
Skroget til nybygget «Havfisk» som bygges av Karstensens Skibsværft A/S i Skagen er sjøsatt ved Karstensens skrogverft i Gdynia i Polen. Det vil nå ganske snart bli slept til Skagen for å bli utstyrt. Dette blir rederiets andre nybygg designet, bygget og utstyrt av Karstensens Skibsværft.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
.
«Havfisk» bygges for Veibust Fiskeriselskap AS i Ålesund. Fartøyet får en lengde på 75,10 meter og bredde på 16,20 meter. Blant tekniske data som er kjent til nå, kan det nevnes at hovedmotor er en Wärtsilä 8V31 med ytelse på 5200 kW. Den er koblet til et Wärtsilä gir og en propell med diameter på 4200 millimeter levert av samme leverandør. Det er tre hjelpemotorer type Scania DI16 som hver yter 600 kWe.
To thrustere, hver med ytelse på 1400 kW er levert av Brunvoll. På dekk er det hydrauliske vinsjer, tromler og kraner levert av Karmøy Winch. To 1500 kW RSW-anlegg er levert av FrioNordica. Disse skal sørge for kjøling av RSW-tanker med samlet kapasitet på 2425 kubikkmeter.
Fartøyets vakuumsystem består av to tanker og fire 90 kW kompressorer.
Forrige nybygg ble også bygget ved Karstensens
Rederiet Veibust Fiskeriselskap ble etablert i 1993. I 2000 fikk sitt første nybygg, og «Havfisk» blir når den overleves det fjerde nybygget. For øyeblikket har rederiet to andre fartøy, «Havstål» og «Havskjer».
Rederiet fikk i 2021 overlevert nybygget «Havskjer» fra Karstensens Skibsværft. Dette er et fartøy med lengde på 80 meter og bredde på 16 meter. Dette fartøyet har bortsett fra lengden, mange likheter med «Havfisk» med hensyn til leverandører. Også her er det motor fra Wärtsilä, hydraulisk utstyr fra Karmøy Winch, RSW-anlegg fra FrioNordica, thrustere levert av Brunvoll, for å nevne noe.
Det tredje fartøyet er kjøpt fra Shetland
Rederiets tredje fartøy er «Havstål». Dette ble bygget som «Serene» og importert fra Shetland i 2017. Det ble bygget i 2009 ved Weston Yards i Ølen. Lengden er 72 meter og bredden 16 meter.



Eldre sjark til Senja lastet med kvote
“Lipella” ble solgt med kvoter for 17,2 millioner kroner. Foto Svein W. Pettersen I perioder med lave kvoter, kan det være en fordel å laste

Ny sjark med kvote kjøpt for nærmere 20 millioner
Her på dette bildet heter sjarken fortsatt “Lomstind”. Foto Sondre Wilhelmsen, Marine Traffic. Heggøy Junior AS har kjøpt sjark med kvoter. «Hepsøfjord, ble kjøpt med

Solveig til ti millioner skal fiske i åpen gruppe
BÅTOMTALE: SOLVEIG 18 år gammel dro Simen på skreifiske med det 7,9 meter lange splitter nye «Solveig». Nå seks år senere, er han straks på

Sjøkreps – fangst kraftig opp for teiner og trål
Hirtshals Fiskeauktion har aldri omsatt mer sjøkreps i årets første to måneder, enn hva de har gjort i år. Foto Terje Engø Både teinebåter og

Nye Trønderhav – flott kombinert snurper og snurrevadbåt
I morgen, torsdag 6. mars døpes “Trønderhav” i Thyborøn. Rederiet får et flott fartøy overlevert av Thyborøn Skibs og Motor. BÅTOMTALE: TRØNDERHAV Nye «Trønderhav» døpes

Dette var fangsten i januar og februar
Sild overgår ikke kolmule i kvantum, men er det nest største pelagiske fiskeriet i januar og februar. Illustrasjonsfoto Terje Engø Her får du en komplett