Fiskerimagasinet har tidligere skrevet om Cosmos Trawl A/S i Hirtshals sin suksess som leverandør av reketråler til store norske reketråler. Hirtshalsbedriften leverer mer enn ulike typer bunntrål. I juli var «Hargo» i Hirtshals for å få om bord en ny selvspredende 1408 meter makrelltrål.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Dette var andre gang reder og skipper Arild Sekkingstad valgte å få ny pelagisk trål fra Cosmos Trawl A/S. Forrige gang var i fjor vår da de fikk en 1088 meter pelagisk trål bygget for å fiske Nordsjøsild
– Begge de pelagiske trålene er produsert med det smidige materialet Helix som gjør den selvspredende, og gjør at trålen for ekstra volum, sier salgssjef Flemming Larsen til Fiskerimagasinet.
Helix-tau sprer trålen
Gloria Helix bygger på utviklingen av Helix-tau, som er strategisk plassert i trålen. Helix-tau har unike fysiske egenskaper som automatisk sprer trålen når den slepes. Dette resulterer i mindre bevegelse og strekk i maskene, samtidig som volumet i trålen blir større. Denne egenskapen gjør at trålen beholder sin optimale form selv under krevende forhold, som i sterk strøm eller når tråleren gjør skarpe svinger.
Utviklet av Hampidjan
Gloria Helix er utviklet av islandske Hampidjan-gruppen som Cosmos Trawl er en del av. Teknologien har vist seg å være spesielt effektiv brukt i pelagisk trål i Skandinavia og Nord-Atlanteren. Her brukes den til trålin etter blant annet sild, makrell, lodde og kolmule. Bruk av Gloria Helix har ifølge Larsen gir både økt fangsteffektivitet og enklere håndtering av trålen.
.
Artikkel fortsetter nedenfor
Fakta om Hargo:
Bygget: 2000, navn «Harvest»
Design: Vik og Sandvik
Verft: Rabben Mek. Verksted i Austevoll
Skrogverft: Western Shiprepair Yard, Litauen
Hovedmotor: Wärtsilä NSD type 6L32 2760 kW
Sidepropeller: Brunvoll 2 x 600 kW
Hjelpemotor: Caterpllar 3506 B TA
Reduksjonsgir: Wärtsilä, PTO 1500 kW
Vinsjer og tromler: Rapp Hydema
Nothaler: Triplex
Kraner: SM Triplex
RSW: Øyangen Kulde
Vakuumanlegg: Tendos AS
(Teknisk informasjon for nybygg. Utstyr kan derfor være endret)
Hargo: Kvoter og fangst
Kvote Makrell 2108 tonn, fisket 230 tonn
Kvote NVG-sild: 2138 tonn, fisket 1871 tonn
Kvote Nordsjøsild 1125 tonn, fisket 1041 tonn
Lodde: fisket 325 lodde
Bildene ovenfor viser Helix Gloria-trålen i bruk i fisket etter makrell. Foto Arild Sekkingstad
Mer fangst – mindre drivstoff
– Fordelene med Gloria Helix-trålen er mange. For det første øker teknologien fangsteffektiviteten, spesielt når fisken er spredt over et større område. Dette gjør det mulig for tråleren å fange mer fisk per slep, noe som sparer tid og drivstoff. Videre er trålen enkel å håndtere, med mindre risiko for vridninger eller andre problemer under skyting og henting. Siden trålen er selvspredende kan den slepes med lavere drivstofforbruk enn tradisjonelle pelagiske tråler, eller en kan uten å øke drivstofforbruket øke slepefarten, forteller Larsen.
Pelagisk trål har tatt over i makrellfisket
I senere år har makrellen beveget seg lengre mot nord, og den har både i sør og nord stått relativt spredt. Bruk av snurpenot var tidligere den foretrukne redskapen i det norske makrellfisket. Men når makrellen står spredt fungerer pelagisk trål best. Når Arild Sekkingstad har valgt en Gloria Helix trål får han fordelen det gir å kunne få større spredning og også mulighet til å tråle med større fart.
Etter at han hadde fått trålen om bord satte han kursen for Troms hvor det foregikk fiske etter makrell. Men fisket var langt fra bra, og «Hargo» som de fleste andre båtene som jaktet makrell, trakk sørover. Med en fangst på 104 tonn på flere dagers leiting og tråling, valgte Sekkingstad å forsøke seg. Søndag kveld kunne «Hargo» melde inn 125 tonn. Ikke noe stort kvantum, men et bedre resultat enn i nord. Denne fangsten ble tatt nord av Færøyene.
Senere i høst vil nok «Hargo» som de fleste norske pelagiske trålere begynne å fiske makrell i britisk sektor. Det var fisket her som i fjor gjorde at makrellfisket ikke ble en katastrofe for den pelagiske flåten.
Utviklingen av Gloria Helix og at både norske og danske båter viser økende interesse for disse trålene, har gjort Larsen optimist med tanke på fremtiden.
Få råd om trål på Norfishing
– Er det noen som er interessert i å vite mer om denne trålteknologien, så finner de oss på stand D-355. Da «Hargo» var i Hirtshals for å få om bord makrelltrålen, benyttet de også muligheten til å få utført andre oppgaver på fartøyet. Blant annet var de en dag i flytedokken.
– Standen hvor interesserte fiskere finner oss, er det en felles stand hvor en lang rekke danske bedrifter er representert. Her er bedrifter som utfører alle former for service- og reparasjoner på fiskefartøyer. Så et besøk til Hirtshals for å få om bord en trål, eller levere en til vedlikehold, kan kombineres med andre oppgaver. Det sparer både tid og drivstoff, sier Flemming Larsen.
Om Gloria Helix-trålene
- Forbedret fangsteffektivitet (spesielt når fisken er spredt).
- Enkelt å skyte ut og trekke inn (ingen vridninger etc.).
- Lett å slepe (kan slepe raskere eller spare drivstoff).
- Trålen beholder formen i svinger og i sterke strømmer.
- Tydelig og stabilt bilde av åpningen på sonar.
- Materialer av høy kvalitet sikrer minimalt vedlikehold og lang levetid.