Et rederi går mot strømmen, og bygger en frysetråler «hjemme». De aller fleste nye større fartøy har færøyske redere i senere år bygget i Danmark eller andre land i senere år. MEST-verftet i Tórshavn på Færløyene skal levere en ny frysetrpler til færøyske fiskeriselskapet Varðin i midten av 2026.
Av Terje Engø/Fiskerforum.dk
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Den nye tråleren som skal fiske etter hvitfisk og annen bunnfisk for, vil ha en største lengde på 44,15 meter og en bredde på 11,60 meter. Den blir verftets nybygg nr. 118, tråleren. Verftet opplyser at den er designet i nært samarbeid med kunden, og er skal oppfylle alle fremtidige krav.
– Vi i Varðin er glade for at den nye tråleren vil bli bygget på Færøyene. MEST har bygget flere trålere, og har nylig levert det nye havforskningsfartøyet Jákup Sverri, så vi valgte MEST til å være ansvarlig for vårt nyeste fartøy,” sier Varðins administrerende direktør Bogi Jacobsen.
Frysetråler med 2611 hestekrefter
En 2611 hestekrefter Wärsilä-25 hovedmotor skal sørge for fremdrift. Dette er en motor som gir god drivstofføkonomi, og det er muligheter for tilpasning til fremtidige grønnere drivstoffalternativer.
Varðins nye tråler vil ha en kapasitet på innfrysing av 40 tonn per døgn. Lugarer og innredning vil være av høy standard.
– Det er en stor dag for oss på MEST-verftet, sa en begeistret Mouritz Mohr, administrerende direktør ved MEST-verftet.
Konkurransedyktige med naboland
– Det er viktig for oss som en sjøfartsnasjon å opprettholde ferdighetene og håndverket med skipsbygging på Færøyene. Og det faktum at vi er konkurransedyktige sammenlignet med våre naboland, viser denne kontrakten. Det er noe vi er veldig glade for.