
Helt i slutten av april ble en kysttnotbåt solgt, og sist lørdag satte kystnotbåten kursen mot Færøyene. Med det er ett av de mest avanserte kystnotfartøyene solgt ut av landet. Fartøyet er ikke bare bygget for fiske med ringnot, men også snurrevad og trål.
Av Terje Engø
Epost:terje@fiskerimagasinet.no
Skroget ble bygget ved verftet Christ Spolka i Gdansk. Det ble deretter utstyrt ved Larsnes Mek Verksted AS på Larsnes og overlevert i november 2011. Fartøyet het først «Abelone Møgster», ble solgt i 2014 og skiftet navn til «Kremmervik», før det igjen ble solgt fire år senere og fikk navnet «Krossøy».
Ifølge danske Fiskerforum.dk har «Krossøy» fått navnet Vesturbúgvin etter at rederiets fartøy med dette navn er omdøpt til «Norðfinnur». Rederiet som har kjøpt «Krossøy», har nært samarbeid med eierne av ex.«Mostein» som fikk navnet «Eysturbúgvin i 2023. Rederiet har i stor grad brukt sine fartøy som partrålere.
Flott avansert kombifartøy
Ex.”Krossøy” er en kystnotbåt med en største lengde på 43,10 meter og bredde på 12,00 meter og er designet av Rolls-Royce Marine.
Fartøyet er utstyrt med et hybrid fremdriftssystem som sparer drivstoff og reduserer utslipp, og som er optimalisert for forskjellige driftsmoduser. Hovedmotoren er en Yanmar 6EY22 på 1325 kW. Den er koblet til et Finnøy propellanlegg via reduksjonsgir. Thrustere og styremaskin er levert av Rolls-Royce Marine. Det er installert to Caterpillar hjelpemotorer med ytelse på 634 kW hver og det er PTI på 900 kW.
Ifølge skipsmegler Atlantic Shipping A/S i København, som har meglet salget, er dette ikke bare en kystnotbåt, men et fartøy som også er bygget for snurrevad og ringnot. Det er med andre ord et svært avansert fiskefartøy som nå har fått ny eier på Færøyene.
God pris for 14 år gammel båt
«Krossøy» ble ifølge færøyske kiler solgt for litt under 90 millioner norske kroner. Kjøper er rederiet Vesturbúgvin i Vestmanna på Færøyene. Prisen viser tydelig hvordan utviklingen er i markedet for nye og brukte større fiskefartøy. Ex.«Krossøy» ble bygget som «Abelone Møgster» i 2011. Da ble det i media fortalt at prisen var cirka 100 millioner kroner.

Argo Junior – flott garnbåt søker ny eier
Fiskerimagasinet har valgt å presentere garnbåten «Argo Junior» som den første i vår faste presentasjon av brukte fartøy til salgs. Kanskje dette er ditt nye

Eldre sjark til Senja lastet med kvote
“Lipella” ble solgt med kvoter for 17,2 millioner kroner. Foto Svein W. Pettersen I perioder med lave kvoter, kan det være en fordel å laste

Ny sjark med kvote kjøpt for nærmere 20 millioner
Her på dette bildet heter sjarken fortsatt “Lomstind”. Foto Sondre Wilhelmsen, Marine Traffic. Heggøy Junior AS har kjøpt sjark med kvoter. «Hepsøfjord, ble kjøpt med

Solveig til ti millioner skal fiske i åpen gruppe
BÅTOMTALE: SOLVEIG 18 år gammel dro Simen på skreifiske med det 7,9 meter lange splitter nye «Solveig». Nå seks år senere, er han straks på

Sjøkreps – fangst kraftig opp for teiner og trål
Hirtshals Fiskeauktion har aldri omsatt mer sjøkreps i årets første to måneder, enn hva de har gjort i år. Foto Terje Engø Både teinebåter og

Nye Trønderhav – flott kombinert snurper og snurrevadbåt
I morgen, torsdag 6. mars døpes “Trønderhav” i Thyborøn. Rederiet får et flott fartøy overlevert av Thyborøn Skibs og Motor. BÅTOMTALE: TRØNDERHAV Nye «Trønderhav» døpes