ved Bremer Vulkan i Bremen, Tyskland i 1991. Det seiler under Panama-flagg. Det har en dødvekt på 46 600 tonn og er på 37 071 bruttotonn.
Når dette publiseres, ligger skipet til kai og losser og laster i Antwerpen i Belgia. Det aldrende skipet har vært eid av MSC siden 2004. Da het skipet «Berlin Senator» og fikk skiftet navn til «Shannon» og siden til «Shannon III».iden 1991, og har blant annet hatt navnene.
Ifølge nettstedet Shipsandports ble skipet i november 2021 utsatt for en brann i maskinrommet. Mannskapet klarte uten at noen kom til skade å slukke brannen.
I forbindelse med den russiske invasjonen av Ukraina kunne nettstedet Tradewinds forteller at MSC og andre store rederier som Mærsk hadde funnet alternativ beskjeftigelse for skip som da hadde ruter som inkluderte russisk havn. «MSC Shannon III» har likevel fortsatt med faste anløp til blant annet St. Petersburg.