Om halvannen uke ankommer ex."Langenes" Punta Arena i Chile. Foto Geir Vinnes

Den 56 meter lange tråleren «Langenes», bygget som «Granit» i 1986, er solgt. Nå er den på vei mot Punta Arenas i Chile. Rederiet Blue Wild Ocean II, en del av selskapet Bluewild AS i Ålesund, har solgt den eldre tråleren i forbindelse med at de har kanskje Norges mest omtalte nybygg under bygging ved Westcon.

Av Tor Hansen

«Langenes» seilte fra Ålesund 28. desember og ankom Vigo i Spania 6. januar hvor den ligget over en måned for å få utført vedlikehold og tilpasninger før den seilte videre til Argentina.

“Langenes” skiftes ut med “Ecofive”

I en epost 04. januar skriver rederiet ets COO Helge Kittelsen: «Jeg sender denne mailen med referanse til sak 21/9962 hvor det forutsettes at Langens skal skiftes ut med et nybygg innen 23. juli 2024, og at dagens kvoter registrert på «Langenes» M-35-A tillates overført til nybygget.

Jeg orienterer om at Langenes nå er i ferd med å seile til Vigo i Spania, og at det neste uke vil bli foretatt ett flaggskifte med overføring til ny chilensk eier – det chilenske fiskeriselskapet Pesquera Sur Austral SA».

Det legges til at før ny eier setter «Langenes» i drift, vil det bli foretatt en ombygging til ferskfisktråler ved et verft i Spania. Tråleren er i forbindelse med verftsoppholdet omdøpt til «Friosur X». Den gikk fra verksted i Vigo 12. februar og skal ankomme Punta Arenas i Chile den 11. mars.

Pesquera sur Austral S.A.A, i Chile eies av Austevoll Havfiske.

Ex.«Langenes» ble bygget ved Liaaen Skipverft i Ålesund i 1986 som fabrikktråleren «Granit». med en største lengde på 56 meter og bredde på 12,4 meter.

ECOFIVE – UHYRE KOMPLISERT FARTØY

«Langenes» erstattes med det svært mye omtalte fartøyet «Ecofive». Tråleren som bygges ved Westcon i Ølen i Rogaland blir et svært avansert fartøy. Det skulle egentlig vært ferdig innen 23. juli i fjor. Det måtte derfor søkes om forlenging av vedtaket om ervervstillatelse for et nybygg.

Ny frist til 23. juli

Skipsmeglerselskapet Atlantic Marine skriver i søknad sendt 12. juni i fjor til Fiskeridirektoratet om forlenging av vedtaket om utskifting av «Langenes» med et nybygg: «Fartøyet som søker har under bygging, er et uhyre komplisert og avansert fartøy av flere omtalt som «noe av det mest spennende som er gjort innen fiskeri de siste 30 årene».

«Ecofive» ble valgt til Årets Skip under Nor-Shipping messen på Lillestrøm nå i år.

Dette fartøyet skal være et benchmark som andre fremtidige fartøy skal måle seg mot og det har tatt vesentlig lengre tid enn antatt å få på plass alle nødvendige komponenter og teknologi som skulle til før man fikk spikret alle avtaler og startet byggingen av fartøyet.»

Det ble anmodet om at vedtaket ble forlenges med ny varighet, minimum frem til 23.7.2024. Dette fikk rederiet innvilget.

Se video nedenfor:

Facebook