Her stevner "Havfisk" nordover etter overlevering fra verftet 12. mai. Foto Karstensens Skibsværft

Halvannen uke etter at nye «Havfisk» 12. mai ankom Ålesund, etter overlevering fra Karstensens Skibsværft i Skagen, er fartøyet på plass i færøysk sone på jakt etter kolmule.

«Takket være et godt samarbeid mellom rederi og verft har det lykkes å komme i mål med et resultat som både rederi og verft er svært stolte av», skriver verftet innledningsvis, i en pressemelding.

Tekst: Terje Engø/pressemelding fra Karstensens Skibsværft

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Ifølge verftet er design, innredning og arrangementer blitt til i et meget nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og det har vært lagt spesielt stor vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.

Samarbeid i mange år

”Havskjer”, som ble overlevert i starten av 2021 fra Karstensens Skibsværft, har fungert særdeles tilfredsstillende for rederiet, og designmessige grunnprinsipper er derfor overført direkte til det nye fartøyet.

Rederi og verft har gjennom de senere år arbeidet tett sammen på flere store prosjekter. Først var en meget omfattende ombygging av nåværende ”Havstål” til kombinert not- og trålfiske. Deretter ble samme skip ombygget med NOx-reduserende tiltak. Kort tid etter ble nybygging ”Havskjer” kontrahert, og nå er ”Havfisk” også overlevert – som en naturlig forlengelse av det suksessfulle og konstruktive samarbeidet mellom rederi og verft med både ombygging og nybygging!

Skipets design og oppbygning

Skroget til nye ”Havfisk” er bygget ved Karstensens Skibsværfts sitt datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdansk.

Skroget er bygget i stål med tre gjennomgående dekk. Båtdekk, styrehus, skorstein samt for- og aktermast bygges i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med speil og nesten loddrett baug med bulb over/under vannlinje. Akterskipet er utført med knekkelinje/bulbstem og skeg.

Under 3. dekk er skroget inndelt i vanntette rom; forepeak, baugpropell/sonarrom, tanker for ferskvann og spylevann, RSW-seksjon med 11 tanker og sentralt RSW-pumpe- og manifoldrom, maskinrom og akterskip med tanker.

Tredje dekk er innredet med fordekk, lagerrom, RSW-last trunk seksjon, med sentrale rom for vakuumpumpe og RSW-kjølemaskineri, innredningsseksjon styrbord med maskinverksted og lagerrom på babord, og helt akter hydraulikkrom med styremaskin samt maskinlagerrom styrbord side.

Innredning på tredje dekk omfatter trimrom, kontrollrom for maskin, samt gang og trapp.

På andre dekk er det lagerrom i forstavn, rom for havnegenerator samt lagerrom og to rulletanker. Akten for disse, lastedekk med luker og lasterør til de 11 RSW-tankene.

Avsilingskassen er innbygget i skrogkonstruksjonen. Akter for lastedekk er det overbygning i full bredde med innredning og innebyggede sjakter med eksos og ventilasjons. Helt akter er det lagerrom.

Lavt støynivå i innredningen

Innredningen på andre dekk med inneholder ni mannskapslugarer, alle med eget bad/toalett). Det er hospital, vaskeri, kontrollrom for RSW, samt ganger og trapper.

Ved å plassere innredningen lengst mulig vekk fra propellen og øvrige støykilder, dannes et godt grunnlag for en støysvak innredning. Derfor er støynivået i de aller fleste lugarer under 50 dB(A) og alle under 55 dB(A) ved 80% MCR.

Utover selve plasseringen er det en rekke konstruktive løsninger med hensyn til støyisolering som også sterkt medvirkende til å skape det lave støynivået.

På første dekk er det innredet med fortøyningsdekk med ankervinsjer fremst i forskipet med lagerrom og sveiseverksted aktenfor dette. Akter, er det tråldekk med snurpewinsjer, flodline- og brystvinsj og på styrbord forreste snurpegalge. Her er også på styrbord side fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikkslangetromler.

NESTEN 2000 TONN PÅ FØRSTE TUR

Onsdag 28 mai, klokken 14:17  har “Havfisk” meldt inn 1950 tonn kolmule fisket vest av Færøyene. Dette er fartøyets første fangst.

Fangsten leveres til fiskemelfabrikken P/F Havsbrun på Færøyene.

Med totalt 4203 tonn kolmule som kan fiskes i færøysk sone, kan de gå ut og fiske 2250 tonn til. Da har de en stor fordel ved å levere på Færøyene i form av spart tid og drivstoff.

Legges årets snittpris for kolmule omsatt gjennom Sildesalgslaget til grunn, har fangsten en verdi på mellom 6,5 og 7,0 millioner kroner.

Fra styrehuset er det utsikt 360 grader. Foto Karstensens Skibsværft
Artikkel om Havfisk fortsetter nedenfor
Flott styrhus. Foto Karstensens Skibsværft
Styrhus Havfisk
Styrhus. Foto Karstensens Skibsværft

Foran dekkshus er det snurpegalge og nothaler. På første dekk nivå er det også montert hoveddekkskran samt fiskepumpekran. Akten for midtskips overbygning/dekkshus (1) i senter Akter for overbygning er det tråldekk med to nettromler og på styrbord side nedsenket notbinge. På akterspeil er det innbygget hydraulisk hekkport og tre hydrauliske styrestenger. Innredning i dekkshus består av dagrom, kino/TV-rom, messe, bysse med proviantrom (og separate kjøle-fryserom), kaffebar, omkledningsrom, oljetøysrom med felles toalett samt ganger og trapper.

Styrhus med 360° sikt

Innredning i dekkshus på båtdekket inneholder fire offisersluker, rom for redningsutstyr, instrumentrom og felles toalett. På babord side av dekkshus er det en delvis innbygget MOB-båt og davit, samt skorstein. Akten for dekkshuset er det to trålvinsjer og på babord siden en frelservinsj. Helt akter en trålgalge med oppheng/fundament for to trål- og en frelserblokk. Styrehus er plassert på brodekk med 360° sikt.

Fleksibel fremdriftsløsning

Designfilosofien bak hoved-/hjelpemotor konstellasjonen er som følger: Fartøyet er utrustet med 5200 kW hovedmotor og 3400 kW akselgenerator.

Dette gir tilstrekkelig effekt til fremdrift ved tråling, såvel som til el-anlegget (primært sidepropeller) under fiske med not. For å kunne øke strømforsyning er fartøyet utstyrt med tre dieselgeneratorer, hver med en effekt på 600 ekW.

Hovedmotor er koblet til reduksjonsgir med propell i dyse.

Det elektriske systemet designet med mulighet for paralleldrift av de tre diesel-generatorene. I tillegg er det et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbruk og automatisk oppstart av dieselgeneratorene. Det er også montert UPS/clean power for 230V, slik at skipets frekvens kan flyte mellom 50 og 60 Hz. Dette gir mulighet for å redusere hovedmotorens omdreiningstall med 17 prosent. Derved vil den flytende frekvens dekke omdreiningstall på propell fra 108 til 130 rpm.

Akselgenerator kan brukes til fremdrift

«Havfisk» er også utstyrt med take-me-home funksjon (PTH). Denne består av kobling mellom hovedmotor og gir, samt oppstart av akselgenerator som el-motor til fremdrift. Skipets fremdriftssystem sikrer både en meget stor fleksibilitet, stor driftssikkerhet, og ikke minst mulighet for god drivstofføkonomi.

Herfra er det full oversikt og kontroll med hva som foregår på og rundt skipet. Foto Karstensens Skibsværft
Store monitorer sørger for at det er lett å følge med på skjermene. Foto Karstensens Skibsværft

Spesifikasjoner og utstyr
HOVEDDIMENSJONER MM.:
  • Lengde overalt: 75,10 m
  • Lengde mellom PP: 70,00 m
  • Bredde moulded: 16,20 m
  • Dybde 1 dekk: 11,25 m
  • Dybde 2 dekk: 8,60 m
  • Dybde 3 dekk: 5,95 m
  • Scantling dybgang: 8,50 m
  • Design: Karstensens Skibsværft A/S

    Prøvetursfart/gjennomsnitt:

    • 16,4 knop @ 5200 kW diesel-mekanisk.
    • 11,7 knop @ 1500 kW diesel-elektrisk

    Skrog: Bygget hos Karstensen Shipyard Poland.

    Klasse: DNV +1A E0 Ice-C Tmon BIS, Fishing Vessel.

 

KAPASITETER MM.:
  • Brenselolje: 470 m³
  • Ferskvann: 30 m³
  • Teknisk ferskvann: 195 m³
  • Smøreolje: 14 m³
  • Urea: 21 m³
  • Hydraulikkolje: 12 m³
  • RSW-tanker: 2530 m³
  • Tonnasje: 3389 GT

 

FREMDRIFT OG MASKINERI:
  • Hovedmotor: Wartsila 8V31, 5200 kW.
  • Hovedmotor SCR: Wartsila.
  • Propelleranlegg: Wartsila 4G1005, d4200 mm.
  • Reduksjonsgir: Wartsila SCV 95-PDC58, 750/130 rpm.
  • Akselgenerator: Marelli, 3400 kW / 4250 kVA @ 1200 rpm – vannkjølt
  • Hjelpemotorer: 3 x Nogva Scania DI 16, 600 kWe @ 1800 rpm.
  • Styremaskin: 1 x KongsbergTenfjord SR 722 – 270 kNm.
  • Ror: 1 x Kongsberg high lift flap rudder.
  • Sidepropellere: 2 x Brunvoll FU-74-LTC-2000, 1400 kW / 1904 HP
  • Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/105A
  • Arbeidsluftkompressor: 2 x Atlas-Copco GA11FF
  • BrO separator: Alfa Laval
  • BrO transferpumper: 2 x Desmi.
  • BrO fjernpeiling: MCS.
  • SmO separator: CJC filter unit, type HDU 427/54
  • Pumper: Hovedmotor kjøling: Bombas Azcue.
  • Brann-, spyle- og lensepumper: Desmi.
  • Hydraulikk-, AC og øvrige kjølevannspumper: Desmi.
  • Dykkpumper: ITT Flygt 3127
  • Bokskjølere: Kelvion (hovedmotor) Blokland (hjelpemaskineri) (alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kjølte).
  • Dykkpumper: ITT Flygt.
  • FV hydroforanlegg: 2 x Desmi.
  • Toalett/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
  • Toalett/vacuum system: Jets.
  • Kjele: Ulmatec Pyro for heat-recovery / sentralvarme.
  • VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
  • Såpe-/HT renser: HL Skjong.
  • Lastevannsseparator: DVZ 2500 FSU OilChief

 

DEKKSMASKINERI:

Hydrauliske wincher, alle levert av Karmøy Winch:

  • 2 x Trålvinsjer 90,0 t
  • 1 x Tail-end-vinsj 57,0 t
  • 2 x Nettromler 148,0 t
  • 2 x Snurpevinsjer 40,0 t
  • 1 x Ørekalvvinsj 20,7 t
  • 1 x Brystvinsj16,0 t
  • 1 x Flodlinewinch 16,0 t
  • 2 x Fortøyningsvinsjer, akter 11,0 t
  • 1 x Netsondevinsj
  • 2 x Ankervinsjer

Fiskepumpeutstyr levert av Karmøy Winch:

  • 2 x Karm fiskepumpe, 20”.
  • 2 x Hydraulisk slangetrommel
  • 2 x Fiskeslangetrommel

 

Dekkskraner og nothåndteringsutstyr, levert av Karmøy Winch/Storm Cranes:

  • 1 x Nothaler, Tristar Giant 40,0 t
  • 1 x Notkran, 7,0 t x 13 m.
  • 1 x Transportrulle
  • 1 x Flodlegger, Storm Cranes CS-3000.
  • 1 x Grunnlegger, Storm Cranes SLS-2000.
  • 1 x Fordekkskran, 4 t x 18,0 m.
  • 1 x Fiskepumpekran, 4 t x 13,0 m.
  • 1 x Fiskepumpe og notkran akter, 5 t x 10,0 m.

HP hydraulikk: Komplett drivesystem for henholdsvis wincher/kraner og fiskepumpeanlegg, bestående av:

  • 7 x 158 kW power-packs.
  • 3 x 110 kW power-packs.
  • 2 x 87 kW power-packs.

Trålblokker: Brdr Markussen, BlueLine

Anker og kjetting: HHP Spek, AC-14

Tråldører: Thyborøn Trawldoors  type 42 Bluestream, fullt styrbare.

 

REDNINGS- OG BRANNSLOKKINGSUTSTYR:
  • MOB-båt: Viking Norsafe Mako 655.
  • MOB-båts davit: Viking MDM DAF-160E.
  • Redningsflåter: 2 x Viking, 20 pers.
  • Brannalarmanlegg: Consilium.
  • Sentral brannslukking: Survitec, vanntåkeanlegg
INNREDNING:
  • Styrehus innredning: Karstensens Skibsværft
  • Styrehus konsoller: Karstensens Skibsværft
  • Styrehus-stoler: 4 x NorSap 1600.
  • Innredning: Maritime Montering.
  • Møbler i innredning: Maritime Montering / Ekornes.
  • Skodder: BIP.
  • Innredningsdører: Momec door.
  • Ventilasjonsanlegg: LF Ventilation.
  • A/C anlegg: LF Ventilation.
  • Vinduer: Bohamet.
  • Frontvinduer: 19+6 mm laminert glass.
  • Vindusviskere: 8 x Wynn.
  • Malingsleverandør: PPG Sigma.
 
ELEKTRISK:
  • Komplett installasjon: KS Elektro A/S.
  • Alarm-/overvåkning: Marine Control Services (MCS), Norge.
  • Navigasjonslys: LED, DenHaan.
  • Søkeprosjektør: 2 x Polarlight 1 x Luminell LED.
  • Hovedtavle: Scantechnic.
  • PMS system: DEIF Delomatic 4.
  • Sentral UPS: 99 kVA.

 

ELEKTRONIKK:

Elektronisk utstyr (navigasjon, fiskesøkning, kommunikasjon) levert av Furuno Norge, Marport Norge, Simrad/Florvaag og KS Elektro. Alt utstyr er installert av KS Elektro.

Hovedkomponenter:

  • Matrisesystem: Furuno BlueBridge (Kramer).
  • LF sonar: 1 x Furuno FSV-25.
  • HF sonar: 1 x Furuno FSV-75.
  • MF sonar: 1 x Furuno FSV-85.
  • Ekkolodd: 1 x Furuno FCV-38. 2 x Furuno FCV-1900. 1 x Furuno DFF3/DFF1 1 x Simrad ES80.
  • Trålsonar: 2 x Furuno Imagenex TS-332.
  • Nettmonitorering: 1 x Marport.
  • Strømlogg: 1 x Furuno CI-68.
  • Radar, S-band: 1 x Furuno 2238 BB.
  • Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
  • Radar: 1 x Furuno DRS6A NXT
  • Gyro: 1 x Simrad GC80.
  • GPS-gyro: 1 x Furuno SC130. 1 x Furuno SC70.
  • Autopilot: 1 x Simrad AC85 / 3 x AP70.
  • Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
  • Plotter: 2 x MaxSea Time Zero. 1 x Olex.
  • SSB: Sailor 6310.
  • VHF utstyr: 2 x Sailor 7222 DSC 3 x Sailor 6210
  • Termisk kamera: Flir M625CS, gyro stabilisert
  • VDR: Furuno VR-7000
  • V-sat kommunikasjon: Sailor-900 Ka / Telenor. 2 x StarLink / Florvaag
  • Satellitt tlf: 2 x Thrane Iridium LT-3100.
  • Sat-TV system: Furuno Norge.
  • Styrehus monitorer: 65” North Invent, widescreen monitorer
  • Autotrålsystem: Karm.
  • ME remote control: Wartsila ProTouch.

Om rederi, fartøy og fiske

Nye «Havfisk» eies av rederiet Havfisk AS, et datterselskap av fiskebåtreder Henning Veibust sitt selskap Veibust Fiskeriselskap AS. Veibust Fiskeriselskap eier og driver nå tre ringnotsnurpere/trålere: «Havskjer», «Havstål» og nye «Havfisk». Rederiet har tre konsesjoner, og det nye fartøyet skal derfor drives sammen med rederiets to øvrige.

Rederiet ble etablert i 1993, og fikk i 2000 levert sitt første nybygg, «Havskjer» (og senere omdøpt til  «Havfisk»). Nye «Havfisk» er rederiets fjerde nybygg. Rederiet drives og eies av Henning Veibust, og hjemmehavnen er Ålesund i Norge.

Rederiet driver med kombinert trål- og notfiske, hvor trålfisket primært består av kolmule vest for de britiske øyer og Færøyene. I tillegg skal det fiskes sild og makrell med not.

Det har ikke blitt benyttet leiefartøy for å fiske «Havfisk» sine kvoter i år, etter at fartøyet som er utskiftet ble solgt. Det gjenstår derfor kvoter som omfatter 6712 tonn kolmule (hvorav 4203 tonn kan fiskes i færøysk sone og 1356 tonn i EU-sone), 1185 tonn makrell (698 tonn kan fiskes i britisk sone), 1185 tonn NVG-sild, 1017 tonn Nordsjøsild (168 tonn kan fiskes i britisk sone), samt 355 tonn vassild.

Når «Havfisk» nå tråler kolmule, vil de nok fortsette med det, og heller skifte til not og fiske Nordsjøsild når de har fått tatt mest mulig av kolmulekvoten, for deretter å fortsette med makrell, og så oktober/november forsøke å ta kvoten på vassild, før de avsluttet året med å fiske NVG-sild.

Når nesten fem måneder av året allerede er tilbakelagt før de har fått meldt inn fangst, vil det nye skipet få en travel tid fremover.

«Havfisk» fisker nå i samme området som nærmere 20 andre pelagiske trålere. De fleste er færøyske, men det er også fire-fem russere og en islandsk tråler

Kart: MarineTraffic
Havskjer
Med Havfisk har rederiet nå tre fartøy. De andre er "Havstål" og "Havskjer". Foto Karstensens Skibsværft

Les mer og se flere bilder nedenfor.

Dagrom. Foto Karstensens Skibsværft
Messe. Foto Karstensens Skibsværft
Trimrom. Foto Karstensens Skibsværft
Dagrom Havfisk
Dagrom. Foto Karstensens Skibsværft
Bysse. Foto Karstensens Skibsværft
Kino. Foto Karstensens Skibsværft
Havfisk
Messe. Foto Karstensens Skibsværft
Bysse. Foto Karstensens Skibsværft
Havfisk
Kino. Foto Karstensens Skibsværft
Hovedmotor. Foto Karstensens Skibsværft
Maskinrom. Foto Karstensens Skibsværft
Havnegenerator
Havnegenerator. Foto Karstensens Skibsværft
Hjelpemotor. Foto Karstensens Skibsværft
Fiskehav
Fra maskinrommet. Foto Karstensens Skibsværft
Fra maskinrommet. Foto Karstensens Skibsværft
Hydraulikkrom. Foto Karstensens Skibsværft
Hyrdaulikkrom. Foto Karstensens Skibsværft
Instrumentrom. Foto Karstensens Skibsværft
Tavlerom. Foto Karstensens Skibsværft
Her er dørene nettopp montert på "Havfisk". Foto Thyborøn Trawldoor
Her er dørene nettopp montert på "Havfisk". Foto Thyborøn Trawldoor
Fra uttesting av de nye dørene. Foto Thyborøn Trawldoor

Effektive tråldører «Made in Denmark»

For fartøyet som skal fiske både pelagisk og demersalt, er tråldører som er enkle å styre, et pluss.

«Havfisk» har blitt utstyrt med fullt styrbare tråldører fra Thyborøn Trawldoor. Disse er av type 42 BLUESTREAM. 

Dørene er utstyrt med kraftig SUB-sea batteriet som holder til minimum 40 timers konstant tråling. Spredning og dybde kan justeres både når dørene i vannet eller på hekken.

Thyborøn Trawldoor opplyser at dørene selvfølgelig er «Made in Denmark»,  og de er bygget i velkjent Thyborøn-kvalitet. Produsenten mener at det derfor regnes med at de har lengre levetid enn konkurrerende tråldører.

Når dette skrives er dørene tatt i bruk vest av Færøyene hvor “Fiskehav” fisker etter kolmule. Her kommer muligheten til å manøvrere dørene raskt og effektivt fra styrhuset god med. Kolmulen varierer dybden den står på.

Ofte er det viktig å ha god kontroll på at en ikke får for mye i sekken. Når dørene er enkle å styre kan en fra styrhuset effektivt styre unna kolmulen om en frykter det blir for stor fangst.

Akterdekk/tråldekk. Karstensens Skibsværft
Fra akterdekket. Foto Karstensens Skibsværft
Akterdekk. Foto Karstensens Skibsværft
Fiskepumpeslange på akterdekket. Foto Karstensens Skibsværft
Fordekk. Foto Karstensens Skibsværft
Fordekk. Foto Karstensens Skibsværft
Fordekk med dekkskrane og silekasse. Foto Karstensens Skibsværft
Fordekk
Fordekk. Fordekk. Foto Karstensens Skibsværft
Notbinge. Foto Karstensens Skibsværft
Kaffebar. Foto Karstensens Skibsværft
Oljehyrerom. Foto Karstensens Skibsværft
Skifterom. Foto Karstensens Skibsværft
Badstu. Foto Karstensens Skibsværft
Her stevner "Havfisk" nordover etter overlevering fra verftet 12. mai. Foto Karstensens Skibsværft

Les også:

Facebook