Mange kommer til DanFish for å lete etter fiskere som trenger reparasjon og vedlikehold, eller gjerne et nybygg. Foto Terje Engø

Lave kvoter, økende rentenivå, og et vekslingsforhold mellom dansk og norsk valuta som kan synes langt fra fordelaktig for danske verft og verksteder, har ikke stoppet norske redere i å gå til Danmark. I øyeblikket ligger det ett dusin norske fiskefartøyer ved danske verksteder. Det er tydeligvis både rimelig og deilig å få arbeid utført i Danmark.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

I Hirtshals har det skjedd store endringer siden forrige DanFish-messe. Borte er Hirtshals Yard. Først tok datterselskapet til Hirtshals Yard, Vestkajen Maskinværksted over de fleste aktivitetene til verftet, samtidig som de ble klart at verftets flytedokk skulle selges. Dokken ble solgt i august.

 

Deretter gikk det noen få måneder, så ble Vestkajen Maskinværksted kjøpt av et annet selskap i Hirtshals, Entech Marine A/S. Dette selskapet har administrerende direktør Morten Lilholt og direktør Thomas Diget som medeiere, hver med 25 prosent andel. I tillegg har selskapet Hornsnes Invest som eies av fire lokale rederier innen pelagisk fiske på eiersiden med en tredjedel.

Nye eiere styrker tilbud i Hirtshals

Dette selskapet har vist en eksepsjonell vekst, noe som illustreres ved at resultatet (EBIT) har økt år for år, fra DKR 0,4 millioner i 2020 til 8,5 millioner i år. Det er all grunn til å tro at med de nye eierne er norske redere sikret et godt tilbud i Hirtshals.

For norske fiskebåtredere som vil ha arbeid utført ved tidligere Vestkajen Maskinværksted er det fortsatt Morten Mikkelsen som er kontakt. Han har nå skiftet fra direktør til salgssjef, mens Dan Larsen har det daglige ansvaret for driften av Vestkajen og slippen.

Slippen skal få ny og større vogn

– I forbindelse med omorganiseringen har Vestkajen Maskinværksted fått tilført en ny plastavdeling og nytt verksted for rustfritt. Samtidig arbeides det med ikke bare reparasjon av ett ødelagt spor ved slippen, men også med å få bygget en større vogn slik at det kan tas opp båter med bredde på 12 til 13 meter, forteller Morten Mikkelsen til Fiskerimagasinet.

Taper store fartøy til andre havner

Etter at flytedokken ble solgt i forbindelse med nedleggingen av Hirtshals Yard, har det blitt vanskeligere for Hirtshals å konkurrere om arbeidsoppgaver på større fiskefartøyer. I senere tid har Orskov i Fredrikeshavn sikret seg svært mange store pelagiske fartøy og fabrikktrålere, både fra Norge, Grønland, Canada og andre land.

I tillegg har Thyborøn Skip- og Motor i Thyborøn blitt en stor konkurrent om oppdrag på flåten som fisker i Sør-Norge. De har ikke bare en svært fleksibel slipp hvor det ofte står minst fire fartøy, – de er også medeiere i den største flytedokken på vestsiden av Danmark. Det siste store oppdraget for norsk reder, var en ombygging av den 34 meter lange not- og snurrevadbåten Benjaco.

Under ledelse av direktør Tage Hansen, har verftet ikke bare markert seg om svært dyktige på reparasjoner, forlenginger og utstyring av skrog, de er også Danmarks største produsent av vinsjer, tromler og annet hydraulisk utstyr til fiskefartøyer.

Godt samarbeid bærer frukter

Thyborøn Shipyard A/S som eier flydedokken er et eksempel på godt samarbeid mellom lokale bedrifter. De to nabobedriftene Kynde og Toft AS og Thyborøn Skibs og Motor A/S eier flytedokken med en halvdel hver. Flytedokken har tilført de to eierne, og også en del andre lokale bedrifter, mange oppdrag.

To store på østsiden

På østsiden av Nordjylland finner vi Karstensen Skibsværft. De er ikke bare Europas ledende verft innen bygging av store snurpere og pelagiske trålere. Blant arbeidet de utfører er også ombygginger og reparasjoner.  Ikke mange milene mot sør, ligger nevnte Orskov. Mens Orskov stort sett ikke utfører arbeid på fartøyer under femti meters lengde, både bygges det og utføres arbeid på mindre fartøy ved Karstensen Skibsværft. Orskov Yard bygger ikke skip.

Ett dusin norske fiskefartøy ved dansk kai

Når DanFish åpner, ligger det et dusin norske fartøy i Danmark for å få utført reparasjoner, vedlikehold og ombygginger. Flest fartøy ligger det i Thyborøn, hvor det på slippen nå ligger tre fartøy, «Nordan», «Fruholmen» og «Kongsvard. I tillegg ligger «Caprice» og «Trøndebas ved kai.

Om en holder fartøyer under bygging utenfor, så er det en båt, «Ingeborg Arntsen», ved kai i Hvide Sande. Ellers er det en norsk båt, Vestfjord», ved verkstedskai i Hanstholm,

I Esbjerg ligger to båter ved kai. Den ene er krabbebåten «Sea Hunter» som nettopp har kvittet seg med kvotene, og garnbåten «Stormen Senior», en 20-metring som i følge Skipsregistrene er solgt til Venezuela. Den har ligget ved kai siden februar, og det er vel et åpent spørsmål om den kommer lengre.

I Hirtshals ligger «Vestavind» på slipp ved Vestkajen, og i Skagen har Karstensens Skibsværft besøk av «K.Nyvoll».

 

18 verft og verksteder

På DanFish deltar det minst 18 verft og verksteder. På tidligere messer har det vært flere tyrkiske verft på plass. I år er det ingen tyrkiske verft. Derimot er det ti danske, fire norske, ett færøysk og tre spanske verft og verksteder. De danske verftene er mye brukt av norske fiskebåtredere.

Les også:

Facebook