Austral Fisheries (Austral) har annonsert at de har bestilt et banebrytende autolinefartøy for fiske etter tannfisk dypt vann nord for Antarktis. Det nye fartøyet er designet av Marin Teknikk og skal bygges av verftet Baatbygg AS i Måløy.
Av Terje Engø/pressemelding
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Byggingen av Austral Odyssey er også en annen viktig milepæl for Austral Fisheries. Det er selskapets andre nybygg på fem år, etter at de fikk overlevert fartøyet Cape Arkona i 2020. Også dette fartøyet, som er regnet som det mest avanserte i Australias fiskeflåte, ble bygget ved Båtbygg AS. Det nye fartøyet skal etter planen leveres mot slutten av 2025.
En kjempe som skal fiske tannfisk
Med en største lengde på 68,55 meter, vil Odyssey være et av de største og mest teknologisk avanserte linefartøyene i sitt slag. Austral Odysseys design inkorporerer kunnskap og erfaring eierne, designere og verftet sitter for..
Fartøyet skal fiske delta i det Marine Stewardship Council (MSC) sertifiserte Heard Island & McDonald Islands fiske etter tannfisk. Forholdene det her fiskes under er blant de tøffeste i hele verden.
– Vi er utrolig glade for igjen å samarbeide med Baatbygg AS, og for å ønske Marin Teknikk velkommen som designere av dette fantastiske prosjektet, sier CEO David Carter i Austral Fisheries.
Har samarbeidet med Baatbygg siden 2013
– Kontrahering av dette fartøyet er nok et historisk øyeblikk i Australs 50 år lange historie. Å fiske bærekraftig og på måter som reduserer miljøpåvirkningene over og under vann har aldri vært viktigere. Dette prosjektet viser vår satsning å dette, om det, og det demonstrerer åre eiere sin tro på fremtiden og til merkevaren Glacier 51 Toothfish.
Kjell-Inge Sjaastad, administrerende direktør i Baatbygg, sier i en kommentar:
– Vi er stolte og beæret over å jobbe med Austral Fisheries på nok et fantastisk nybyggprosjekt. Dette bekrefter vårt veletablerte forhold og Baatbyggs posisjon som en pålitelig leverandør og partner. Dette er også en anerkjennelse av det fantastiske arbeidet som har blitt utført av teamet vårt gjennom mange år, sa Sjaastad.
Baatbygg har i tillegg til byggingen av Cape Arcona, også bygget om to fiskefartøy for Austral Fisheries. I 2013 ble linebåten Isla Eden bygget om, og tråleren Atlas Cove ble konvertert fra kombinert tråler/snurper til kombinert tråler og autolinebåt i 2015.
Tannfisk fiskes på dyp ned til 2000 meter
Theo Verios, daglige leder for Australs flåte i sør, var en del av Cape Arkona-prosjektet. Nå vil han fordele sin tid mellom Australia og Norge gjennom hele byggeprosessen for Austral Odyssey.
Tannfisk fiskes med line på dyp helt ned til 2000 meter. Dypvannsfisken som kan bli opptil femti år gammel, kan ha en lengde på opptil to meter og en vekt på 160 kilo.
Austral Odysseys får et avansert energibesparende hybrid fremdriftssystem. Det har en batteripakke hvor det lages energi fra peak shaving på motorene, og blir en 2-trinns girkasse, som Austral Fisheries sier vil redusere utslippene og ytterligere redusere drivstofforbruktet.
Skipets design inkluderer også økt tankkapasitet for å være klargjort for fremtidig bruk av mindre energitett fornybart drivstoff, som for eksempel metanol. Austral Odyssey forventes levert innen fjerde kvartal 2025.
– Designets toppmoderne funksjoner skal optimere effektiviteten i fiske under alle forhold, samtidig som den skal sette en ny standard for bærekraftig fiskeri, komfort og sikkerhet for mannskapet, sier Verios.