Fisker Vidar Nygård har hentet hjem sin nye kystsjark, «Perlemor» til Lofoten. Den er bygget av Nor-Dan Marine. Verftet har det siste året fått sving på produksjon av kystsjarker.
Av Alf Fagerheim
Epost: alf.fagerheim@gmail.com
Mot slutten av fjoråret kunne verftet Nor-Dan Marine AS i Evje/Lindesnes overlevere nok en kystsjark til en fornøyd fiskebåtreder. Dette var deres femte nybygg i fjor, og den tredje 11-metringen. Sjarkene er blitt populære for kystfiskere som skal drifte med garn og teiner.
Rigget for garndrift
Denne gangen var det Vidar Nygård fra Gravdal i Lofoten som fikk overlevert nøklene til nybygget, som hadde fått navnet MS «Perlemor». Båten ble rigget hos Smådal Mekaniske, og Nygård gikk selv båten nordover til Lofoten.
Kystsjarken er bygd i kompositt, med total lengde på 10,99 meter. Sjarken er rigget for garnfiske, og er klargjort for fiske etter torsk, blåkveite og kongekrabbe. Nygård har kongekrabbekvote gruppe 1.
Sjarken har et romslig lasterom, på 20 kubikkmeter, og det er montert midtskott i rommet slik at den også kan gå med bulk.
Romslig arbeidsdekk
«Perlemor» avviker ikke mye fra øvrige 36-fotinger bygd hos Nor-Dan Marine de senere årene. Alt dekksustyr er levert og montert av Smådal Mekaniske, men svinger, ankervinsj og hydraulisk bomvinsj er levert av Lorentzen Hydraulikk i Kabelvåg. I hekken er det også montert en stor og romslig garnbinge. Smådal Mekaniske har også gjort alt hydraulikkarbeid, mens Nor-Dan Maritime Service har stått for montasje og teknisk utrustning.
Styrhuset er av det romslige slaget med god bo-komfort, i tillegg til at det er en god og effektiv arbeidsplass. På babord side i styrhuset er det sittegruppe for fire personer, samt moderne pantry for anretning av mat. Innredning og innredningsarbeid av båten er gjort av Lindesnes Båt og Treindustri, som er et lokalt selskap på Sørlandet.
Rikelig utstyrt kystsjark
På styrbord side finner man skipperplassen, utrustet med komfortabel skipperstol fra NorSap. Navigasjonspakken er levert av Furuno Norge AS, og består av multistråle-ekkolodd, Timezero, svinger, satelittkompass, radar, VHF, vindmåler og Olex. Båten har også Simrad autopilot med interface til hekk og baugthrustere, som er levert av Sleipner.
Kystsjarken har to separate lugarer med sengeplass til tre forut, samt bad med toalett og dusj. Farco har levert generator, inverter og kabola, som bidrar til god oppvarming av styrhus og lugarer. I tillegg har båten vannbåren dørkvarme.
LES OGSÅ:
Trår til med millioner for sjark i åpen gruppe
Kjøpte seg flott finsk 11-meter sjark til god pris
Driftig havfiskefamilie får seg enda en liten sjark
Fakta MS Perlemor:
Eier: Vidar Nygård/Nysol AS
Kallesignal: LF7646
Rigging: Garnfiske
Fartsområde: Bankfiske 2A1
Lengde: 10,99 meter
Bredde: 4,15 meter
Lasterom: 20 m
Leverandørliste:
Verft: Nor-Dan Marine AS
Motor: Ballstad Slip AS
Thrustere, front og akter: Sleipner AS
Gir, clearcommand: KGK Norge
Propellanlegg og ror: Westmekan
Hydraulikk: Smådal Mekaniske
Teknisk montasje: Nor-Dan Maritime Service
Navigasjon: Olex og Furuno
Dekksbelysning, søke- og bauglys: Luminell
Eksospotte/gjennomføring: Progress Engineering
Innredning: Lindesnes Båt og Treindustri
Skipperstol: NorSap
Dør, vinduer, rekker: Libra Plast, Ertec, Suntec
Pullere, pumper mm: Leif H Strøm
PLS-system: GOT
Master, luker sveis og hydraulikktank: AJ Drift
Generator, kabola, landstrøm mm: Farco