Anders Hecht-Pedersen, direkøtr ved Hirtshals Yard opplyser at verftet legges ned. Foto Terje Engø

Eierne av verftet Hirtshals Yard har besluttet å legge ned virksomheten på nyåret. Ett verft som mange norske fiskebåtredere har hatt et langt og godt samarbeid med, vil på være historie. Men det er grunn til å tro at nye aktører vil ta over det meste, unntatt verftets svært gamle flytedokk.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Bedriftens styre og eiere opplyser at det er sviktende etterspørsel, og om virksomheten skulle fortsette, behov for store investeringer i en flytedokk. Verftet har en lang historie, og har i senere år hatt en turbulent tid.

Flytedokken kantret

I 2018 fikk verftets aldrende flytedokk kraftig slagside og det norske pelagiske fartøyet «Hardhaus» ble påført store skader. De nåværende eierne trådte til og fikk reparert dokken. «Hardhaus» ble slept til Orskov Yard og reparert. Men et krav på cirka femti millioner danske kroner (80 millioner norske kroner) fra fartøyets forsikringsselskap gjorde at verftet gikk konkurs i 2021. Med nye investeringer fra lokale investorer ble konkursboet overtatt av Hornsnes Invest og virksomheten fortsatte.

Tidligere eid av Wärtsilä

Verftet var frem til 2012 eid av Wärtsiläkonsernet. Blant fiskere var verftets overbygde flytedokk et kjent landemerke som før den kantret ofte ble kalt for «Nordsjøkatedralen». Nye lokale eiere overtok verftet og drev det frem til flytedokken kantret. For å komme videre måtte verftet ha kapital, noe som ble fremskaffet av blant annet noen av havnens pelagiske rederier.

I februar 2022 overtok Anders Hecht-Pedersen overtok stillingen som direktør.. Han har overfor undertegnede journalist fortalt om planer om å anskaffe en ny flytedokk til utskifting av den svært gamle dokken som nå er i bruk, og om planer om å selge verftet til nye eiere. Det har aldri vært et ønske at de lokale investorene skulle sitte som eiere i lengre tid.

 

Svært mange norske fartøy har benyttet Hirtshals Yard. Nå lukkes verftet ned. Foto Terje Engø

Svikt tross strategisk god beliggenhet

Det har vist seg svært vanskelig å skaffe kapital til en ny flytedokk. Samtidig har verftet tross sin strategisk gode lokalisering like innenfor en av Nord-Europas travleste skipsleder, hatt svikt i oppdragsmengden.

Sviktende ordreinngang forklares ved at dokken ved reparasjonsverftet Hirtshals Yard har blitt for liten til å imøtekomme kundenes behov, noe som betyr at verftet er i ferd med å miste sin relevans i markedet. Derfor har styret og eierne av Hirtshals Yard har besluttet å gjennomføre en kontrollert nedleggelse av verftet.

Noe virksomhet videreføres

– Dette er en tung, men nødvendig beslutning. Etterspørselen etter dokking og ombygginger som passer verftets kapasitet har vært sviktende. Det har skjedd en utvikling mot større skip, som vi ikke kan ta inn i dokken, så etter en langvarig og grundig vurdering av verftets muligheter, må vi konkludere med at verftet er i ferd med å miste sin relevans i markedet.

Det ville kreve enorme investeringer å bygge en større dokk, og det er ikke mulig å finansiere en slik kapasitet, sier direktør Anders Hecht-Pedersen fra Hirtshals Skipsverft, og fortsetter:

– Vi overholder naturligvis våre avtaler med eksisterende kunder og ferdigstiller prosjektene vi allerede er i gang med, og vi tar imot nye ordre i den grad det er mulig. Samarbeidet med en del av de eksisterende kundene vil fortsette, men under Vestkajens Maskinværksted. Vi gjør alt vi kan for å sikre en ordentlig avvikling for kunder, leverandører og øvrige samarbeidspartnere.

Vestkajen Maskinværksted fortsetter

Eierne bak Hirtshals Yard ønsker å videreføre en del av verftets aktiviteter i Vestkajens Maskinværksted som tilbyr service, vedlikehold, reparasjoner og spesialoppgaver innen fiskeflåten, handelsflåten, og forskjellige industrivirksomheter. Virksomheten har egen slipp og kan dermed utføre oppgaver innen skipsreparasjon og installasjon.

 

Hirtshals Yard har vært svært viktig for et stort antall underleverandører i Hirtshals. Men i senere år har det også vært en utvikling hvor flere fiskefartøyer og andre skip har fått utført service, vedlikehold og reparasjoner ved kai andre steder enn ved verftet.

Verftet leier verkstedslokaler

De fleste fasiliteter på verftet, med unntak av flytedokken, leier Hirtshals av selskapet Marine Shaft A/S. Dette selskapet kommer neppe til å la verkstedlokalene verftet flyttet ut av stå tomme lengre enn nødvendig. Nye bedrifter som flyttet inn på verftsområdet vil neppe ønske å ta over den 82 meter lange flytedokken. Den ble bygget i 1952, og er nok med en alder på 72 år klar til å hugges.

LES OGSÅ:

Hirtshals Yard trosser den svake norsk kronen

Facebook