Nye “Knester” ble overlevert fra Karstensens Skibsværft til Knester AS tidlig i september. Et godt samarbeid mellom rederi og verft har gjort det mulig å fullføre prosjektet med et resultat som både rederiet og verftet er svært stolte av, forteller verftet.
Tekst: Pressemelding fra Karstensens Skibsværft
Epost: redaksjonen@fiskerimagasinet.no
Skroget til nye “Knester” er bygget ved Karstensens Skibsværfts datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdańsk.
Knester AS i Austevoll, eier og driver to ringnotsnurpere/trålere: «Steinevik» og den nye «Knester». Rederiet ble etablert i 1967 av Knut Stenevik, gift med Henny Ester (derav navnet «Knester»). Rederiet fikk allerede samme år sin første nybygning, og i 2007 ble rederiets andre nybygg, den tidligere «Knester» (nå «Steinevik2), levert.
Rederiets tredje nybygg
Nye «Knester» er dermed rederiets tredje nybygg. Rederiet drives og eies av familiene Stenevik og Eliassen, og hjemmehavnen er Bekkjarvik i Austevoll. Rederiet driver med kombinert trål- og notfiske. Trål brukes i hovedsak i fisket etter kolmule varst av Irland, mens sild og makrell fiskes med not.
Nært samarbeid mellom rederi og verft
Design, innredning og arrangementer er utviklet i et nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og det er lagt spesielt stor vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.
Samarbeidet mellom rederi og verft er relativt nytt, men omfatter også reparasjons- og ombyggingsarbeid. «Steinevik» ble for eksempel ombygd i Skagen til pumping fra hekken i Skagen for et par år siden. – en ombygging som har vist seg å være svært vellykket.
Beskrivelse av nye «Knester»
Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk: hoveddekk og shelterdekk, samt bak- og båtdekk med dekkshus. Styrehus, skorstein samt for- og aktermast er bygget i aluminium. Skroget er rundspantet, med speil og nesten vertikal baug med bulb over/under vannlinje. Akterskipet er utført med knekklinje/bulbstevn og stabilisatorfinne (skeg).
Under hoveddekk er skroget delt inn i følgende vanntette rom: forpigg, baugpropeller/sonarrum, tanker for brennolje og spylevann, RSW lasteseksjon med elleve tanker og sentralt RSW-pumpe- og manifoldrom, maskinrom med hovedmotor koblet til reduksjonsgir med propeller i dyse, sidepropeller akter, samt separate rom for hjelpemotorer og separatorer. Helt akter er det en akterpigg med tanker.
Hoveddekket
Hoveddekket er innredet med forpigg, lagre, RSW-lasteseksjon med rom for vakuumpumpe og RSW-kjølemaskineri, innredningsseksjon styrbord og maskinverksted, maskinkontrollrom og tavlerom på babord. Akter er det oppbevaringstanker for nett og lagerrom for maskin. Helt akter er det hydraulikkrom med styremaskin.
Innredningen på hoveddekk inneholder fire mannskapslugarer, alle med eget bad og toalett. Her er trimrom, vaskeri, samt ganger og trapper. Ved å plassere innredningen lengst mulig fra propellen og andre støykilder, er det lavt støynivå i innredningen. I de aller fleste lugarer er støynivået derfor under 55 dB(A) ved 80% MCR. I tillegg til plasseringen, er det gjort en rekke konstruktive tiltak for som medvirker til lav støy.
Artikkel om Knester fortsetter nedenfor
På shelterdekk er det innredet med lagere i forpigg, rom på styrbord for havnegenerator, samt dekkslagere på babord, rulledemningstank, lastedekk med dekkshus og avsilingskasse og luker til de 11 RSW-tankene midtskips.
Shelterdekket
Overbygget akter for lukene til RSW-tankene er det overbygg i full bredde med trålverksted og ventilasjonssjakter på babord, samt innredning på styrbord side.’ Denne innredningen i overbygget fra fem mannskapslugarer med eget bad og toalett), kino, kaffebar, omkledningsrom, oljehyrerom med felles toalett samt ganger og trapper.
Rett bak overbygget er det tråldekk på babord med 2 nettromler og på styrbord side nedfelt notbinge. Trålldekket er løftet med 500 millimeter. På speilet på babord side er det integrert hydraulisk hekkport med tre hydrauliske styrestenger.
Båtdekket
Båtdekket er bygget vanntett helt til akterkant av overbygget, aktenfor midtskips. Foran, under bakken, finnes ankerspill og fortøyningsutstyr. Aktenfor dette ligger et lagerrom og et åpent dekk med snurpespill, brystspill, flodlinespill og fremre snurpegalge. På styrbord side er det montert fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikkslangetromler.
Båtdekket har også avsilingskasse i senter og dekkshus med rom for veiing på babord side. På siden av dekkshuset ligger akterste snurpegalge og nothaler. På samme dekksnivå er det også montert dekkskran og fiskepumpekran.
Dekkshuset på båtdekket har innredning som består av; dagrom (messe), bysse med proviantrom og separate kjøle og fryserom), rom for redningsutstyr, instrumentrom og felles toalett ,samt ganger og trapper. På babord side av dekkshuset er det montert MOB-båt og davit i overbygget rom samt skorstein.
Styrehuset er plassert på brodekket og har 360° sikt.
Hoved- og hjelpemotoroppsett
Fartøyet er utstyrt med en 5400 kW hovedmotor og 3400 kW akselgenerator, som gir tilstrekkelig effekt til fremdrift under tråling samt elektriske systemer (primært sidepropellere) under notfiske.
Dårlig nytt fra ICES
«Knester» har i år solide kvoter på 550 tonn havbrisling, 6712 tonn kolmule, 1788 tonn makrell, 1793 tonn NVG-sild og 1534 tonn sild i Nordsjøen samt 267 tonn i britisk del av Nordsjøen. I år har rederiets andre fartøy «Steinevik» fisket med doble kvotesett.
Dette er årets kvoter. ICES har oppfordret til store kutt i neste års makrellkvotene. Det kan bety om myndighetene følger rådene fra ICES til et fall på over femti millioner i fangstverdi om en legger årets makrellpris og kvoter til grunn. En lite hyggelig når en har fått overlevert et nybygg.
For ekstra strømforsyning er fartøyet utstyrt med to diesel-generatorer med ytelse på henholdsvis 565 og 940 ekW. Det elektriske systemet er bygget med mulighet for parallell drift av de to generatorene. Videre er det et Power-Management-System (PMS) som styrer kraftforbruket og automatisk starter dieselgeneratorene.
Fartøyet er også utstyrt med UPS/ren strøm for 230V, slik at frekvensen kan variere mellom 50 og 60 Hz. Dette gir mulighet for å redusere hovedmotorens turtall med 17 prosent. Dette sikrer optimal fremdrift med en variabel frekvens som dekker propellens turtall fra 80 til 125 rpm.
Arrangementet gir stor fleksibilitet og høy driftssikkerhet, samt mulighet for god drivstoff- og driftsøkonomi.
Spesifikasjoner og utstyr
HOVEDDIMENSJONER:
- Lengde overalt: 75,20 m
- Lengde mellom PP: 70,00 m
- Bredde: 15,60 m
- Dybde shelterdekk: 9,20 m
- Dybde hoveddekk: 6,50 m
- Scantling dypgang: 8,50 m
KAPACITETER:
- Brennolje: 595 m³
- Ferskvann: 65 m³
- Teknisk ferskvann: 175 m³
- Smøreolje: 22 m³
- Urea: 36 m³
- Hydraulikkolje: 15 m³
- RSW-tanker: 2410 m³
- Tonnage: 2999 GT
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøveturshastighet/gjennomsnitt:
- 17,2 knop @ 5400 kW diesel-mekanisk
- 11,0 knop @ 1200 kW diesel-elektrisk
Skrog: Bygget hos Karstensen Shipyard Poland.
Klasse: DNV +1A E0 Ice-C TMON BIS, Fishing Vessel.
DEKKSMASKINERI:
Hydrauliske vinsjer, alle levert af Karmøy Winch:
2 x Trålvinsjer 82,0 t
1 x Tail-end vinsj 51,0 t
2 x Nettromler 110,0 t
2 x Snurpevinsjer 40,0 t
1 x Ørekalvvinsjer 20,7 t
1 x Brystvinsj 14,0 t
1 x Flodlinevinsj 14,0 t
2 x Fortøyningsvinsj, 11,0 t
1 x Netsondevinsj
1 x Ankervinsj
Fiskepumpeudstyr levert af Karmøy Winch:
2 x Karm fiskepumpe, 20”.
2 x Hydraulik slangetromler
2 x Fiskeslangetromler
Dekkskraner og nothåndteringsutrustning, levert af Karmøy Winch/Storm Cranes:
1 x Nothaler, TristarGiant 40,0 t
1 x Notkran, 7,0 t x 12 m.
1 x Transportrulle
1 x Flålegger, Storm Cranes CS-3000.
1 x Grundlegger, Storm Cranes SLS-2000.
1 x Fordekkskran, 4 t x 14,5 m.
1 x Fiskepumpekran, 4 t x 13,0 m.
1 x Fiskepumpe-/notkran akter, 5 t x 10,0m.
HP hydraulikk: Komplettt drivesystem for hhv. winsjer/kraner og fiskepumpeanlegg, bestående av:
6 x 158 kW power-packs.
3 x 87 kW power-packs.
1 x 87 kW power-packs
Trålblokker: Brdr Markussen, BlueLine
Tråldører: Vonin Twister
Ankere og kjetting: HHP Spek, AC-14
FREMDRIFT OG MASKINERI
Hovedmotor: Bergen Engines B33:45L9P, 5400 kW.
Hovedmotor SCR: GESAB (Bergen Engines).
Propellanlegg: Brunvoll Volda CP95/4, d4200 mm.
Reduktionsgir: Brunvoll Volda ACG980/PS750 2-speed, 750/125/95 rpm.
Akselgenerator: Marelli, 3200 kW / 4000 kVA @ 1200 rpm, vandkølet
Hjelpemotorer: 1 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
1 x Caterpillar C18, 565 kWe @ 1800 rpm
Styremaskin: 1 x KongsbergTenfjord SR 722 – 275 kNm.
Ror: 1 x Kongsberg high lift flap rudder.
Sidepropeller: 1 x Brunvoll FU-74-LTC-2000, 1400 kW / 1904 HP
1 x Brunvoll FU-63-LTC-1750, 950 kW / 1292 HP
Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/105A
Arbeidsluftkompr: 2 x Atlas-Copco GA11FF
BrO separator: GEA Westfalia KF25.
BrO transferpumper: 3 x Desmi.
BrO fjernpeiling: MCS / API.
SmO separator GEA Westfalia 509.
GreenOil filter unit, type WP1-P3-1000
Pumper:
Hovedmotor kjøling: Allweiler.
Brann-, spyle- og lensepumper: Desmi.
Hydraulikk-, AC og øvrige kjølevannspumper: Desmi.
Dykkpumper: ITT Flygt 3127
Bokskjølere: Kelvion (hovedmotor)
Blokland (hjelpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
FV hydroforanlegg: 2 x Desmi.
Toalett/kloakk pumper: 2 x Hidrostal.
Toalett/vakuumsystem: Jets.
Kjele: Riello RTW RL34, 300 kW for varmegjenvinning og sentralvarme.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
Lastevannsseparator: DVZ 2500 FSU OilChief
FISKETANKER OG FANGSTBEHANDLING:
RSW-system: 2 x PTG FrioNordica, 2 x 1300 kW / 2 x 1.118.000 kCal/h.
Sirkulationspumper 2 x 960 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 270 cum/h
Pumper av type Desmi: RSW sirkualsjonssystem med Eltorque ventiler, styrt med MCS kontrollsystem.
RSW-tankvask: HL Skjong
Vakuumsystem: C-Flow:
4 x 87 kW kompressor aggregater.
2 x 4200 l tank.
REDNINGS- OG BRANNSLUKNINGSUTSTYR:
MOB-båt: Viking Norsafe Mako 655.
MOB-båt davit: Viking MDM DAF-375E.
Redningsflåter: 2 x Viking, 16 pers.
Brannvarslingsanlegg: Consilium.
Sentral brannslukning: Survitec, vanntåkeanlegg.
INDREDNING MM:
Styrehus innredning: Karstensens Skibsværft
Styrehus konsoller: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stoler: 4 x NorSap 1600.
Innredning: Maritime Montering.
Møbler i innredning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Innredningsdører: Momec door.
Ventilationsanlegg: LF Ventilation.
A/C anlegg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vindusviskere: 8 x Wynn.
Malingsleverandør: PPG Sigma.
RSW-tankmaling: Carboline AQP.
ELEKTRISK:
Komplet installasjon: KS Elektro A/S.
Alarm-/overvåkning: Marine Control Services (MCS), Norge.
Navigationslys: LED, DenHaan.
Søkeprosjektør: 2 x Polarlight
1 x Luminell LED.
Tank nivåalarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF Delomatic 4.
Central UPS: 99 kVA.
ELEKTRONIK:
Elektronisk utrustning (navigation, fiskesøking, kommunikation) leveret av Vico AS, Egersund, Norge og SunnCom, Ålesund samt KS Elektro. Alt utstyr er installert av KS Elektro.
Hovedkomponenter:
Matrise system: Furuno BlueBridge.
LF sonar: 1 x Furuno FSV-25.
HF sonar: 1 x Furuno FSV-75.
MF sonar: 1 x Furuno FSV-85.
Ekkolodd: 1 x Furuno FCV-38.
1 x Furuno FSS-3B
Trålsonar: 1 x Furuno Imagenex TS-332.
Trålovervåkning: 1 x Marport.
Strømlogg: 1 x Furuno CI-68.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2238 BB.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Radar: 1 x Furuno DRS12A NXT
Gyro: 1 x Simrad GC80.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC130.
1 x Furuno SC70.
Autopilot: 1 x Simrad AC85 / 2 x AP70.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter: 2 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
SSB: Furuno 1575.
VHF utrustning: 2 x Furuno 8900 DSC
2 x Sailor 6210
V-sat kommunikation: 1 x StarLink
1 x Telenor OneWeb
Satellit tlf 2 x Thrane Iridium LT-3100.
Sat-TV system: Vico.
Intern kommunikasjon: SunnCom.
CCTV anlegg: SunnCom.
Styrehus skjermer: 55” Hatteland X, widescreen skjermer
Autotrål system: Karmøy Winch.
Les også:















Aker Qrill Company investerer i spesialfartøy utstyrt med droner


Thyboron Trawldoor lanserer tråldører med automatisk bunnklaring





KYSTFISKE I NORD: Fiskeriministeren er bekymret for landindustrien


















