![Håbrannen ga lite uttelling for fiskerne, men ble til stor glede for fiskeinteresserte under Bergen Matfestival. Foto Tove Randi Rasmussen](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/09/Habrann-full.jpg)
En håbrann utstilt i en stor fiskedisk satt opp på Festplassen i Bergen i forbindelse Bergen Matfestival som ble arrangert fredag og lørdag ble raskt et populært fotomotiv. Fisken som ble en maskot ble gitt navnet Håbrann Håvard.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
– Jeg har fått to av disse haiene i år. De gikk i garnet med få dagers mellomrom.
Det er svært liten interesse for denne fisken. For den første som var 85 kilo fikk jeg ti kroner per kilo, og for den andre som var på 123 kilo og ble tatt fem dager senere fikk jeg en krone per kilo, sier Bjørn Sørvik til Fiskerimagasinet.
Bjørn fisker med sjarken «Vikøy» ut av Brandasund på Bømlo sør for Bergen. Fangst leverer han normalt til Brandsund Fiskeoppdrett. Den dagen han leverte Håvard som hadde en vekt på 85 kilo, hadde han i tillegg 236 kilo fordelt på brosme, lyr, breiflabbhaler, lysing, torsk, sei og annen fisk.
Håbrann er rødlistet fisk som gir småpenger
Håbrann er en rødlistet haiart. Det er ikke lov å drive direkte fiske etter haien. Når den blir tatt som bifangst, skal den slippes ut igjen om den er levedyktig. Er den døende eller død er det opp til fiskeren om den kastes på havet eller leveres i land.
Bjørn kan nå forvente at han for håbrannen «Håvard» får beholde 20 prosent av fangstverdien på sirka 850 kroner. Det vil si 170 kroner! For den andre håbrannen fikk han 123 kroner, og etter inndragning av fangstverdi vil han ha 24,60 kroner for arbeidet med å levere den over hundre kilo tunge fisken.
Fiskerimagasinet har tidligere skrevet om reglene som gjør at mye håbrann blir dumpet død eller døende, og uten at fangsten da nødvendigvis blir rapportert
Når denne haien bringes i land og selges videre i butikk er prisen gjerne flere hundre kroner per kilo.
Ikke plikt til å føre i land håbrann
I «Forskrift om forbud mot fiske og fangst av brugde, pigghå, håbrann og silkehai» fremgår det at det er «forbudt å fiske og lande håbrann». Ifølge forskriften åpnes det ikke for bifangst av håbrann, og det påpekes at eventuell levedyktig bifangst straks skal slippes på sjøen. Når det gjelder død eller døende håbrann gjelder det ikke ilandføringsplikt, men alle fangster skal likevel rapporteres.
Les også:
![Her sjøsettes "Leiebris" i november. Bare uker senere skulle nybygget etter opprinnelig plan vært ferdigstilt. Nå er planen å levere fartøyet i juli i år. Foto Tersan](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/TersanLeinebrisA.Photo-1-300x169.jpg)
![Garnbåten "Nesegutten"er suverent best på piggvar. Nesten 20 prosent av all piggvar ble tatt av denne båten.](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/Nesegutten-300x173.jpg)
![– Klimaendringene fører allerede til endringer i hvordan økosystemene er satt sammen og fungerer, skriver havforsker Geir Ottersen. Foto Erlend Astad Lorentzen. Havforskningsinstituttet](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/Kronikk-300x174.jpg)
![Fin rødspette betales nå med snittpris på over hundre kroner per kilo på Hirtshals Fiskeauksjon. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/11.24-Hirtshals-Fiskeauktion-Hirtshals._149-300x185.jpg)
!["Nordan" var den konsumtråleren som leverte mest hvitfisk og annen konsumfisk i dansk havn i 2024. Foto Sejbjerg Skibsbilleder](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/Nordan-Sejbjerg-Skibsbilleder-300x175.webp)
![Fiskemelfabrikken Triplenine i Thyborøn var i fjor den som kjøpte mest norsk industrifisk, Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2025/01/Thyboron-10-300x129.jpg)
![Den russiske tråleren "Obeliai" ved kai i Kirkenes. Foto Geir Vinnes](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/12/Obeliai-russisk-traler-Foto-Geir-Vinnes-300x191.jpg)
!["Aksel Johan" er en fav to fartøyer Vestværftet har levert til norske redere i 2024. Foto Vestværftet](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/05/Aksel-Johan-2-Trond-Refsnes-300x185.jpg)
![Ava Ocean har skiftet ut haneskjellhøsteren med et ti meter kortere fartøy. Foto Paul Misje](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/12/Arctic-artemis-Paul-Misje-300x143.jpg)
![Spelisen har nådd 25 prosent av målet når dette publiseres.](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/12/Skjermbilde-2024-12-11-123812-300x188.jpg)
!["Vestfjord på vei inn til Hanstholm etter fire måneder med oppussing tidligere i år. Foto Sylvia Nikisch/Facebook](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/12/Vestfjord-1-Sylvia-Nikisch-Facebook-300x182.jpg)
![Hirtshals har i mange år vært viktig for norske redere med behovfor ombygging,reparasjoner og vedlikehold. fra Norge, Nå styrkes tilbudet ved sammenslåing av EnTech Marine A/S og Vestkajens Maskinværksted A/S. Fra venstre: Thomas Diget, teknisk direktør, EnTech Marine A/S, Morten Mikkelsen, Avdelingsdirektør, Vestkajens Maskinværksted A/S, Morten Lilholt, adm. direktør, EnTech Marine A/S og Karsten Mølgaard, Hornsnes Invest A/S. Foto: EnTech Marine](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/12/Entech-Vestkajen-300x173.jpg)
![Dette er skipet "MSC Shannon III" som dumpet conteineren. Rederiet svar ikke på henvendelser om saken. Foto Gena Afimov, Shipspotting.](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Shannon-Gena-Amfimov-300x164.jpg)
![Slik så trålen dra mannskapet på "Rønø" tok den opp. Mer skader skulle det bli før de kunne løfte konteineren ombord. Foto Jørgen Runehäll](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Shannon-1-300x200.jpg)
![Tina Jeanette blir nå klargjort for de nye marokkanske eierne ved Thyborøn Skibs og Motor. Foto Sejbjerg Skibsbilleder](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/24.12.21-tina-Jeanette-Sejbjerg-300x225.jpg)
![Dette bildet er fra Sri-Lanka. Slik som dette er det mange steder i verden, og ikke alltid så mye bedre på ,mange norske strender. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Sri-Lanka-Negombo-plastavfall-300x177.jpg)
![](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/428620824_880571644075669_6219894319802229890_n-300x156.jpg)
![](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Glefs-intro-300x115.jpg)
![Dette er skjermen hvor tråleren "Themis" styrer sine type 42 Bluestream tråldører fra. Foto Thyborøn Trawldoor](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2022/11/THEMIS-AUTODYBDE-300x146.jpg)
![Strand Senior (t.v.) og Fiskeskjer ved kai, begge med type 42 Bluestream dører fra Thyborøn Trawldoor. Foto Thyborøn Trawldoor](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2022/11/image0-300x169.jpeg)
!["Rogne" er solgt, og rederiet har bestilt nytt fartøy fra Karstensens Skibsværft som også bygde det solgte fartøyet. Foto Paul Misje](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Rogne-foto-Paul-Misje-300x164.jpg)
![](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/475-ext2-300x169.jpg)
![Representanter for flere av medlemsbedriftene i Hirtshals Service Group samlet ved propellen til den norske tråleren "Piraja".](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Hirtshals-Service-Group-2-300x200.jpg)
![](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/Straumberg-geir-vinnes-300x176.webp)
![Norsk sild selges oftest som røkt, enten hel eller filet. Foto Emil R. Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/11/DSwCF6825-300x188.jpg)
![Verftets flytedokk er stor nok for alle fartøy som fisker i Nord-Atlanteren. Foto Slippurinn](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/SlippurinnA.kqe9vhucxpar1n1ux39v9a-300x169.jpeg)
![Torsk til salgs på Hirtshals Fiskeauksjon. Nesten 60 prosent av all fersk torsk eksporteres til Danmark. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2023/09/auksjonshall-torsk-auksjon-hirtshals_1-300x225.jpg)
![Her sjøsettes reketråleren Rosenvoll ved Vestkajen Maskinverksted. Nå skal slippen få kapasitet som gjør at de kan ta opp fartøy med opptil 11 meters bredde.. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2023/10/Rosenvoll-03.10.23-1-300x203.jpg)
![Hirtshals Havn er tilholdssted for Danish Ocean Cluster. Men organisasjonen favner alle danske bedrifter med tilknytning til fiskeri- og sjømatindustri. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/04/Expo-6-Foto-Terje-Engo-300x166.jpg)
![Dette er årets definitivt mestfiskende reketråler under femten meters lengde. Foto Oskar Haldorsson](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/Vagan-Oskar-Haldorsson-300x168.jpg)
Flere reketrålere under femten meter med svært gode fangster
![Arctic Swan lå bare noen få hundre tonn bak "Karina H" da den seilte sørover. Foto Frode Adolfsen](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/Arctic-Swan-Frode-Adolfsen-300x177.jpg)
![](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/IMG_0547-300x200.jpg)
![Dette var ikke helt var skipper Jørgen Runehäll ønsket å få i trålen. Foto Emil Andre R. Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/Teiner-hovedbilde-300x210.jpg)
![Nederlandsk turist med kveite fisket på Lopphavet. Foto Facebook/Sandland Brygge](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/10/Sandland-Brygge-nederlender-300x200.jpg)
![Forskerne anbefaler en kvote som er rundt havlparten av uttak av kveite i 2024. For en del fartøy er kveite verdifull fangst. Foto Terje Engø](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/09/Kveite-300x180.jpg)
![Etter flere måneders hard arbeid og store investeringer i "Vestfjord" kommet i fiske. Foto Sejbjerg Skibsfoto](https://www.fiskerimagasinet.no/wp-content/uploads/2024/09/Vestfjord-b-Sejbjerg-skibsbilleder-300x192.jpg)