«Ingeborg Arntsen», en 21-meter kombinert line- og garnbåt, har blitt levert til sine eiere i Nord-Norge av det danske verftet Vestværftet i Hvide Sande. Fartøyet er sannsynligvis et av de mest avanserte fiskefartøyene i denne størrelsesgruppen i Norge.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
De to brødrene, Jack-Allan og Hans-Michal Arntsen, fra fiskeværet Napp i Lofoten har investert over 60 millioner NOK i en ny båt utstyrt med batteripakke. Dette var prisen da kontrakten med verftet ble skrevet. Siden har det vært forsinkelser i byggeprosessen og endringer i valutakurser, som alle har økt prisen brødrene måtte betale. I tillegg kommer også en del utstyr som ikke var med i kontraktssummen.
Har fisket med en eldre 19-metring
I 2007 kjøpte brødrene den 19 meter lange «Tommy Junior» bygget i 1991. Siden da har de fisket med garn og line, og samtidig bygget seg opp med mer kvoter. Kontrakten med Vestværftet ble signert i midten av februar 2022. Eierskapet av «Tommy Junior» ble deretter overført til et nytt selskap, også eid av brødrene. Dette var nødvendig for å kunne bruke fartøyet som leiefartøy.
Mye kvoter krevde bedre båt
På tidspunktet for signeringen av kontrakten sa skipper Hans-Michal til Lofotposten: – Vi har bygget opp kvoter over tid og har fullt ut utnyttet kapasiteten til “Tommy Junior.” Vi har nådd et tak når det gjelder arbeids- og boforhold. Derfor fant vi ut at det var på tide å tenke nytt, sier skipper og medeier Hans-Michal.
Han var klar på at når den nye båten, som var planlagt levert vinteren 2024, ville bety en helt ny og bedre hverdag for det seks mann store mannskapet både arbeidsmessig og med tanke på komfort.
Det nye fartøyet ville også gjøre det mulig å opprettholde og bedre kvaliteten på fangsten.
Den nye båten har maskin som produserer slush-is til både vaskekarene og de 56 containerne som holder fangsten. Hver container rommer rundt 500 kilo fisk.
De hydrauliske vinsjene og tromlene, elektriske garnstableren og ankerspillet er laget og installert av Thyborøn Skibs- og Motor A/S.
Fra to til fire lugarer
Ombord på de gamle fartøyene måtte mannskapet dele to lugarer. På den nye båten er det fem lugarer. I tillegg er byssa og messa mye større. Det samme gjelder for rorhuset. Fartøyet venter nå på at de siste formalitetene skal komme på plass, inkludert overføring av kvoter.
Planen er å fortsette samme type drift som før, med fiske av torsk og blåkveite med garn i Lofoten og torsk på line utenfor Finnmark i nord.
Artikkel forsetter nedenfor
Vestværftet har et godt renomme
Brødrene ønsket å bygge et fartøy med stålskrog. Det var svært få norske verft som kunne utføre jobben. Men Vestværftet i Danmark hadde allerede levert en rekke fiskefartøy til norske eiere, inkludert fartøy til lokale eiere i Lofoten-området. Både fartøyene og verftet hadde et godt renomme. Derfor ble det startet forhandlinger med dette verftet om bygging av «Ingeborg Arntsen».
Båten er oppkalt etter brødrenes mor “Ingeborg.” Den eies gjennom selskapet Nordsten AS, som eies av de to brødrene. Finansieringen er sikret gjennom Sparebank1 Nord-Norge, og skipsmegleren Macom AS i Tromsø har vært konsulent som har bistått brødrene i byggeprosessen.
Miljøvennlig fremdrift
Ingeborg Arntsen har en MAN D2862LE447 hovedmotor med en ytelse på 735 kW ved 1800 rpm. Hjelpemotorene er også fra MAN. Alle motorene er utstyrt med SCR-systemer som oppfyller IMO TIER 3-kravene. Propellen og giret er levert av Finnøy, mens to elektriske baugpropeller er levert av Hundested A/S. Ismaskinen har en kapasitet på 11.000 liter slurry-is per døgn.
«Ingeborg Arntsen» er bygget med en avansert hybrid fremdriftsløsning. Overskuddsenergi lagres ved hjelp av peak shaving til en batteripakke på 315 kWh. Når fartøyet opererer, varierer energibehovet betydelig fra når det seiler eller trekker garn. Batteripakken gjør energibruken mer effektiv og spare drivstoff. Batteripakken er finansiert Enova.
Den avanserte fremdriftsløsningen er vanligvis sett på større fartøy. Propellen kan drives dieselelektrisk av hjelpemotorene og gi dieselelektrisk fremdrift.
Hjem i slutten av juli
I slutten av juli ankom «Ingeborg Arntsen» hjem til Napp, et halvt år forsinket fra de opprinnelige planene. Fartøyet vil ikke starte fiske før til høsten. Da vil det fiske med line etter torsk utenfor Finnmark.
Fakta om «Ingeborg Arntsen»
–
– Byggeår: 2024
– Verft: Vestværftet, Hvide Sande, Danmark
– Klasse: Bureau Veritas + I Hull, Fishing Vessel, Unrestricted navigation – MACH
– Rigg: Garn/Linebåt
– Største lengde: 20,99 m
– Bredde: 8,50 m
– Tonnasje: 252 GT
– Hovedmotor: MAN D2862LE447, 735 kW ved 1800 rpm
– Hjelpemotorer: MAN-Stamford 468 kVA – 375 kWe
– Drivstoffilter: CJC
– Batteri: Corvus Orca 315 kWh (4 x 79 kWh), installert av Vest-El A/S
– Gir: Finnøy G42FP red. 5,48:1, PTO/PTI
– Propell: Finnøy CP 2000 mm
– Baugpropeller: 2 x Hundested type SFT 4, Ø 780 mm, ytelse 160 hk
– PMS kontrollsystem: Deif
– Styremaskin: Scan-Steering
– Dekkskraner: TMP 1300 K og TMP 700 K
– Slurry ismaskin: Buus E marine
– Hydraulikk: Thyborøn Skibs & Motor
– Lugarer/Senger: 2 lugarer x 1 seng og 3 lugarer x 2 senger
– Lasterom: Containere, kar, kasser
– Drivstofftank kapasitet: 20.000 liter
– Ferskvannstank: 10.000 liter
– Elektrisk installasjon: Vest-El A/S
– Malingsleverandør: Jotun
– Eier: Nordsten AS, Napp, Flakstad kommune