Finn Møller (til høyre) vil gjerne ha mer fisk levert av norske fiskere. Foto Terje Engø

Fiskere som selger sin fangst gjennom auksjoner i Danmark tjener ofte veldig godt på dette. Høyere priser og mulighet til å bunkre rimelig diesel, uten norske avgifter, kan gjøre det svært lønnsomt å levere til dansk auksjon. Fiskere kunne tjene fra 20 til 60 prosent mer ved å levere fangst i Danmark, opplyste Surofi for få år siden. 

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Det er også kostnader forbundet med å omsette fisken på dansk auksjon. Tas det hensyn til muligheten til å bunkre rimelig diesel, er nødvendigvis ikke kostnadene ved å gå til Danmark spesielt høye.

Her kan du se hva torsk, sei, lyr og rødspette ble betalt i tredje kvartal på auksjonene i Hanstholm, Hirtshals og Thyborøn. Så kan den enkelte fisker avgjøre om dette var mer eller mindre enn de fikk.

Store variasjoner som ikke vises i snittprisene

Det er svært viktig å huske at dette er gjennomsnittlige priser. Det kan være store variasjoner i pris for den enkelte art og størrelse på en og samme dag. Ferskhet og at den er korrekt pakket i kasser er viktig for prisen. Er fisken gammel, tørr, med bleke gjeller og innsunkne øyne, er prisen lav. Fersk med klare øyne, friske farger på gjeller og skinn så er prisen høyere.

I tillegg er prisen forskjellig for ulike størrelser og prisen påvirkes av faktorer som om det er ferietid og nedlukning av foredlingsfabrikker. Samtidig blir ofte enkelte størrelser som foretrekkes av restaurantsegmentet bedre betalt.

Været er en viktig prisfaktor

Har det vært mye dårlig vær, så blir det raskt mangel på fisk, og da kan kjøperne være villig til å betale mer for fisken. Tilsvarende kan godt vær med veldig godt fiske gi så store fangster at prisene presses ned for enkelte arter og størrelser.

(Tabellene viser gjennomsnittlig pris for de enkelte fiskeslag fordelt på sorteringer (størrelse). Grønn markering viser høyeste pris for fisk/størrelse.)

 

I fjerde kvartal viser det seg at torsk har blitt dårligst betalt ved auksjonen i Hanstholm. Best har betalingen for torsk vært ved Hirtshals Fiskeauktion. Men dette snudde brått fra august til september. Denne måneden var prisene suverent best i Thyborøn. Om det ville vært slik om at ble mange som plutselig leverte store fangster i Thyborøn er usikkert. Hanstholm Fiskeauktion er den desidert største auksjonen målt i omsetning og kvantum.

Mye norsk fisk omsettes på auksjon

Mye av fisken som omsettes ved Hanstholm Fiskeauktion leveres av utenlandske fartøy, deriblant norske trålere, snurrevadbåter og garnbåter. Mye norsk fisk leveres også med lastebil fra Norge. Dette betyr nok at en del av fisken ikke er helt like fersk som fisk levert av i hovedsak mindre fiskefartøy i Hirtshals eller Thyborøn. Det betyr også at det er vanskelig å sammenligne priser. Når prisforskjellene samtidig er små, er det naturlig at en del større båter leverer i Hanstholm hvor de føler de er sikre på at fisken kan omsettes til en pris som nesten alltid er bedre enn om fangsten ble levert i Norge.

I senere tid har også den norske garnbåten «Nestejenta» ved noen anledninger levert i Thyborøn. I Hirtshals har Karmøybåten «Rønø» levert fangstene sine i flere måneder, mens en del andre norske fartøy har sendt fangst med bil til i hovedsak Hanstholm, – men også til Hirtshals.

La merprisen dekke drivstoffutgifter

For mindre fiskefartøyer som skal til Danmark for å få foretatt reparasjon og vedlikehold, kan bedre betalt for fangsten, kombinert med mulighet til å kjøpe rimelig diesel ofte dekke mer enn drivstoffutgiftene ved å gå til for eksempel verksteder som Thyborøn Skipssmedie i Thyborøn og Vestkajen Maskinværksted i Hirtshals. Begge er verksteder med et stort antall norske kunder. Tross alt er fem kroner mer netto per kilo for tre tonn fisk 15 000 kroner, … eller godt over 1000 liter diesel.

Facebook