
Skroget til nybygget «Havfisk» som bygges av Karstensens Skibsværft A/S i Skagen er sjøsatt ved Karstensens skrogverft i Gdynia i Polen. Det vil nå ganske snart bli slept til Skagen for å bli utstyrt. Dette blir rederiets andre nybygg designet, bygget og utstyrt av Karstensens Skibsværft.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
.
«Havfisk» bygges for Veibust Fiskeriselskap AS i Ålesund. Fartøyet får en lengde på 75,10 meter og bredde på 16,20 meter. Blant tekniske data som er kjent til nå, kan det nevnes at hovedmotor er en Wärtsilä 8V31 med ytelse på 5200 kW. Den er koblet til et Wärtsilä gir og en propell med diameter på 4200 millimeter levert av samme leverandør. Det er tre hjelpemotorer type Scania DI16 som hver yter 600 kWe.
To thrustere, hver med ytelse på 1400 kW er levert av Brunvoll. På dekk er det hydrauliske vinsjer, tromler og kraner levert av Karmøy Winch. To 1500 kW RSW-anlegg er levert av FrioNordica. Disse skal sørge for kjøling av RSW-tanker med samlet kapasitet på 2425 kubikkmeter.
Fartøyets vakuumsystem består av to tanker og fire 90 kW kompressorer.
Forrige nybygg ble også bygget ved Karstensens
Rederiet Veibust Fiskeriselskap ble etablert i 1993. I 2000 fikk sitt første nybygg, og «Havfisk» blir når den overleves det fjerde nybygget. For øyeblikket har rederiet to andre fartøy, «Havstål» og «Havskjer».
Rederiet fikk i 2021 overlevert nybygget «Havskjer» fra Karstensens Skibsværft. Dette er et fartøy med lengde på 80 meter og bredde på 16 meter. Dette fartøyet har bortsett fra lengden, mange likheter med «Havfisk» med hensyn til leverandører. Også her er det motor fra Wärtsilä, hydraulisk utstyr fra Karmøy Winch, RSW-anlegg fra FrioNordica, thrustere levert av Brunvoll, for å nevne noe.
Det tredje fartøyet er kjøpt fra Shetland
Rederiets tredje fartøy er «Havstål». Dette ble bygget som «Serene» og importert fra Shetland i 2017. Det ble bygget i 2009 ved Weston Yards i Ølen. Lengden er 72 meter og bredden 16 meter.



Sparte over 100 000 på å klage på inndragning
Markus Lervik godtok ikke inndragningen og fikk omgjort vedtaket. Illustrasjonsfoto Havforskningsinstituttet. Markus Lervik fra Båtsfjord godtok ikke uten videre et vedtak om inndragning på over

Dansker og fiskere i nord tjente på rekestoppen
Stopp i fisket i sør resulterte i et dramatisk fall i fangsten av reker. Det ga også et hopp i prisene på fersk kokt reke

Dansk fokus på bærekraftig fiskeri på DanFish 2025
81 bedrifter deltar i år på den danske paviljongen, opplyser Danish Export Association. Foto DanFish International. Når DanFish 2025 åpner dørene i Aalborg 7. oktober,

Kjemperesultat på dypvannsreker
Den nyeste tråleren i flåten er “Atlantic Enterprise”. Foto Ships of NL Danske Ocean Prawns som fisker dypvannsreker, leverer ifølge en pressemelding et svært godt

Egersund er tredje største havn for dansk industrifisk
Det leveres store kvantum norskefisket kolmule i Thyborøn.Thyborøn 10 Foto Terje Engø Danske fiskefartøy leverer industrifisk i et stort antall havner. I år er det

Enighet med EU om rekekvote
Rekekvotene for Skagerrak og Nordsjøen blir nok en gang kuttet. Foto Terje Engø Norge og EU har i dag inngått en avtale om rekekvoten for