
Hellnes Fisk har kjøpt seg ny sjark. Den er bygget i Finland og er til utskifting av sjarken Emilie. Det Martec AS i Klokkarvik utenfor Bergen som har levert sjarken.
I forbindelse med overleveringen av sjarken skrev Martec på sin nettside: I en spennende utvikling for fiskeriindustrien har et helt nytt fiskefartøy, spesialdesignet for garnfiske, nettopp blitt levert.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Med en lastekapasitet på omtrent 20 tonn tilbyr dette fiskefartøyet fremragende muligheter. Denne kapasiteten gjør det mulig for fiskere å fiske store fangster, samtidig som effektivitet og produktivitet opprettholdes.
Artikkel fortsetter under bilde


God komfort for mannskapet
Utover sin store lastekapasitet er fartøyet også utformet for å gi komfort til mannskapet. Styrehuset inneholder en komfortabel styreposisjon, i tillegg til en romslig salong med et velutstyrt kjøkken og en koselig sittegruppe med bord. Dette fokus på mannskapets komfort sikrer at lange fisketokt forblir hyggelige og effektive, opplyser Martec.
Nedre dekk huser to romslige lugarer, hver utstyrt med to køyer. I tillegg har fartøyet et romslig toalett med dusj. På dekk finnes det et eget tørkerom. Disse fasilitetene er utformet for å imøtekomme mannskapets behov under lengre fisketokt.
For å lette effektive fiskeoperasjoner er det plassert en ekstern styreposisjon strategisk på dekk. Denne eksterne stasjonen forenkler fiskeaktiviteter og sikrer at mannskapet har optimal sikt og kontroll under garnhaling.
Godt utstyrt finsk sjark
Sjarken har en lengde på 10,99 meter og bredde på 4,67 meter. Skrog og overbygg er bygget i aluminium.
Fartøyet drives av en 400 hk Scania DI13-motor. Det er både baug- og hekktruster av merket Quick BTH 250-220. Med thruster både i baug og akter får sjarken svært gode manøvreringsegenskaper, noe som er en stor fordel ved garnfiske. Gir er av typen ZF325 IV. For å kunne ha en stor operasjonsradius er fartøyet utstyrt med drivstofftanker med kapasitet på 2 000 liter, og en ferskvannstank på 215 liter.
Sjark tilrettelagt for landstrøm
Norcraft 1099-470 har elektronikk til navigasjon som inkluderer en kombinasjon av Simrad- og Olex-systemer. Sjarken er også tilrettelagt for landstrøm med isolasjonstrafo, lade inverter oppgradert med 5 kW WP og 2 x 200Ah ekstra batteri.
Dekksutstyr fra flere leverandører
Med i det elektroniske utstyret er også AIS, GPS, Autopilot, VHF, ekkolodd og mye annet. Fiskeutstyr er en garnhaler type Lorentzen HRS2000, en garnstopper/etterhaler type Hydema og NetOp garngreier med Lorenzen 2.8 meter garngreierbom.

God pris for stor sjark
Med lengde på hele 10,99, bygget i aluminium og godt utstyrt både med elektronikk og utstyr for garnfiske, er det neppe noe å si på prisen. Ifølge søknad om erverv kostet nybygget 9 550 000 kroner.
Sjarken er bygget ved båtbyggeriet Oy Kewatec AluBoat AB i Kokkola i Finland. Båtdesignet som heter Norcraft, ble tidligere bygget av en annen finsk båtbygger, Weldmec Marine. I juli 2020 ble Weldmec Marine og Kevatech AluBoat slått sammen, og de opererer nå under samme navn. I forbindelse med sammenslåingen overtok også selskapet også Weldmec sin andel i norske Martec AS.
Skal fiske i lukket gruppe
Dønning skal fiske i lukket gruppe etter torsk, sei og hyse. Rettighetene omfatter hyse, sei og torsk nord for 62 grader. Det gjenstår ikke noe av årets torskekvote på 41 tonn. Derimot er det rikelig med sei og hyse som det kan fiskes på.