Straumberg setter etter alle solemerker kursen mot Mauritania. Foto Geir Vinnes

Det er ikke gjort kjent hvor på Afrika det 14 år gamle fartøyet Straumberg skal fiske. Men den avanserte kombinerte snurperen og tråleren som ble bygget ved Larsnes Mek. Verksted AS i 2014 er et fartøy som ikke har særlig mange steder det er fasiliteter for lossing av fangst og ikke minst ressurser til at det kan drive lønnsomt fiske.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

«Straumberg» ble tegnet av Skipskompetanse AS i Måløy, og skroget ble bygget ved Crist Spolka z.o.o. i Gdansk i Polen.

Første april i år, hadde den Egypts ambassadørtil Mauritania, Khaled Youssef, møte med den mauritanske fiskeriministeren Mokthar El-Housseinou Lam. De diskuterte samarbeid mellom Mauritania og Egypt og hvordan utvikle samarbeidet. Diskusjonene dreide seg svært mye om samarbeid innen fiskeri og utvikling av den marine økonomien.

Godt utstyrt moderne fiskefartøy

«Straumberg» er et fleksibelt fartøy med lengde på 46,55 meter og bredde på 12 meter som kan levere både konsumfisk for eksport og råstoff til de over 20 fiskemelfabrikkene i Mauritania. Fartøyet kan fiske med både not og pelagisk trål etter. Det har en RSW kapasitet på 650 kubikkmeter fordelt på seks tanker og et vacuumsystem levert av MMC Tendos.

Da fartøyet ble bygget ble det levert med to notbinger, trålarrangement med stor tråltrommel samt trommel for reservetrål og kombivinsjer for trål og not er plassert under bakken. Dekkskran, fiskepumpekran, notlegger, notvinsj, mellomrulle, ringnål og flålegger er av merket Triplex, mens vinsjer, tromler og fiskepumpe er produsert av Rapp Hydema.

 

"Straumberg" er rigget for både ringnot og trål. Foto Frode Adolfsen

Macom meglet salget

Salg av norske fiskefartøy til mer eksotiske steder har i de siste årene i hovedsak skjedd gjennom den danske megleren Atlantic Shipping. Megler i forbindelse med salget av «Straumberg» til egyptisk eier er Macom AS i Tromsø.

Som nevnt i artikkelen har Egypt involvert seg i fiske i Mauritania. Det er om de lykkes med driften av «Straumberg» stor sannsynlighet for at de vil investere i flere fartøy.

Det hybride (dieselmekanisk eller dieselelektrisk) fremdriftsanlegget omfatter Yanmar 6EY22AW dieselmotor med ytelse 1370 kW, propellanlegg og reduksjonsgear fra Scana Propulsion og akselgenerator m/PTI fra Cummins Tech Generator.

Hjelpemaskineriet består av to CAT C18 motorer hver på 550 kW, og nødaggregatet er type Nogva Deere 6095 på 110 kW.

Mange kinesere og tyrkere

Dette blir om vi har rett i at det skal fiske i mauritansk farvann, ett av de mest moderne pelagiske fartøyene i dette farvannet. I mange år har fartøyer av varierende alder, ofte eldre, med ulike flagg i akterstevnen fisket på Mauritania.

For rundt tjue år siden ble mange kinesiske fartøy som satset på dette landet, samtidig som det har vært en litt dalende interesse fra nordeuropeiske rederier. De siste ti årene har tyrkiske rederier kommet til, og det er i perioder rundt førti tyrkiske notbåter i fiske.

Mauritanske myndigheter har sett verdi i å ikke legge for mange egg i en kurv. Det er hovedårsaken til at de har diskutert fiskeriprosjekter med Egypt, som ledd i en strategi for å bli mindre avhengig av fiskefartøy fra blant annet Kina og Tyrkia.

 

Skiftet eiere tirsdag

I øyeblikket ser Straumberg ut til å ligge ved Aas Mek. Verksted på Vestnes i Møre og Romsdal. De egyptiske eierne overtok ifølge skipsregistrene fartøyet i går tirsdag.

Det er et velholdt fiskefartøy, og de aller fleste sertifikater ble fornyet i desember fjor, slik at ny fem-års-klassing ikke trengs å fornyes før i januar 2029.

Les også:

Facebook