Dette er en MAN 8L27/38 ombord på "Sille Marie". Den har en ytelse på 2920 kW.

MAN Energy Solutions, en av de ledende leverandørene av skipsmotorer til større fiskefartøyer har kunngjort en navneendring til Everllence. Navneskiftet er en symbolsk overgang som skal markere selskapets økte fokus på bærekraft og innovasjon.

.

Av Kim Hansen/Pressemelding

.

Navneendringen skjer samtidig med at selskapet styrker sin posisjon innen fornybar energi, dekarbonisering og klimavennlige løsninger. CEO Uwe Lauber understreket at denne navneendringen er et naturlig neste steg i selskapets “Moving big things to zero”-strategi, som fokuserer på å redusere “hard-to-abate” utslipp i industri og skipsfart.

Libas er utstyrt med en dual-fuel motor som kan skifte mellom diesel og LNG. Foto Mgnus Løberg Andreassen/Marine Traffic.

Ulike innovative løsninger

Begrepet “hard-to-abate” refererer til utslipp av klimagasser som er spesielt utfordrende å redusere eller eliminere med dagens teknologier og løsninger. Disse utslippene kommer fra sektorer og aktiviteter som for eksempel tungindustri, skipsfart, flytransport og visse former for energiproduksjon. I slike tilfeller kreves det ofte avanserte, innovative teknologier og som karbonfangst, grønt hydrogen eller alternative drivstoff for å kunne oppnå betydelig reduksjon.

250 år med teknologisk utvikling

Everllence representerer en sammenslåing av ‘ever’ og ‘excellence’, som uttrykker det over 250 år lange historiske arven og den kontinuerlige jakten på teknologisk innovative løsninger.

MAN har vært en pioner innen industriell innovasjon, fra de første dieselmotorer til avanserte damp- og gassturbiner, samt banebrytende varme- og energiløsninger.

Nå utvides fokus til å omfatte store varmepumper, karbonfangst og -lagring, og produksjon av grønt hydrogen via elektrolyse, som en del av den globale overgangen til nye drivstoff.

Drivstofforbruk og utslipp

Spesielt viktig for den maritime sektoren er selskapets leveranser av kraftige marine motorer. Everllence utvikler og bygger motorer skalerbare til fiskefartøy av ulike størrelser. Motorene er designet for å optimalisere drivstofforbruk og redusere utslipp.

Med sin brede portefølje av motorer og energiteknologier, posisjonerer Everllence seg som en ledende aktør i den globale overgangen til grønn energi, med sterke røtter i Skandinavia. Selskapet fortsetter å kombinere historisk innovasjon med moderne bærekraftige løsninger for å møte fremtidens maritime og industrielle behov.

Mange fiskefartøy med motor fra Everllence

I Norge er en rekke nyere fiskefartøyer utstyrt med avanserte hovedmotor fra MAN Energy Solutions, nå Everllence. Blant disse er «Sille Marie» (MAN 8L27/38, 2920 kW), og «Libas» som er utstyrt med en dual-fuel motor. Motoren som har typebetegnelse MAN 6L51/60DF kan veksle mellom diesel og LNG. Motoren har en ytelse på 6000 kW.

Et annet nyere fartøy med motor fra MAN er «Odd Lundberg». Dette fartøyet er utstyrt med en MAN L32/44CR med ytelse på 3600 kW.

Les også:
Facebook