Helt i slutten av april ble en kysttnotbåt solgt, og sist lørdag satte kystnotbåten kursen mot Færøyene. Med det er ett av de mest avanserte kystnotfartøyene solgt ut av landet. Fartøyet er ikke bare bygget for fiske med ringnot, men også snurrevad og trål.
Av Terje Engø
Epost:terje@fiskerimagasinet.no
Skroget ble bygget ved verftet Christ Spolka i Gdansk. Det ble deretter utstyrt ved Larsnes Mek Verksted AS på Larsnes og overlevert i november 2011. Fartøyet het først «Abelone Møgster», ble solgt i 2014 og skiftet navn til «Kremmervik», før det igjen ble solgt fire år senere og fikk navnet «Krossøy».
Ifølge danske Fiskerforum.dk har «Krossøy» fått navnet Vesturbúgvin etter at rederiets fartøy med dette navn er omdøpt til «Norðfinnur». Rederiet som har kjøpt «Krossøy», har nært samarbeid med eierne av ex.«Mostein» som fikk navnet «Eysturbúgvin i 2023. Rederiet har i stor grad brukt sine fartøy som partrålere.
Flott avansert kombifartøy
Ex.”Krossøy” er en kystnotbåt med en største lengde på 43,10 meter og bredde på 12,00 meter og er designet av Rolls-Royce Marine.
Fartøyet er utstyrt med et hybrid fremdriftssystem som sparer drivstoff og reduserer utslipp, og som er optimalisert for forskjellige driftsmoduser. Hovedmotoren er en Yanmar 6EY22 på 1325 kW. Den er koblet til et Finnøy propellanlegg via reduksjonsgir. Thrustere og styremaskin er levert av Rolls-Royce Marine. Det er installert to Caterpillar hjelpemotorer med ytelse på 634 kW hver og det er PTI på 900 kW.
Ifølge skipsmegler Atlantic Shipping A/S i København, som har meglet salget, er dette ikke bare en kystnotbåt, men et fartøy som også er bygget for snurrevad og ringnot. Det er med andre ord et svært avansert fiskefartøy som nå har fått ny eier på Færøyene.
God pris for 14 år gammel båt
«Krossøy» ble ifølge færøyske kiler solgt for litt under 90 millioner norske kroner. Kjøper er rederiet Vesturbúgvin i Vestmanna på Færøyene. Prisen viser tydelig hvordan utviklingen er i markedet for nye og brukte større fiskefartøy. Ex.«Krossøy» ble bygget som «Abelone Møgster» i 2011. Da ble det i media fortalt at prisen var cirka 100 millioner kroner.
EnTech Marine tar over Vestkajen Maskinværksted
Hirtshals har i mange år vært viktig for norske redere med behovfor ombygging,reparasjoner og vedlikehold. fra Norge, Nå styrkes tilbudet ved sammenslåing av EnTech Marine
MSC svarer ikke på eposter om dumping av konteiner
Dette er skipet “MSC Shannon III” som dumpet conteineren. Rederiet svar ikke på henvendelser om saken. Foto Gena Afimov, Shipspotting. «MSC Shannon III» som dumpet
Dumpede konteinere skader trålen til trålere
Slik så trålen dra mannskapet på “Rønø” tok den opp. Mer skader skulle det bli før de kunne løfte konteineren ombord. Foto Jørgen Runehäll Dumpede
Pelagisk tråler solgt til Afrika
Tina Jeanette blir nå klargjort for de nye marokkanske eierne ved Thyborøn Skibs og Motor. Foto Sejbjerg Skibsbilleder En pelagisk tråler med største lengde 51
400 millionar tonn plastsøppel årleg – FN må ta et grep
Dette bildet er fra Sri-Lanka. Slik som dette er det mange steder i verden, og ikke alltid så mye bedre på ,mange norske strender. Foto
Pluto tråldører i plast – grønn løsning for mindre fartøy
Islandske Mar-Eco produserer tråldører i resirkulert plast, kjent som Pluto tråldører. Dette er lette tråldører som reduserer påvirkning av bunnen, reduserer drivstofforbruket med 25 prosent